printlogo

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: برای رقابتی شدن بازار خودروی ایران و خروج از انحصار، تعرفه واردات خودرو باید کاهش می‌یافت.
کد خبر : 10305
تاریخ انتشار : 01 اسفند 1394 14:42:00

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان گفت: برای رقابتی شدن بازار خودروی ایران و خروج از انحصار، تعرفه واردات خودرو باید کاهش می‌یافت.

محمد جعفری اظهار کرد: بازار خودروی ایران هم‌اکنون در اختیار دو شرکت ایران خودرو و سایپا و تعدادی خودروساز و واردکننده خودرو است.

وی با بیان اینکه انحصار در تولید و واردات خودرو باعث تضییع حقوق مصرف‌کنندگان شده است، خاطرنشان کرد: وجود همین انحصار باعث شده که خودروسازان محصولاتی که پلت‌فرم آنها مربوط به سه دهه پیش است را همچنان تولید کنند.

رییس انجمن ملی حمایت از حقوق مصرف‌کنندگان ادامه داد: در حوزه قیمت‌گذاری نیز مصرف‌کنندگان از قیمت‌های فعلی راضی نیستند و همین موضوع باعث رکود بازار شده است.

وی افزود: در حوزه واردات نیز واردکنندگان به صورت انحصاری محصولات را وارد کرده و نرخ‌گذاری می‌کنند به‌گونه‌ای که گران فروشی یکی از تخلفات رایج در این حوزه است.

جعفری با بیان اینکه کاهش تعرفه واردات خودرو می‌توانست باعث کاهش چنین مشکلاتی شود، تصریح کرد: بالا نگه داشتن تعرفه واردات خودرو باعث ادامه فرایند معیوب فعلی در این حوزه خواهد شد.

اخیرا اعلام شد که تعرفه واردات خودرو برای سال آینده تثبیت شده و تغییری نسبت به سال جاری نخواهد داشت. تعرفه واردات خودروهای با حجم موتور 1500 تا 2000 سی‌سی معادل 40 درصد و تعرفه واردات خودروها با حجم موتور 2000 تا 2500 سی‌سی معادل 55 درصد است.

 

منبع: ایسنا