printlogo

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که انتقال آموزه ­های صحیح ترافیکی از طریق به‌کارگیری نسل جدید بازی‌های آموزشی از اهداف آموزشی این سازمان است، گفت: در بازآموزی مفاهیم عبور و مرور، علاوه بر بهره‌‌گیری از ابزار دیرینه دارای مخاطب گسترده مانند کتاب و فیلم، می­بایست از ابزار و شیوه‌های نوین روز مورد توجه نسل جدید نیز بهره برد.
کد خبر : 11724
تاریخ انتشار : 27 خرداد 1395 11:39:00

معاون آموزش سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که انتقال آموزه ­های صحیح ترافیکی از طریق به‌کارگیری نسل جدید بازی‌های آموزشی از اهداف آموزشی این سازمان است، گفت: در بازآموزی مفاهیم عبور و مرور، علاوه بر بهره‌‌گیری از ابزار دیرینه دارای مخاطب گسترده مانند کتاب و فیلم، می­بایست از ابزار و شیوه‌های نوین روز مورد توجه نسل جدید نیز بهره برد.

مهندس سید محمد مهدی میرزایی افزود: با توجه به ضرورت تبیین و بازآموزی مفاهیم مرتبط با رفتارهای صحیح ترافیکی برای گروه‌های مختلف سنی، تولید بازی‌های دیجیتال قابل استفاده آنلاین با قابلیت استفاده از طریق گوشی‌های تلفن همراه برای گروه­های سنی جوان و نوجوان از جمله فعالیت‌های آموزشی است که ظرفیت مناسبی برای انتقال مفاهیم آموزشی محسوب می‌شود.

وی با اشاره به نقش بازی‌های دیجیتال در بحث‌های آموزشی و اثربخشی آن در نهادینه‌سازی آموزه‌های مرتبط در اذهان مخاطبان، اظهار کرد: پژوهشگران به این نتیجه روشن رسیده‌اند که بازی، نیاز اولیه و ضروری کودکان و نوجوانان است و هر چه امکان پرداختن این گروه های سنی به بازی‌های سالم و سازنده بیشتر باشد، فکر و ذهن آنها نیز بهتر پرورش یافته و خصوصیت‌های فردی و اجتماعی ایشان نیز بهبود می‌یآبد.

میرزایی با بیان این که مخاطبان علاقه‌مند به بازی‌های آموزشی از طریق هماهنگی با محیط پیرامون خود، هنگام بازی می‌توانند به توانایی‌های خویش پی ببرند، تصریح کرد: به همین منظور، ساخت و پخش 20 بازی با استفاده از شخصیت‌های محبوب مجموعه انیمیشن «دیرین دیرین» قابل دسترس در پایگاه اینترنتی Google Play با قابلیت نصب در گوشی‌های تلفن همراه «سیستم اندروید» را به منظور یادآوری راهکارها و رفتارهای صحیح عبور و مرور در برنامه‌های خود قرار دادیم که این موضوع در شکل‌گیــری شخصیت ترافیکی سالم، نهادینه‌سازی فرهنگ ترافیک و ترویج رانندگی ایمن و منظم مؤثر است.

وی با اشاره به این که ارتباط مخاطب نوجوان با محیط ترافیکی شهر، مشارکت در نظم‌بخشی به عبور و مرور، آشنایی با قوانین و مقررات ترافیکی، چرآیی و چگونگی رعایت آنها و انجام رفتارهای هوشمندانه برای عبور و مرور ایمن از جمله اهداف تولید بازی‌های دیجیتال لمسی است، اظهار کرد: بازی‌های مذکور بر پایه سه گروه اصلی مخاطب ترافیک شهری یعنی عابر پیاده، راننده خودرو و راکب موتورسیکلت طراحی شده تا مخاطبان در هر جایگاهی، بتوانند رفتارهای ترافیکی خود را حین بازی محک زده و به نتایج مثبت یا منفی آن واقف شوند.

معاون آموزش سازمان ترافیک در پایان با تأکید بر این که این گونه بازی‌ها به‌ دلیل ارتباط با تفکر یا سرعت عمل مخاطب، به عنوان روش خوبی برای استفاده از اوقات فراغت تلقی می‌شود، خاطرنشان کرد: رویکرد آموزش از طریق این نوع بازی‌ها، فرصت یادگیری را برای دانش‌آموزان و سایر علاقه‌مندان به گونه‌ای فراهم می‌کند که به رشد مهارت‌های شهروندی از جمله عبور و مرور منجر شده و زمینه معنا بخشیدن به آنچه پیش از این در سایر قالب‌های آموزشی آموخته‌ شده را فراهم آورد.

گفتنی است بازی‌های ترافیکی «دیرین دیرین» طی 6 روز نخست که در بخش بازی‌های رایگان پایگاه اینترنتی Google Play قرار گرفت، رتبه 394 را کسب نمود و پس از رسیدن به رتبه نخست این بازی­ها به مدت 17 روز در این رتبه باقی ماند، ضمن این که بر اساس سه شاخص رضایت‌مندی مخاطبان، نرم‌افزار فاقد نقص و تعداد دانلود، موفق به اخذ 7808 رأی و 8/4 امتیاز و نیز کسب رتبه 84 تاپ چارت بازی‌های آنلاین پایگاه اینترنتی گوگل شده است.

 

منبع: خبرخودرو