نیسان پاترول در بیش از نیم قرن اخیر راه درازی را از خدمت در ارتش ژاپن تا حرکت در خیابانها و جادههای ایران پیموده است. تولید پاترول از سال 1364 در ایران آغاز و مورد استقبال قرار گرفت. همچنین در سال های اخیر، پاترول وظیفه اسکورت شخصیت های سیاسی در سفرهای استانی را بر عهده گرفته است.
برای تامین نیاز ارتش ژاپن به یک خودروی چابک و پرقدرت بیابانی، سال ۱۹۵۱ اولین خودروی دو دیفرانسیل (چهار چرخ متحرک) شرکت نیسان با نام "پاترول" متولد شد.
نیسان پاترول مدل 1951 ویژه ارتش ژاپن
این خودرو از نظر ظاهری تا حدی شبیه به خودروی جیپ ساخت آمریکا بود. تا سال ۱۹۸۰ پاترول تغییرات زیادی را به خود دید که از جمله آنها تغییر اتاق، موتور و تجهیزات داخلی این خودرو بود با این حال سال 1980 را میتوان نقطه عطفی در تاریخ تولید نیسان پاترول دانست.
در این سال تجهیزات لوکسی به این خودرو اضافه شد بطوریکه از این زمان به بعد پاترول نه تنها یک خودروی بیابانی و کوهستانی بلکه خودرویی در چندین مدل برای سلایق مختلف بود بهگونهای که برای اولین بار پاترول در دو مدل ۵ در و ۳ در، شاسی بلند و شاسی کوتاه عرضه شد.
نیسان پاترول مدل 1980
این تغییرات و تنوع همگام با پیشرفت تکنولوژی در صنعت خودرو و بکارگیری آن در ساخت پاترول باعث شد که این خودرو به شهرت جهانی دست یابد تا جایی که نیسان در کشورهایی چون انگلستان، آلمان، اسپانیا و بلژیک اقدام به راهاندازی خطوط تولید این خودرو کرد.
نیسان پاترول مدل 2005
از سال ۱۹۵۱ تاکنون نیسان پاترول در شش نسل مختلف در جهان تولید شده است و در سال ۲۰۱۰ آخرین نسل آن یعنی نسل ششم این خودرو توسط شرکت نیسان معرفی شد.
نیسان پاترول مدل 2014
اما تولید پاترول در ایران از سال ۱۳۶۴ در شرکت پارس خودرو آغاز شد. در سال ۱۳۷۲ تجهیزات بیشتری مانند کولر، رینگ پهن و گارد محافظ سپر جلو و همینطور زاپاسبند عقب به پاترولهای تولیدی اضافه شد و تاثیر زیادی در افزایش راحتی و همچنین زیبایی ظاهری این خودرو داشت.
پاترول، در طول مدت فعالیت کمیته انقلاب اسلامی خودرو سازمانی این ارگان بود و پس از تاسیس نیروی انتظامی در اختیار ناجا قرار گرفت.
در ایران فقط نسل سوم پاترول معروف به سری ۱۶۰ و ۲۶۰ تولید شد و سرانجام نیز در سال ۱۳۸۲ به دلیل عدم برخورداری از سامانه انژکتور و همچنین پایین بودن استانداردهای آلایندگی این خودرو، تولید آن در کشور متوقف شد.
نیسان پاترول تولید شده در ایران
پس از آن پارس خودرو، نیسان رونیز که برخلاف پاترول فقط دارای مدل پنج در و مجهز به سامانه انژکتور و قدرت موتور بالا بود را جایگزین پاترول کرد که البته رونیز تا زمان توقف تولید نتوانست به محبوبیت پاترول در ایران دست یابد.
در مجموع 61 هزار و 552 دستگاه نیسان پاترول در ایران تولید شد. پاترول در طول مدت تولید در ایران یکی از معدود خودروهای چهار چرخ متحرک مونتاژ شده در کشور بود و از اقبال عمومی مناسبی نیز در میان مصرفکنندگان برخوردار شد.
پاترول خودرو اسکورت رئیس جمهور سابق در سفرهای استانی بود
البته پاترول تولیدی در ایران علیرغم محبوبیت نسبی از ایراداتی نیز برخوردار بود. مصرف بالای سوخت، خشک بودن و تکانههای شدید خودرو در رانندگی و همچنین پایین بودن استاندارد آلایندگی از جمله ایرادات این خودرو بود.
اسکورت آقای روحانی نیز از این خودرو در سفرهای استانی استفاده می کند
اسکورت آقای هاشمی رفسنجانی در سفر به کرمانشاه
هماکنون نیز علیرغم گذشت مدت زمان زیادی از توقف تولید همچنان تعداد زیادی پاترول در جادههای کشور تردد میکند. این خودرو همچنان مشتریان خاص خود را داشته و به طور نسبی خرید و فروش میشود. به عنوان مثال قیمت یک دستگاه نیسان پاترول 4 در مدل 1379 به رنگ یشمی با 102 هزار کیلومتر کارکرد معادل 35 میلیون تومان اعلام شده است.
در ادامه توجه شما را به تست فنی نیسان پاترول ایران، منتشر شده در شماره شهریور ماه 1370 «مجله ماشین» جلب می نماییم.