«خبرماشین» - مسیح فرزانه / در طول زمانی که خودرویی را در تملک داریم، قطعاً خرید و فروش آن اجتناب ناپذیر بوده و این داستان پر ماجرا برای عموم مردم و مصرفکنندگان پیش می آید. البته به نسبت بودجه و شرایط خرید، چه ثبت نام از طریق شرکت های واردکننده باشد و یا خودروسازان داخلی و یا چه خرید از سطح بازار در قالب مدل های صفر و کارکرده، همیشه مواردی هست که پرداختن به زوایای گوناگونش در این فرصت نمی گنجد، اما یکی از نهانترین وجوه این رخداد اقتصادی و اجتماعی، فرهنگ و آداب خرید و فروش و چگونگی برخورد فروشنده با مشتری و بالعکس است. حال در این فرصت به نکاتی میپردازیم که احتمالا برای شما نیز قابل تأمل بوده و میتواند در زندگی روزانه همه ما مد نظر قرار بگیرد.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، این روزها شاهدیم که آگهی های خرید و فروش، در وب سایتهای معتبر و غیر معتبر به چشم میخورد، چون برخی در این میان بدون کسب اجازه، اقدام به انتشار آگهی در وب سایت خود میکنند. شایسته است در این زمینه حتماً از مالک کسب تکلیف و اجازه شود.
برخی وب سایتها در این میان برای هر خودرو محدوده قیمت در نظر گرفته و برای خود کارشناسی میکنند، مثلاً اگر برای فلان خودروی داخلی یا وارداتی (به نسبت سلامت و شرایط و کارکرد) قیمتی تعیین میکنند که این امر سبب تلفنهای متعدد بیدلیل میشود. در این خصوص باید گفت، این بازار و تقاضای آن و خریدار و فروشنده هستند که تعیینکننده قیمت بوده، نه سایت یا رسانه فروشنده.
مورد دیگر برخی از این سایتها آن بوده که با مشاهده یک آگهی از خودروی خاص (مثل کلاسیک یا تک وارداتی مجوزدار چند میلیاردی) بدون فوت وقت و درکوتاهترین زمان (بدون هیچ اجازهای از مالک) آن را در اختیار برخی خبرگزاریها و سایتهای زرد با تیترهای عجیب و غریب قرار داده (و البته پس از تماس شما آن را کتمان میکنند!) ناگهان شما با هجمهای از تماس و خبر مواجه میشوید. این مورد در خصوص یکی از سایتهای قدیمی فعال در این زمینه چندین بار دیده شده که حتماً باید در این خصوص کسب اجازه از مالک صورت گیرد. این امر فروش یک خودرو را دستخوش حواشی کرده و بیدلیل ارزش آن را تا چندین برابر در بازار بالا و پایین میکند.
مصرفکنندگانی که به دنبال خودروهای کار کرده هستند، پیش میآید در زمان تماس بیش از آنکه سلامت فنی، موتوری، گیربکس و ... برایشان مد نظر باشد (که تعمیرات آن به مراتب چندین برابر یک صافکاری و لکه رنگ هزینه دارد) بلافاصله سراغ واژه رنگشدگی میروند! که آیا خودرو رنگ شده یا خیر؟ در صورتی که سلامتی کامل موتور و قوای محرکه و کارکرد کم به نسبت سال تولید و داشتن اتاقی تمیز و سالم، در کنار یک بیمه با تخفیف (که نشانگر عدم تصادف خودرو است) باید در اولویت باشد.
در این میان برخی رنگ شدگیها در حد تصادف شدید، با رنگ شدگی در هنگام یک جابهجایی در پارکینگ و یا صدمه به خودرو در هنگام پارک در کنار خیابان (که برای عموم حادث میشود) فرقی نکرده و در هنگام خرید یک خودرو با انواع آهنربا و دستگاههای تست رنگ، از نوک گلگیر تا سر اگزوز را چک میکنند که البته کار خوبی است، ولی نه اینکه یک خودروی کم کارکرد و سالم به لحاظ فنی و ظاهری را صرفاً برای چند لکه رنگ جزیی و یا خط و خش از دست بدهید.
در این میان باید خسته نباشید گفت به اساتید صافکار که کم هم نیستند و به واسطه درآوردن انواع خودروی تصادفی بهصورت بدون رنگ، طی تمامی این سالها مستقیمترین نقش را در کاهش اعتماد مشتری داشتهاند و از این کار بهعنوان هنر بیبدیل خود یاد کرده و به آن مفتخرند!
در هنگام خرید خودروی کار کرده و صفر بهتر است کلیه توضیحاتی که مالک با صرف وقت در آگهی درج کرده، مطالعه شود. از پرسیدن سؤالات تکراری و اتلاف وقت، پرهیز کنیم.
در هنگام بازدید خودرو طبیعتاً اتفاق میافتد که خریدار درخواست میکند دقایقی با ماشین رانندگی کرده تا سلامت فنی آن را بررسی کند. برخی در این میان تست شتاب صفر تا 100 میگیرند و پرش از روی دستانداز و درآوردن جیغ تایر را تمرین میکنند! در صورتی که همین افراد پس از خرید آن خودرو عموماً در لاین سه و کندرو اتوبان با 60 کیلومتر سرعت دیده خواهند شد!
در این میان در آگهیهای مندرج در روزنامه، چند سالی است قانونی وضع شده که امکان انتشار یک سایت برای معرفی به خوانندگان جهت مشاهده تصاویر ماشین، بهدلیل عدم توانایی آن رسانه در کنترل محتویات آن سایت وجود ندارد! در صورتی که مدتهاست سایتها در کشور ما با ارائه یک دوجین مدرک شناسایی مثل شناسنامه، کارت ملی، آدرس دقیق و ... ثبت میشوند و محتویات مجرمانه آن قابل پیگیری است.
پیشتر چیزی بود به اسم Gentleman Agreement که دو نفر مردانه دست داده و روز قرارداد هیچکس زیر قول و قرارش به هیچ قیمتی نمیزد، اما حالا گاه دیده میشود پس از فیکس کردن قیمت توسط خریدار با فروشنده، در روز محضر ناگهان چشم فروشنده به چک بین بانکی رمزداری میافتد که سرخود از سوی خریدار دوباره تخفیف خورده و به نوعی در عمل انجام شده قرار میگیرد که این کار دور از فرهنگ و شأن معامله خودرو است.
امیدوارم همه ما از خریدار و فروشنده گرفته تا سایت، روزنامه و رسانه در معاملههایمان حداقل بخشی از این موارد را در قالب فرهنگ خرید و فروش خودرویی خود تعریف کرده و خود به سالمسازی این فضا کمک کنیم.