روزنامه آلمانی اشتوتگارتر سایتونگ به نقل از شرکت قطعه سازی خودروی ارلینگ کلینگر نوشته بود دولت چین به چندین قطعه ساز آلمانی گفته است دیگر نمیتوانند زیرمجموعههای چینی خود را به صورت مستقل اداره کنند و باید با یک شریک چینی سرمایهگذاری مشترک داشته باشند.
اتاق بازرگانی اتحادیه اروپا در چین در وب سایت خود اعلام کرد این نهاد مطمئن است که این شایعات بیپایه و اساس هستند و دولت چین قصد ندارد تشکیل سرمایهگذاری مشترک در این بخش را الزامی کند.
این اتاق خاطرنشان کرد: این شایعات نتیجه سوءبرداشت ناشی از محدودیتهای فعلی است که از سال 2011 برای تامین کنندگان قطعات خودروهای برقی ایجاد شدهاند.
صحبت درباره اجباری شدن تشکیل سرمایه گذاری مشترک برای شرکتهای غربی در زمان حساسی برای صنعت خودروی چین صورت میگیرد زیرا رگولاتورهای ضدانحصارطلبی این کشور تحقیقات در مورد بخش خودرو و قطعات خودرو را افزایش دادهاند.
چین ماه گذشته دهها قطعهساز ژاپنی را به دلیل تبانی در قیمت گذاری 201 میلیون دلار جریمه کرد.
بر اساس گزارش رویترز، برندهای خودروی اروپایی از جمله فولکس واگن، آئودی، بی ام و و مرسدس بنز دایملر برای جلب رضایت رگولاتورهای چینی که برخی از آنها را به رفتار انحصارطلبی متهم کرده است، به کاهش قیمت قطعات اقدام کردهاند.
منبع: ایسنا