printlogo

پس از آنکه وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر لزوم ارتقاء صنعت قطعه‌سازی کشور و دستیابی قطعه سازان به رتبه A تاکید نمود ، رئیس انجمن قطعه سازان در گفتگویی با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به زمینه ها و بسترهای لازم جهت ارتقاء صنعت قطعه سازی ایران گفت : ارتقاء قطعه سازان و دستیابی به گرید های بالای تولید ، ارتباط بسیار تنگاتنگی به درخواست شرکتهای خودروساز از زنجیره تامین دارد ضمن اینکه دستیابی به گرید های بالاتر در حوزه قطعه سازی نیازمند به روز رسانی خطوط تولید قطعه سازان و بکارگیری تکنولوژی های جدید در ا
کد خبر : 10302
تاریخ انتشار : 01 اسفند 1394 14:40:00

پس از آنکه وزیر صنعت ، معدن و تجارت بر لزوم ارتقاء صنعت قطعه‌سازی کشور و دستیابی قطعه سازان به رتبه  A تاکید نمود ، رئیس انجمن قطعه سازان در گفتگویی با خبرنگار خبر خودرو با اشاره به زمینه ها و بسترهای لازم جهت ارتقاء صنعت قطعه سازی ایران گفت : ارتقاء قطعه سازان و دستیابی به گرید های بالای تولید ، ارتباط بسیار تنگاتنگی به درخواست شرکتهای خودروساز از زنجیره تامین دارد ضمن اینکه دستیابی به گرید های بالاتر در حوزه قطعه سازی نیازمند به روز رسانی خطوط تولید قطعه سازان و بکارگیری تکنولوژی های جدید در این صنعت است.

محمد باقر رجال افزود : البته چند سالی است که متاسفانه موضوع گرید بندی و رتبه کیفی قطعه سازان فراموش شده است و عملا شرکتها نظارتی بر رتبه کیفی زنجیره تامین خود ندارند.

وی تصریح کرد : هر چند زمانی  شرکت های تامین کننده قطعات خودروسازان بر دستیابی قطعه سازان به گرید های بالاتر در حوزه کیفیت تاکید داشتند کمک هایی را در این راستا به قطعه سازان داشته و طی بازدیدهایی که  با کمک کارشناسان خارجی از واحدهای قطعه سازان داشتند  به طور مرتب ارزیابی های کیفی صورت می گرفت و قطعه سازان نیز رتبه بندی و گرید دریافت می کردند این در حالی است که  در 4 ، 5 سال گذشته عدم حرکت در این راستا به دلیل عدم در خواست خودروسازان بوده و در واقع تقاضایی برای دریافت با گریدهای بالاتر وجود نداشته است.

وی اظهار داشت : البته در سالهایی که نظارت ها از سوی شرکتها بیشتر اعمال می گردید  قطعه سازانی که از گرید و رتبه پایینی برخوردار بود به آنها فرصت داده می شد تا نسبت به رفع مشکلات و ارتقاء رتبه و گرید اقدام نمایند.

وی گفت : متاسفانه چند سالی است که موضوع گرید بندی و رتبه کیفی قطعه سازان فراموش شده است و عملا شرکتهای خودروساز نظارتی بر رتبه کیفی زنجیره تامین خود ندارند.

رجال اظهار داشت : نبود رونق در بازار صنعت خودرو و عدم احساس نیاز نسبت به ارتقاء گرید و رتبه قطعه سازان و نبود در خواست آن توسط شرکتهای خودروساز چنین شرایطی را ایجاد نموده و موجب گردیده که واحدهای قطعه سازی کمتر در این راستا سرمایه گذاری و تلاش نمایند.

وی خاطر نشان کرد : در شرایطی که قطعه سازان با مشکلات زیادی مواجه هستند و از سویی تقاضایی از سوی شرکت سفارش دهنده قطعه وجود ندارد طبعا انگیزه و تمایلی به ارتقاء رتبه  و دستیابی به گرید بالاتر در شرکتها وجود نخواهد داشت.

رئیس هیات مدیره انجمن قطعه سازان در گفتگو با خبرخودرو گفت : در صورتی که تولیدات جدیدی به خطوط تولید خودروسازان وارد شود و نیاز به قطعات با کیفیت تر و دارای گرید بالا از سود شرکتها در خواست شود طبعا این حرکت در واحدهای قطعه سازی نیز صورت خواهد گرفت چرا که بستر و شرایط لازم برای دستیابی به رتبه های بالای کیفی در واحدهای قطعه سازی وجود دارد اما این امر نیازمند حمایت های مالی و  جلوگیری از هرگونه واردات قطعاتی است که امکان تولید آنها در داخل وجود دارد.

رجال گفت :  ارتقاء گرید تولید قطعات در واحدهای قطعه سازی ارتباط بسیار تنگاتنگی به درخواست شرکتهای خودروساز از زنجیره تامین دارد زیرا تا زمانی که این خواست از سوی خودروسازان صورت نگیرد طبعا قطعه ساز نیز حرکت چندانی در رسیدن به گرید A نخواهد کرد.

وی تصریح کرد : در شرایطی که صنعت خودرو و قطعه سازی ایران با مشکلات زیادی مواجه هستند رسیدن به گریدهای A یا B  وc  کاربرد چندانی ندارد که قطعه ساز بخواهد در زمینه حرکتی داشته باشد.

به گفته وی امروز هر قطعه ای در یک خودرو از تلورانس و  حساسیت و دقت خاصی برخوردار است و بر حسب ان چه ساخته می شود شرایط و مقررات و ابعاد و اندازه و امتیازاتی در نظر گرفته شده است که اگر یک تولیدکننده تمامی این موارد را رعایت کند گرید A  را دریافت خواهد کرد .

 

منبع: خبرخودرو