افزایش قیمت خودرو که طی ماه های گذشته رخ داده موجب شده تا وضعیت بازار به طور کلی دگرگون شود. نمایشگاه داران خودرو نقل می کنند حتی با وجود این کاهش قیمت ها همچنان استقبالی از خودروهای موجود در بازار نمی شود. حتی قیمت برخی خودروها در بازار از قیمت فروش کارخانه ای آنها نیز کمتر شده است.
این اتفاق در شرایطی رخ می دهد که میزان تولید خودرو در کشور افزایش یافته است. اوایل تیرماه، خبر توافق سایپا و کیا منتشر شد. توافقی که به گفته های مدیرعامل گروه خودروسازی سایپا بنا بود براساس آن، کیا مجددا به عنوان شریک تجاری با سایپا همکاری کند.
حالا براساس گزارش های منتشر شده، سایپایی ها 20 دستگاه از این مونتاژی کرهای را تولید کردهاند. سراتو در حال حاضر 117 میلیون تومان است. اما گفته می شود که قیمت مدل های داخلی آن کمتر از این میزان خواهد بود. چرا که تعرفه واردات قطعات در مقایسه با تعرفه واردات خودروی کامل پایین تر است.
در حالی که سراتو در سایپا تولید می شود، دعوای کاهش قیمت خودروی داخلی تنها با کاهش 3 درصدی قیمت ها پایان یافته است.
عدم تغییر قیمتهای اعلامی برای خودروهای داخلی تاثیری بر نرخ این محصولات در بازار آزاد نداشته است. در این باره فعالان بازار خودرو معتقدند چند روزی طول میکشد تا سمت و سوی بازار آزاد خودرو تحت تاثیر موضع جدید رییس شورای رقابت، مشخص شود.
به گفته مددی، با 4 استدلال قیمت خودرو باید کاهش یابد که کاهش تورم از 42 به 14.5، کاهش قیمت ارز، برداشته شدن تحریمها از صنعت خودروسازی ایران در گفتوگوهای 1+5 و همچنین افزایش دو برابری تولید خودرو در خودروسازیهای کشور است.
بر اساس گزارش وزارت صنعت، خودروسازان بزرگ کشور در مجموع 256 هزار و 196 دستگاه انواع خودروهای سواری را در چهار ماه امسال به تولید رساندهاند که در این بین، ایران خودروییها سهمی 145 هزار و 896 دستگاهی دارند و سایپاییها هم از سهمی 74 هزار و 862 دستگاهی برخوردار شدهاند. همین طور پارسخودرو بهعنوان سومین خودروساز بزرگ کشور، 35 هزار و 196 دستگاه محصول سواری را به تولید رسانده تا در مقایسه با چهار ماه نخست سال گذشته، 60.6 درصد رشد را تجربه کرده باشد.
منبع: خبرآنلاین