یک کارشناس صنعت خودرو در خصوص روند توسعه صنعت خودرودر مقایسه با صنعت خودرو دردنیا گفت: با وجود قدمت بسیار طولانی صنعت خودرو در ایران متاسفانه هنوز به درجه رقابت با صنعت خودرو در نیا نرسیده است.
امینی اظهار داشت: صنعت خودرو در ایران به صورت بسته عمل نموده و با توجه به تولیدات، هیچ گونه رقابتی در آن به وجود نیامده و همچنین برنامه ای در غالب صادرات اندیشیده نشده که این موضوع باعث عقب ماندگی در تنوع، کیفیت و برندسازی در صنعت خودرو سازی شده است.
وی در ادامه افزود: صنعت خودرو در ایران به صورت بالقوه امکانات زیادی دارد، امکاناتی نظیر قطعه سازی، نیروی انسانی جوان که اگر این امکانات در جهت برنامه ریزی و استراتژی بلند مدت و مناسب به کار گرفته شود منجر به موفقیت و توسعه در این صنعت خواهد شد.
امینی خاطرنشان کرد: فاصله ایجاد شده بین صنعت خودرو در ایران و صنعت خودرو در دنیا را می توان طی یک دوره برنامه 10 ساله از بین برد و همچنین اگر این صنعت صادرات محور باشد می توان این فاصله را به مرور کاهش داد.
وی افزود: وضعیت صنعت خودرو در ایران به علت عوامل تولید، انرژی، دانش فنی، نیروی انسانی و مدیریت می تواند به پیشرفت های مطلوبی دست یابد که البته این امر با برنامه های منسجم، دقیق و پایدار عملی خواهد شد.
امینی با اشاره به موانع موجود بر سر راه توسعه صنعت بیان کرد: مهمترین مانع، عدم برنامه ریزی بلند مدت است و اینکه در روند برنامه های موجود در صنعت خودرو مصمم عمل نمی گردد.
وی در خصوص زمینه توسعه صنعت خودرو با لغو تحریم ها، اذعان داشت: نباید فقط وارد کننده بود این صنعت با همه توانمندی های داخلی و وجود صنعت قطعه سازی باید به دنبال برنامه های راهبردی باشد در غیر این صورت مسئله برجام به تنهایی نمی تواند راه گشا باشد.
امینی در پایان گفت: همه عوامل اعم از دولت ، مجلس، بانک ها، و خودروسازان باید با همکاری و همفکری و برنامه های منسجم و استراتژی پایدار و بلند مدت به دنبال یک هدف واحد و ثابت در جهت توسعه و پیشرفت صنعت خودرو در ایران و البته در چهاچوب نظام باشند.
منبع: خبرخودرو