printlogo

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به تصمیم دولت در تک نرخی نمودن ارز در سال جدید گفت : با این اقدام دولت ،ادعای خودروسازان مبنی نقش نرخ ارز دریافتی بر قیمت تمام شده منتفی شده و با نرخ مشخص ارز ، قیمت خودرو نیز شفاف سازی خواهد شد.
کد خبر : 10963
تاریخ انتشار : 14 فروردین 1395 10:31:00

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی با توجه به تصمیم دولت در تک نرخی نمودن ارز در سال جدید گفت : با این اقدام دولت ،ادعای خودروسازان مبنی نقش نرخ ارز دریافتی بر قیمت تمام شده منتفی شده و با نرخ مشخص ارز ، قیمت خودرو نیز شفاف سازی خواهد شد.

امر الله امینی افزود : در اقتصاد نظری تک نرخی نمودن ارز ، حرکت به سمت اقتصاد شفاف و بازار روشن است چنانچه در این راستا تکلیف دولت و بنگاهها نیز مشخص می شود.

وی با اشاره به تاثیر پذیری صنعت خودرو از نرخ ارز گفت : با یکسان سازی نرخ ارز در سال 95،  تکلیف خودروسازان روشن می شود چرا که چند نرخی بودن ارز اصولا در اقتصاد فساد ایجاد می کند.

وی اظهار داشت : اینکه دولت تصمیم دارد در سال اقتصاد مقاومتی اقدام به یکسان سازی نرخ ارز نماید  قطعا این حرکت ، جریان بسیار خوب و موثری را در اقتصاد کشور ایجاد خواهد کرد و می تواند باعث کاهش قیمت خودرو نیز در سال جدید شود.

وی تصریح کرد : با این اقدام دولت ادعای خودروسازان مبنی تاثیر نرخ بالای ارز دریافتی بر قیمت تمام شده از بین خواهد رفت و با نرخ مشخص ارز نیز قیمت خودرو شفاف خواهد شد.

وی همچنین به  ارزبری بالای صنعت خودرو اشاره کرد و اظهار داشت : هر چند در دوره ای ارزبری صنعت خودرو پایین بود اما هم اکنون که بسیاری از مواد اولیه و قطعات مورد نیاز صنعت خودرو به دلیل قیمت مناسب تر، از خارج کشور تامین می شود بالطبع ارزبری صنعت خودرو افزایش یافته است.

این کارشناس صنعت خودرو خاطر نشان کرد : در حالی که  با اجرای برجام ، به تدریج اوضاع صنعت خودرو و روند تامین مواد اولیه از شرکتهای اصلی بهتر می شود اما همچنان تمایل به تامین مواد اولیه و قطعات  به جهت قیمت پایین از برخی کشورها که ناشی از مقیاس بالای تولید و بهره وری مناسب است در صنعت خودرو ایران تداوم دارد.

امینی تصریح کرد : البته رکود اقتصادی حاکم بر کشور در این مدت موجب گردیده که قیمت تمام شده تولید در داخل بالا باشد و این مشکلی است که نیارمند صرف زمان مناسب است تا هم اقتصاد از شرایط رکود خارج شود و هم اینکه شاهد افزایش مقیاس تولید و بهره وری در این در بخش های تولیدی در کشور باشیم.

وی افزود : پیش بینی می شود تک نرخی شدن ارز حدود 25 درصد در کاهش قیمت تمام شده خودرو تاثیر گذار باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی خاطر نشان کرد : البته از آنجا که اغلب خودروسازان انحصاری عمل می کنند بعید است که قیمت خودرو را در این راستا کاهش دهند بنابراین تا زمانی که شرایط رقابتی در صنعت ایران ایجاد نشود همچنان قیمت خودرو در اختیار خودروسازان خواهد بود.

امینی با توجه به  دغدغه افزایش واردات با تک نرخی شدن ارز گفت : این مساله بستگی به سیاست های دولت  دارد که چنانچه دولت در نظر دارد تولید محور عمل نماید باید  شرایطی را برای خودروسازان فراهم کند که شرکتها ، قطعات و مواد مورد نیاز را از داخل تامین کنند علاوه بر آن باید کارایی شرکتها افزایش یافته و روند بهره وری و ساختار تولید  خودروسازان نیز تغییر و شفاف سازی شود.

وی تصریح کرد : خودروسازان با گشایش های صورت گرفته و از سویی عملی شدن برجام باید در آینده  مجموعه سیاست هایی را در پیش بگیرند که بتواند بر حرکت های صورت گرفته و سیر واردات مدیریت کنند این در حالی است که به جهت مشکلات ساختاری به نظر می رسد تحقق این موضوع ممکن نخواهد بود.

وی افزود : امروز وجود مدیریت ها دولتی و از سویی عملکرد انحصاری در این صنعت موجب شده تا مشکلات همچنان در این حوزه وجود داشته باشد از این رو بهبود شرایط کنونی نیازمند عزم ملی است ضمن اینکه باید فعالیت و تولید در این بخش سرعت بیشتری یافته و همزمان خصوصی سازی واقعی محقق شود در چنین شرایطی امید می رود مشکلات در این صنعت برطرف شود.

 

منبع: خبرخودرو