جانشین فرمانده ناجا با بیان اینکه هدف از جریمه، درآمدزایی برای خزانه نیست، گفت :جریمه برای بازدارندگی است و برای جلوگیری از تکرار تخلف و جرم است.
سردار اسکندر مومنی در یازدهمین همایش سراسری رؤسا و مدیران پلیس راهور ناجا به کاهش تعداد کشتهها از 28 هزار نفر به 16 هزار نفر اشاره کرد و اظهار داشت: زمانی که تعداد خودرو کمتر از 7 میلیون بود، 28 هزار کشته داشتیم و امروز که تعداد خودروها از 17 میلیون گذشته تعداد کشتهها به 16هزار نفر رسیده که این مسئله نشان از همت و اقدام جهادی پرسنل پلیس راه است.
جانشین فرمانده ناجا افزود: امسال شاهد کاهش سه درصدی کشتههای سوانح یعنی حدود 450 نفر هستیم که این افراد به نسبت عدد مطلق است در حالی که حجم سفر و حجم خودروها افزایش داشته است.
وی ادامه داد: ناجا در سال 95 بر همت خود افزوده و برنامهریزیهای جدیدی در حوزه راهنمایی و رانندگی دارد.
سردار مومنی به حوزه خودرو پرداخت و بیان کرد : بعید است در سال 95 اتفاق خاصی در این حوزه رخ دهد پس باید بر اقدامات درونی و مسئولسازی شهروندان تکیه کنیم.
این مقام ارشد نیروی انتظامی، گفت: کشور ما از نظر دانش انسانی قوی است اما در حوزه خودرو، موضوع ساختاری مطرح است چرا که آنچه ایمنی را ارتقا میدهد رقابت، نظارت در کنار حمایت است.
سردار مومنی به انتقاد در این زمینه پرداخت و گفت: از نظارت و رقابت خبری نیست و حتی قوانین توسط خودروسازان تغییر میکند و هیچ افق روشنی وجود ندارد.
وی تاکید کرد: دادن وام هیچ مشکلی را حل نمیکند؛ مشکل اصلی نبود کیفیت ایمنی است که ناشی از عدم رقابت و نظارت است و اگر ارتقا به وجود نیاید کیفیت ایمنی نیز نخواهد بود.
جانشین فرمانده ناجا با اشاره به حوزه قوانین و مقررات، مطرح کرد : بعید است در این حوزه اتفاقی رخ دهد و با ابطالی که صورت گرفت از مجلس و ریاست مجلس میخواهم اقدامات شایستهای در تصویب قوانین راهوار انجام دهند.
وی افزود: بعد از 40 سال و 4 دهه یعنی از سال 51 که قانون تغییر نکرده بود در سال 90 قانون تغییر کرد اما به دلیل نگاههای متفاوتی که وجود دارد و مشکلاتی که در تغییر قوانین است، خواهشم این است که در قانون راهور چیزی را به آئیننامه و بخشنامه واگذار نکنند.
این مقام ارشد ناجا، گفت: خواهشمندیم هر چیزی که لازم است به صورت قانون تصویب کنند تا جایی برای تفسیر باقی نماند.
سردار مومنی، جریمه کردن را از سختترین کارها دانست و تصریح کرد: همیشه جریمه کردن هدف نبوده اما به دلیل اینکه شاید بتوان جان فردی را نجات داد برای جلوگیری از تصادفات جریمه اعمال میشود.
وی گفت: هدف جریمه، درآمدزایی برای خزانه نیست جریمه برای بازدارندگی است مثل دیه؛ برای جلوگیری از تکرار تخلف و جرم است.
جانشین فرمانده ناجا در صحبتهای خود بار دیگر از رئیس مجلس و نمایندگان مجلس درخواست کرد که هر آنچه قرار است تصویب شود به قانون، مقررات و آئیننامه موکول نکرده و در متن قانون تصویب کنند تا دچار تفسیرهای مختلف نشوند.
سردار مومنی به آماده باش 500 هزار نفر از پرسنل ناجا و دستگاههای امدادی اشاره و تصریح کرد: نوروز پرحجمترین و بزرگترین عملیات ترافیکی سال رخ میدهد؛ در این زمینه سه نکته به عنوان راهکار، دستور و تدبیر سازمانی اندیشیده شده است.
وی، حضور گسترده و پیشگیرانه همه عوامل به صورت محسوس و نامحسوس در جادهها، کنترل دقیق و برخورد جدی با تخلفات حادثهساز، برخورد مناسب با مردم و همچنین استفاده مناسب از ظرفیت رسانهها برای اطلاعرسانی به مردم را از جمله این تدابیر سازمانی عنوان کرد.
جانشین فرمانده ناجا به اختصاص 30 فروند بالگرد و پرندههای فوق سبک در طرح نوروزی اشاره و خاطرنشان کرد: در نوروز بیشترین حوادث رانندگی به دنبال واژگونی خودروها رخ میدهد که به دلیل خوابآلودگی و عدم توجه به جلو است بنابراین باید با اطلاعرسانی گسترده آن را به مسافران گوشزد کرد.
گفتنی است، در ابتدای این مراسم سردار " مهری " با ارائه گزارشی از روند برگزاری اولین روز همایش سالانه از حضور سردار " مومنی " جانشین فرمانده ناجا در دومین روز از همایش سالانه راهور تقدیر کرد .
همچنین در این مراسم از برخی مدیران و بازنشستگان راهور تجلیل شد .
منبع: خبرخودرو