فلاطونی با اشاره به تاثیر رکود ایجاد شده بر قیمت این کالا در بازار افزود : همواره نظارت و کنترل مناسبی بر قیمت لنت ترمز و کلاچ در بازار وجود دارد و معمولا بخش مهمی از این موضوع به جهت واردات بوده که موجب کنترل قیمت در بازار لنت ترمز و کلاچ می شود.
وی با انتقاد از حجم بالای واردات لنت ترمز و کلاچ به کشور تاکید کرد : در چنین شرایطی هر گونه افزایش قیمت در بازار لنت ترمز و کلاچ موجب کاهش تقاضای محصولات داخلی و صدمه به تولیدکنندگان در کشور خواهد شد.
وی همچنین به میزان تعرفه واردات این کالا به کشور اشاره کرد و گفت : در شرایط حاضر تعرفه حداکثر 12 درصدی واردات لنت ترمز و کلاچ که اغلب با ترفندهای غیر واقعی مختلف به 8 و 4 درصد نیز می رسد موجب افزایش واردات این کالاها به کشور شده به طوری که هم اکنون درصد بسیار زیادی از بازار را محصولات وارداتی به خود اختصاص داده و بازار از کالاهای خارجی اشباع شده است .
وی در ادامه از عدم حمایت دولت از تولیدکنندگان داخلی انتقاد کرد و اظهار داشت : در شرایط حاضر تعرفه بسیار کم واردات موجب ضربه به تولید کننده داخلی و حمایت و رونق بازار تولیدات خارجی و چینی شده است.
وی بهره بالای تسهیلات بانکی را مشکل اغلب تولیدکنندگان در این بخش عنوان کرد و تصریح کرد : شرایط نامناسب فضای کسب و کار و وجود مسائلی مثل افزایش قیمت انرژی ، نرخ تورم و بهره بالای تسهیلات بانکی عملا قدرت رقابت مناسبی را برای تولیدکننده داخلی با کالاهای خارجی را فراهم نمی کند.
دبیر انجمن صنایع تولید لنت ترمز و کلاچ در ادامه به ظرفیت کارخانجات تولیدی لنت ترمز و کلاچ جهت تامین کل نیاز داخل پرداخت و گفت : در صورت جلوگیری از هر گونه واردات این کالا ، قطعا کارخانجات تولیدی در کشور امکان تولید و تامین کل نیاز داخل به لحاظ تنوع و کمی و کیفی را دارند.
فلاطونی با اشاره به اینکه در شرایط حاضر نزدیک به 70 درصد از نیاز بازار لنت ترمز کشور را کالاهای وارداتی تامین می کند ، افزود : در چنین شرایطی تنها 30 درصد از بازار این کالا را تولیدات داخلی تامین می کند.
منبع: خبرخودرو