«خبرماشین» - نوشته و عکس: مسیح فرزانه / وقتی از اواخر دهه 90 میلادی تویوتا با معرفی پریوس به دنیا نشان داد می توان در کنار استفاده از خودرو بر میزان گازهای گلخانهای چیزی اضافه نکرد شاید هیچگاه رقبای این خودروساز فکر نمیکردند سبکی که ژاپنیها بدعتگذارش شدند، به سرعت با مدلهای کمری، هایلندر، RAV4 و ... ادامه یافته و در دنیا فراگیر شود. حالا بازار خودرویی کشورمان هم چندی است پس از پذیرایی از لکسس CT 200 هیبریدی که آنچنان نیز مورد اقبال مصرف کنندگان قرار نگرفت، در میان سدانهای خانوادگی، به استقبال نسل تازه تویوتا کمری هیبریدی رفته است.
به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، یکی از نکات قابل توجه، تفاوت 7 تا 8 میلیون تومانی تویوتا کمری هیبریدی با نمونه بنزینی مدل GLX-2015 (178 تا 179 میلیونی) است که سبب پرسش مصرفکنندگان به دلیل فاصله قیمتی کم این دو مدل با وجود تعرفه پایینتر واردات برای خودروهای هیبریدی شده و این مسئله با توجه به عدم شناخت کافی مشتری روی مدل هیبریدی، ناخودآگاه وی را به سمت خریداری مدل معمولی (بنزینی) هدایت میکند. همین امر باعث شده کمری هیبریدی از زمان ورود به بازار عملاً با وجود پیش فروش شرکتهای واردکننده با قیمتهای 170 تا 171 میلیون تومان، در کنار رکود این ماههای بازار خودرو طرفدارانی را به خود جذب نکند.
در تیر ماه امسال نیز رئیس کمیته عمران شواری شهر تهران از ورود 40 دستگاه تویوتا کمری هیبریدی به خطوط تاکسیرانی پایتخت از ابتدای مهرماه در صورت در نظر گرفتن اعتبار 5 میلیارد تومانی سخن گفته بود که پس از رفع موانع شمارهگذاری، تعدادی از این خودروها در اختیار تاکسیرانی تهران قرار گرفته است.
اما در خصوص قیمت خودروهای هیبریدی و به ویژه کمری باید گفت که تعرفه واردات این دست خودروها در کتاب قوانین واردات 4 درصد، اما سود بازرگانی آن توسط دولت به صفر درصد تقلیل داده شده است. از طرفی به این مبلغ باید 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده، 11 درصد هزینه پلاک، 4 میلیون تومان هزینه اسقاط خودروهای فرسوده، حدود 13 میلیون تومان شماره گذاری، نزدیک به 24 میلیون هزینه ترخیص از گمرک و ... افزود که تقریباً هزینه تمام شده شمارهگذاری یک خودرو با این مشخصات را تا 27 و 28 درصد افزایش داده و با احتساب 10 تا 15 درصد سود واردکننده در نهایت شکلدهنده قیمت نهایی است که با یک مدل بنزینی تفاوت فاحشی ندارد.
تست فنی
مشخصات ابعادی و فضای داخل و فرم طراحی در کمری هیبریدی هیچ تفاوتی با مدل بنزینی نداشته و در داخل همان کنسول ساده با خطوط نرم و سیال، فرمان 3 پایه و فضاسازیهایی منطبق با ارگونومی بالا مدنظر قرار گرفته شده و همچنان نشانگر کاربردی بودن یکی از اقتصادیترین و جان سختترین سدانهای حال حاضر دنیاست.
با استارت زدن ماشین و با وجود فعال شدن موتور الکتریکی همچنان سکوت اولیه در خودرو حکمفرماست و عملاً چون ماشین بدون هیچ لرزش و صدایی در حال کار کردن است، گاهی حس میکنید خودرو خاموش شده! به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، اولین تفاوت در این مدل نشانگرهای پشت فرمان بوده که در سمت راست سرعت سنج و در سمت چپ به جای دورشمار از نمایشگری دوار برای نشان دادن شرایط فنی موتور و حالات موتور الکتریکی استفاده شده است.
سامانهای که تویوتا برای کمری هیبریدی طراحی کرده یک تکنولوژی ساده و کارآمد و به صورت سیکل موازی بوده که در تعریف ساده در برگیرنده یک پیشرانه بنزینی و یک موتور الکتریکی است که در شرایط پُرفشار، سربالایی و تخت گاز رفتن پیشرانه بنزینی فعال شده و به کمک موتور الکتریکی آمده و در همین حین باطری نیز در حال شارژ شدن است و هنگامی که خودرو در سرازیری یا مسیرهای کم فشار یا پشت چراغ قرمز قرار میگیرد، نیروی مورد نیاز حرکتی توسط باطری و موتور الکتریکی تأمین شده و موتور بنزینی از مدار خارج میشود و علیرغم تصور برخی که فکر میکنند برای راندن خودروهای الکتریکی باید باطری آنها را با زدن به پریز برق شارژ کرد (Plug In Drive یا Plug In Hybrid) باید گفت که نمونههای وارد شده به ایران بدین گونه نبوده (این سیستم روی تویوتا پریوس سوار است) و به همین دلیل به خودروهای هیبریدی موازی معروف هستند.
شتابگیری با این ماشین همانند کمری معمولی و با این وزن 6/1 تنی مناسب رانندگی در شهر بوده و در این پروسه عملاً هیچ ضعف حرکتی و یا تنبلی محسوسی در تعویض دندههای 1 به 2 و 3 از سوی جعبه دنده ضریب متغیر یا همان CVT حس نمیشود.
حتی در سربالایی و مسیرهای شیبدار بهدلیل اضافه شدن موتور بنزینی به این مجموعه ماشین به نسبت این وزن و ابعاد خیلی جاندار و سرحال شتاب میگیرد.
تعویض دندهها روی گیربکس E-CVT این ماشین نرم، بیصدا و البته با کمی تأخیر از 3 به 4 رخ میدهد و همچنین در حالت معکوسگیری یا افزایش شتاب، خبری از آن صدای بالا رفتن دور موتور همانند جعبه دندههای اتومات معمولی نیست.
جانمایی باطری هیبریدی نیکلی در این ماشین به این صورت بوده که در پشت صندلی ردیف عقب و حد فاصل آن با صندوق بار قرار گرفته و با توجه به صندوق عریض و طویلی که برای کمری طراحی شده آنچنان بر تواناییهای حمل بار این خودرو تأثیر منفی نمیگذارد.
در حقیقت این مدل با اضافه شدن موتور الکتریکی و باطری تنها حدود 100 کیلوگرم از کمری معمولی سنگینتر شده و بهدلیل جانمایی خوب باطری عملاً در پیچها، دچار کم تعادلی نیست بلکه بهدلیل افزوده شدن وزن باطری به عقب از چسبندگی و فرمانپذیری خوبی برخوردار است.
کنترلپذیری و آسایش در حرکت نیز برای کمری با نمونه بنزینی فرقی نکرده و در مقایسه با رقیب کرهایاش، از سواری نرمتر و با آرامشتری برخوردار است، به اضافه اینکه فرمان آن با وجود انتقال گهگاه ضربات از پستی بلندیها بر دستان راننده، اما حس خوبی از سطح جاده به راننده منتقل میکند.
یکی دیگر از ویژگیهای کمری که همیشه همراه آن بوده فضای جادار کابین و صندلیهای راحت است که در مدلهای فول وارداتی برای راننده از نوع 8 حالته برقی و برای سرنشین کناری 4 حالته بوده و نمونههای وارداتی مجهز به سیستم صوتی JBL با نمایشگر 7 اینچی به همراه 10 خروجی، گرم کن صندلی، تهویه مطبوع خودکار با دریچههای جداگانه برای سرنشینان عقب و تنظیم دمای دوگانه، سیستم بدون سیم (wireless) شارژ تلفن همراه، دوربین و حسگر عقب، سامانه تشخیص نقاط کور، کیلس و ... هستند.
در کل کمری هیبریدی با موتوری 5/2 لیتری و 200 اسببخاری در کنار کابین جادار و راحت، صندوق بار بزرگ، ترمزهای خوب، فرمان تحت امر، چسبندگی و فرمانپذیری ایدهآل و سواری بیدغدغه و آرام با وجود مصرف سوخت حدود 5/5 تا 6 لیتر در 100 کیلومتر شهری، میتواند یکی از بهترین و ایدهآلترین انتخابهای موجود در بازار خودروهای وارداتی البته درصورت کاهش قیمت و حفظ فاصله منطقیتر قیمتی با نمونه بنزینی (بیش از 10 میلیون تومان) باشد که خود یکی از مهمترین فاکتورها از سوی مصرفکننده در انتخاب خودرویی است که هزینه تهیه سوخت ماهانه کمتری دارد.
از طرفی بهدلیل افزایش فزاینده آلودگی کلان شهرهای کشورمان از تهران گرفته تا مشهد، اصفهان و ... که در طی این فصل به اوج خود رسیده، بدون هیچ شک و با کمترین تعللی سازمانهای ذیربط از جمله شهرداریها، شوراهای شهر و تاکسیرانیها باید با حرکت به سمت استفاده از خودروهای هیبریدی در ناوگان حمل و نقل عمومی در یک پروسه زمانی تعریف شده به کاهش آلودگی هوا کمک کنند که در این میان در نظر گرفتن بودجهای کافی از سوی دولت، میتواند تسریعکننده این روند باشد.
با این اوصاف ای کاش در طرح اخیر دولت در اعطای وام 25 میلیونی برای خرید خودروهای داخلی، قسمتی از اعتبار در نظر گرفته شده به سمت نوسازی ناوگان شهری اختصاص داده میشد ... شاید روزی دیگر!
در خاتمه جا دارد از آقای «سینا منادیزاده» و شرکت پاکروسبز قشم به دلیل همکاری در این آزمایش تشکر کنیم.