printlogo

هرگاه نام خودروی آتش‏ نشان به میان می ‏آید، ذهن ما ناخودگاه به سمت خودروهای بلند و جعبه‏ ای شکل قرمز رنگ می ‏رود.
کد خبر : 11238
تاریخ انتشار : 05 اردیبهشت 1395 09:31:00

«خبرماشین» - حمید رضا هدایت پناه / هرگاه نام خودروی آتش‏ نشان به میان می ‏آید، ذهن ما ناخودگاه به سمت خودروهای بلند و جعبه‏ای شکل قرمز رنگی می ‏رود که تلاش می‏کنند راه خود را از میان ترافیک یا کوچه و پس کوچه‏ها پیدا کنند، اما این تصویر در حال تغییر است و ظاهر جدید را هیچ جا بهتر از Red Rhino LF5G جدید سازمان دفاع شهری سنگاپور نمی‏توان جستجو کرد. 

به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، این هیولا پنجمین نسل از خودروهای امداد کرگدن سرخ سنگاپوری‏ها به حساب می‏آید که روی پلت فرم پیکاپ‏های D-Max مجموعه ایسوزو توسعه یافته است. اگر شما هم در نگاه اول متوجه این مسئله نشدید خود سرزنش نکنید چون تغییرات به وجود آمده به نسبت مدل پایه در یک کلام اساسی هستند. محفظه کابین برای حمل بار و تجهیزات بیشتر کاملاً برداشته شده است. در بخش جلویی نیز تغییرات زیاد هستند، به گونه‏ای که عملاً تشخیص دادن مدل پایه ناممکن شده است. کاپوت حجیم مدل کارخانه‏ای برای ایجاد میدان دید بهتر با یک نمونه تخت جایگزین شده و به کاربردن پنل‏هایی از جنس فایبرگلاس در بخش‏های مختلف، علاوه بر ایجاد ظاهری تازه به کاهش وزن و در عین حال تقویت بخش‏های آسیب‏پذیر پلت فرم اصلی منجر خواهد شد. 

توسعه خانواده خودروهای کرگدن سرخ برعهده مجموعه HOPE بوده که یکی از پیشتازان این صنعت در دنیا به شمار می‏آید و تاکنون پنج نسل از این وسایل را از سال 2001 به سازمان دفاع شهری سنگاپور تحویل داده است. به گزارش پایگاه خبری تحلیلی «خبرماشین»، برای ایجاد امنیت مورد نیاز خدمه مهندسان سازنده از یک رول بار در Red Rhino LF5G استفاده کرده‏اند که به لطف بهره برداری آنها از فولاد کرومی 4130 تضمین کننده استحکام و ماندگاری بالای این بخش در طول زمان خواهد بود. 

عرض کلی وسیله نیز برای ارتقا هرچه بیشتر مانورپذیری آن در فضاهای شهری تاجای ممکن کاهش یافته نتیجه آنکه علیرغم به کارگیری تمامی تجهیزات و لوازم جانبی جدید وزن LF5G در حدود 2300 کیلوگرم خواهد بود که بیش از 60 کیلوگرم کمتر از نسل قبلی یا LF4G است.

در زمینه عملکرد، مهم‏ترین تغییر به وجود آمده در مدل جدید تأکید هرچه بیشتر بر نقش امداد پزشکی LF5G بوده است. به این منظور علاوه بر چهار مامور آتش‏نشانی یک امدادگر پزشکی نیز به تیم اضافه شده که بخش کاملاً مستقل جدیدی برای جای دادن تجهیزات مربوط به وی از قبیل شوک الکتریکی همراه، کپسول ایمنی و کیف کمک‏های اولیه در مدل جدید برای وی پیش‏بینی شده است. HOPE از LF5G به عنوان اولین خودروی نجات شهری دو منظوره جهان یاد می‏کند و اعتقاد دارد با توجه به نیازمندی‏های جدید به وجود آمده در این بخش، این رویکرد در آینده بیشتر مورد توجه قرار خواهد گرفت. 

در بخش آتش‏نشانی نیز مردان HOPE کاملاً موفق عمل کرده‏اند. در مرکز تمامی سامانه‏های فوم فشرده شده یا CAF قرار گرفته که با برقرارکردن ارتباط بین آن و پیشرانه وسیله توسط یک سامانه الکتریکی بدون سیم سازنده موفق شده با بیشترین دقت به بیشترین میزان پرتاب ممکن دست پیدا کند. امکان اتصال به منابع آب خارجی مانند شیرهای آب مخصوص از دیگر ویژگی‏های این سامانه خواهد بود. برای رسیدن به بهترین مانور‏پذیری و توزیع وزن، مخازن فوم‏های مخصوص در گلگیرهای جلو جاسازی شده‏اند. برای حرکت بهتر در جهت عقب نیز دو دوربین روی سپر عقب به کار گرفته شده‏اند که دامنه دید دقیقی را از پشت وسیله در اختیار راننده قرار خواهند داد. 

برای بخش پیشرانه، سازنده از یک نمونه دیزل 5/2 لیتری 4 سیلندر خطی با توربوشارژ دوگانه بهره برده که می‏تواند تا 163 اسب‏بخار را در اختیار آن قرار دهد. جعبه دنده اتوماتیک از انواع 5 سرعته است که در کنار ویژگی‏هایی همچون سیستم تعلیق جدید و امکان انتخاب بین حالت‏های انتقال نیروی 2WD و 4WD انعطاف‏پذیری عملیاتی قابل توجهی را برای Red Rhino LF5G به ارمغان می‏آورد.