معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ با تشریح نحوه اجرای سامانه کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای گفت: تخلفاتی نظیر توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ ها، روی پل ها، حریم تقاطعها و توقف غیرمجاز در ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی در این طرح مورد بررسی قرار میگیرد.
سرهنگ مراد مرادی معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ در خصوص سامانه کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای گفت: تجهیز پلیس راهور به سیستم مکانیزه کنترل پارک خودرو در معابر شهر تهران، در راستای اجرای تدابیر سردار فرماندهی ناجا صورت گرفته که با تعامل و هماهنگی این پلیس با سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران عملیاتی شده است.
وی گفت: مدیریت و کنترل پارک های حاشیه ای توسط نیروی انسانی پلیس، به علل گوناگونی از جمله عدم توانایی رسیدگی به صورت تمام و کمال به تخلفات ساکن، دخالت سلیقه، سوء استفاده افراد متخلف از خلأهای ناشی از کمبود نیروی انسانی، مسئولان حوزهی ترافیک را به این فکر سوق داد تا با به کارگیری سیستمهای مکانیزه و هوشمند مشکلات مذکور را مرتفع نمایند.
مرادی افزود: در این راستا پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ، با بررسی های کارشناسانه، به تجهیز خودروهای مخصوص کنترل مکانیزه پارکهای حاشیهای اقدام نموده است. سیاست استفاده از تجهیزات الکترونیک و هوشمند، کاهش نیروی انسانی برای کنترل ترافیک و ثبت تخلفات است. مدیریت داده، شبکه ارتباطی مجزا، نیروی انسانی آموزش دیده و فرآیند جامع مدیریت عملیات، رویکرد جدیدی در زمینه مدیریت پارک حاشیهای ایجاد کرده است.
معاون آموزش و فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران بزرگ خاطرنشان کرد: سیستم کنترل مکانیزه پارک حاشیهای با استفاده از خودرو، تاکنون در هیچ جای جهان اجرا نشده است اما اکثر امکانات مورد استفاده در این مکانیسم به اشکال مختلف در سایر کشورها مورد استفاده قرار گرفته است.
برای نمونه، از دوربین پلاک خوان منصوب بر روی خودرو جهت کنترل پارکینگ های عمومی، کنترل خودروهای سرقتی، خودروهای دارای خلافی و یا نظارت بر حرکت منظم در خیابان ها در برخی کشورهای اروپایی استفاده شده است. مبنای قانونی سامانه جدید کنترل مکانیزه پارک حاشیه ای ماده 15 قانون رسیدگی به تخلفات است که با به کارگیری خودروهای مجهز به دوربینهای ثبت تخلف، به مرحله اجرا در میآید.
رئیس مرکز اطلاع رسانی پلیس راهور تهران گفت: خودروهای کنترل مکانیزه توان حرکت یکنواخت را در محورها داشته و ابزار اصلی نظارت بر انواع پارک های حاشیه ای می باشند. این خودروها با میانگین سرعت 20 الی 30 کیلومتر بر ساعت (با توجه به حجم ترافیک محل و توقفات در تقاطع ها) توان نظارت بر حدود 1400 محل پارک مجهز به پارکومتر و 700 پارک غیرمجاز را در ساعت دارا است.
حرکت با سرعت فوق الذکر این امکان را به دوربین می دهد که ضمن تصویر برداری، پلاک اتومبیل را شناسایی و شماره آن را ذخیره نماید. این درحالی است که فرآیند کنترل و نظارت بر تخلفات توسط نیروی انسانی بسیار وقت گیر و خسته کننده می باشد. زیرا که حداکثر بازدهی مفید نیروی انسانی در روز بیش از 4 ساعت نمی تواند باشد و همچنین نیروی انسانی به طور میانگین توانایی نظارت بر بیش از 40 محل پارک را در یک ساعت ندارد و همچنین نیروی انسانی توانایی محاسبه و رعایت قانون نیم ساعت رایگان، را ندارد.
وی اظهار داشت: با راه اندازی این سیستم، قانون 30 دقیقه رایگان جامهی عمل میپوشد، اعمال قانون و هزینه پارک توسط نرم افزارها و سخت افزارها به دقت انجام میپذیرد، سطح مناقشات اجتماعی شهروندان کاهش مییابد و به طور کلی ساختار کنترل و نظارت خودروهای پارک شده تسهیل میگردد.
سرهنگ مرادی در پایان اهداف اصلی به کارگیری این سیستم را این چنین بیان کرد:
1- کنترل پارک های حاشیه ای و نظارت بر کلیه توقفهای غیرمجاز جهت اعمال قانون
2- کاهش نیروی نظارتی و کنترلی انسانی و در نتیجه کاهش هزینهها
3- اعمال قانون و مقررات در سطح وسیع
این در حالی است که تخلفاتی که توسط این سامانه اعمال قانون می شوند عبارتند از: توقف در حریم تابلوهای توقف مطلقا ممنوع، توقف در حریم تابلوهای ایستادن ممنوع، توقف در ابتدا و انتهای پیچ ها، روی پل ها، حریم تقاطعها، توقف غیرمجاز در ایستگاه های وسایل نقلیه عمومی (اتوبوس و تاکسی)، توقفات دوبله و هر نوع توقفی که باعث سد معبر یا اختلال در عبور و مرور می شود و توقف وسایل نقلیه غیرمجاز در ایستگاه های مخصوص بارگیری و تخلیه بار و ...
بنابراین به همشهریان توصیه میشود، مقررات راهنمایی و رانندگی را به نحو احسن رعایت نمایند تا ضمن احترام به قانون و رعایت حقوق شهروندی یکدیگر، از ترافیک آرام و مطمئن و عاری از هرگونه هرج و مرج بهره مند گردند.
منبع: فارس