printlogo

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور گفت: اتحادیه تاکسیرانی قصد دارد تا جایگاه تاکسی را در بحث حمل و نقل براساس آن چیزی که در برنامه توسعه تعریف شده است مشخص کند.
کد خبر : 1420
تاریخ انتشار : 11 شهریور 1393 14:25:00

کوروش عابدینی افزود : برای رسیدن به  شاخص یا سهم حمل و نقل  مد نظر،  برنامه های جامعی داریم بخشی از این برنامه ها در خصوص  وضعیت  ناوگان تاکسیرانی  در سیستم حمل ونقل عمومی است که در حال بررسی سرانه های موجود هستیم تا به حداقل شاخص های مورد نظر برسیم و بخش دیگری از این برنامه ها نیز در رابطه با بحث نوسازی تاکسی های فرسوده است.

وی در ادامه اظهار کرد : در حال حاضر 70 هزار دستگاه خودرو فرسوده در سطح کشور داریم و این در حالی است که سالانه نیز به این تعداد اضافه می شود و برای داشتن شرایط بهتر باید اقدامات لازم در جهت نوسازی آن ها صورت گیرد، در این راستا هم اکنون به دنبال ارائه تعریفی درست از خودرو مناسب تاکسی براساس مصوبه شورای عالی ترافیک هستیم.

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور در خصوص مشکلات کنونی در رابطه با نوسازی ناوگان تاکسیرانی بیان داشت : اینکه خودرو تولیدی خودروسازان داخلی را به طور انحصاری به عنوان خودروی جایگزین برای تاکسی های فرسوده قرار دهیم  صحیح نیست، این گونه مسائل باعث می شود تمام برنامه های درنظر گرفته شده برای نوسازی ناوگان تاکسیرانی زیر سوال رود یا رغبتی برای انجام برنامه های که ما مدنظر داریم دیده نشود. تلاش ما این است که در ابتدا تاکسی مناسب و استاندارد را تعریف کنیم و سپس در چرخه نوسازی ورود کنیم و موانع را برطرف نماییم.

عابدینی تصریح کرد : در بحث نوسازی ما با مشکلات زیادی رو به رو هستیم وقتی خودرویی که از خودروساز دریافت می شود به لحاظ  فنی و خدمات پشتیبای آن  بر اساس گزارش های سازمان های ما دچار مشکل است و این مسائل بارها اعلام شده که این خودرو ها ضمن گران بودن دارای مشکل نیز هستند و تاکسیرانان را دچار مشکل می کند می توان نتیجه گرفت که تنها  پیامد این طرح انجام نگرفتن نوسازی خواهد بود.

وی با اشاره به  این  موضوع که وقتی می خواهیم براساس سیاست های دولتی نوسازی انجام دهیم درست نیست که تمام بار ناشی از این امر بردوش رانندگان باشد در خصوص تسهیلات در نظر گرفته شده برای این امر گفت : تسهیلات درنظر گرفته شده برای امر نوسازی به صورت وام 20 میلیون تومانی با سود 15 درصد تعریف شده است اما در عمل و به طور مداوم هزینه هایی دیگر به رانندگان تحمیل می شود به صورتی که رقم سود به 21 تا 22 درصد می رسد چرا باید برای قشری که هم اکنون برای پرداخت همین رقم 20 میلیون تومانی اقساط دچار مشکل است شرایطی غیر قابل تحملی را ایجاد کنیم ،این امر باعث می شود تا رانندگان تمایلی نیز برای پیوستن به چرخه نوسازی نداشته باشند. 

سرپرست اتحادیه تاکسیرانی های شهری کشور  با ابراز نارضایتی از روند کنونی نوسازی ناوگان تاکسیرانی افزود : مشکلات زیادی در خصوص نوسازی چه به لحاظ خودروهای معرفی شده چه به لحاظ تسهیلات در نظر گرفته شده وجود دارد که انتظار می رود با توجه به  ملی بودن این طرح و به دلیل مرتبط بودن این مسئله با بحث های پر اهمیت آلودگی هوا و همچنین مدیریت سوخت کشور با توجه و دقت بیشتری دنبال شود. 

عابدینی در پایان  با اشاره به بحث توسعه ناوگان تاکسیرانی بیان داشت : بعد از نوسازی بحث توسعه ناوگان مطرح است که در این جهت سهمیه  تعدادی از شهرها با پیشنهاد اتحادیه مورد بازنگری قرار گرفت و در گام نخست با تعداد 10 هزار دستگاه تاکسی درنظر گرفته شده برای این طرح، آماده اعلام برنامه توسعه ناوگان در چند روز آینده هستیم  و تمام هدفمان نیز این است که در راستای سیاست های وزارت کشور به شکل حقوقی و ضابطه مند با بحث توسعه برخورد کنیم و شرکت ها یا مجموعه هایی که بتوانند بحث تاکسی را مدیریت کنند محور توسعه قرار دهیم تا در نتیجه آن بحث نظارت و کنترل به صورتی جدی تر اجرا شود. 

 

منبع: خبرخودرو