printlogo

در طول زمانی که خودرویی را در تملک داریم، قطعاً خرید و فروش آن اجتناب‏ ناپذیر بوده و این داستان پر ماجرا برای عموم مردم و مصرف‏کنندگان پیش می‏ آید.
کد خبر : 12169
تاریخ انتشار : 07 مرداد 1395 10:25:00

«خبرماشین» - مسیح فرزانه / در طول زمانی که خودرویی را در تملک داریم، قطعاً خرید و فروش آن اجتناب‏ ناپذیر بوده و این داستان پر ماجرا برای عموم مردم و مصرف‏کنندگان پیش می‏ آید. البته به نسبت بودجه و شرایط خرید، چه ثبت نام از طریق شرکت‏ های واردکننده باشد و یا خودروسازان داخلی و یا چه خرید از سطح بازار در قالب مدل‏ های صفر و کارکرده، همیشه مواردی هست که پرداختن به زوایای گوناگونش در این فرصت نمی گنجد، اما یکی از نهان‏ترین وجوه این رخداد اقتصادی و اجتماعی، فرهنگ و آداب خرید و فروش و چگونگی برخورد فروشنده با مشتری و بالعکس است. حال در این فرصت به نکاتی می‏پردازیم که احتمالا برای شما نیز قابل تأمل بوده و می‏تواند در زندگی روزانه همه ما مد نظر قرار بگیرد.

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، این روزها شاهدیم که آگهی‏ های خرید و فروش، در وب سایت‏های معتبر و غیر معتبر به چشم می‏خورد، چون برخی در این میان بدون کسب اجازه‏، اقدام به انتشار آگهی در وب سایت‏ خود می‏کنند. شایسته است در این زمینه حتماً از مالک کسب تکلیف و اجازه شود. 

برخی وب سایت‏ها در این میان برای هر خودرو محدوده قیمت در نظر گرفته و برای خود کارشناسی می‏کنند، مثلاً اگر برای فلان خودروی داخلی یا وارداتی (به نسبت سلامت و شرایط و کارکرد) قیمتی تعیین می‏کنند که این امر سبب تلفن‏های متعدد بی‏دلیل می‏شود. در این خصوص باید گفت، این بازار و تقاضای آن و خریدار و فروشنده هستند که تعیین‏کننده قیمت بوده، نه سایت یا رسانه فروشنده. 

مورد دیگر برخی از این سایت‏ها آن بوده که با مشاهده یک آگهی از خودروی خاص (مثل کلاسیک یا تک وارداتی‏ مجوزدار چند میلیاردی) بدون فوت وقت و درکوتاه‏ترین زمان (بدون هیچ اجازه‏ای از مالک) آن را در اختیار برخی خبرگزاری‏ها و سایت‏های زرد با تیترهای عجیب و غریب قرار داده (و البته پس از تماس شما آن را کتمان می‏کنند!) ناگهان شما با هجمه‏ای از تماس و خبر مواجه می‏شوید. این مورد در خصوص یکی از سایت‏های قدیمی فعال در این زمینه چندین بار دیده شده که حتماً باید در این خصوص کسب اجازه از مالک صورت گیرد. این امر فروش یک خودرو را دستخوش حواشی کرده و بی‏دلیل ارزش آن را تا چندین برابر در بازار بالا و پایین می‏کند. 

مصرف‏کنندگانی که به دنبال خودروهای کار کرده هستند، پیش می‏آید در زمان تماس بیش از آنکه سلامت فنی، موتوری، گیربکس و ... برایشان مد نظر باشد (که تعمیرات آن به مراتب چندین برابر یک صافکاری و لکه رنگ هزینه دارد) بلافاصله سراغ واژه رنگ‏شدگی می‏روند! که آیا خودرو رنگ شده یا خیر؟ در صورتی که سلامتی کامل موتور و قوای محرکه و کارکرد کم به نسبت سال تولید و داشتن اتاقی تمیز و سالم، در کنار یک بیمه با تخفیف (که نشانگر عدم تصادف خودرو است) باید در اولویت باشد. 

در این میان برخی رنگ شدگی‏ها در حد تصادف شدید، با رنگ شدگی در هنگام یک جابه‏جایی در پارکینگ و یا صدمه به خودرو در هنگام پارک در کنار خیابان (که برای عموم حادث می‏شود) فرقی نکرده و در هنگام خرید یک خودرو با انواع آهن‏ربا و دستگاه‏های تست رنگ، از نوک گلگیر تا سر اگزوز را چک می‏کنند که البته کار خوبی است، ولی نه اینکه یک خودروی کم کارکرد و سالم به لحاظ فنی و ظاهری را صرفاً برای چند لکه رنگ جزیی و یا خط و خش از دست بدهید.

در این میان باید خسته نباشید گفت به اساتید صافکار که کم هم نیستند و به واسطه درآوردن انواع خودروی تصادفی به‏صورت بدون رنگ، طی تمامی این سال‏ها مستقیم‏ترین نقش را در کاهش اعتماد مشتری داشته‏اند و از این کار به‏عنوان هنر بی‏بدیل خود یاد کرده و به آن مفتخرند!

در هنگام خرید خودروی کار کرده و صفر بهتر است کلیه توضیحاتی که مالک با صرف وقت در آگهی درج کرده، مطالعه شود. از پرسیدن سؤالات تکراری و اتلاف وقت، پرهیز کنیم.

در هنگام بازدید خودرو طبیعتاً اتفاق می‏افتد که خریدار درخواست می‏کند دقایقی با ماشین رانندگی کرده تا سلامت فنی آن را بررسی کند. برخی در این میان تست شتاب صفر تا 100 می‏گیرند و پرش از روی دست‏انداز و درآوردن جیغ تایر را تمرین می‏کنند! در صورتی که همین افراد پس از خرید آن خودرو عموماً در لاین سه و کندرو اتوبان با 60 کیلومتر سرعت دیده خواهند شد!

در این میان در آگهی‏های مندرج در روزنامه، چند سالی است قانونی وضع شده که امکان انتشار یک سایت برای معرفی به خوانندگان جهت مشاهده تصاویر ماشین، به‏دلیل عدم توانایی آن رسانه در کنترل محتویات آن سایت وجود ندارد! در صورتی که مدت‏هاست سایت‏ها در کشور ما با ارائه یک دوجین مدرک شناسایی مثل شناسنامه، کارت ملی، آدرس دقیق و ... ثبت می‏شوند و محتویات مجرمانه آن قابل پیگیری است. 

پیش‏تر چیزی بود به اسم Gentleman Agreement که دو نفر مردانه دست داده و روز قرارداد هیچ‏کس زیر قول و قرارش به هیچ قیمتی نمی‏زد، اما حالا گاه دیده می‏شود پس از فیکس کردن قیمت توسط خریدار با فروشنده، در روز محضر ناگهان چشم فروشنده به چک بین بانکی رمزداری می‏افتد که سرخود از سوی خریدار دوباره تخفیف خورده و به نوعی در عمل انجام شده قرار می‏گیرد که این کار دور از فرهنگ و شأن معامله خودرو است. 

امیدوارم همه ما از خریدار و فروشنده گرفته تا سایت، روزنامه و رسانه در معامله‏هایمان حداقل بخشی از این موارد را در قالب فرهنگ خرید و فروش خودرویی خود تعریف کرده و خود به سالم‏سازی این فضا کمک کنیم.