«مجله ماشین» - لندروور تولید خودرو دیفندر را پس از 67 سال متوقف کرد. خودرویی که در ایران نیز بیش از 50 سال سابقه حضور در ناوگان ارگان های مختلف مانند شهربانی، ژاندارمری، آموزش و پرورش، جنگلبانی و ... دارد.
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، داستان از آنجا آغاز می گردد که در یک ظهر گرم تابستانی سال 1947 در منطقه NewBorough درولز، موریس ویلکس مدیر وقت دپارتمان طراحی کمپانی روور هنگامی که بر پشت جیپ خود متعلق به جنگ جهانی دوم نشسته و در مزرعه شخصی اش در حال دور زدن است، جرقه ای در ذهنش می زند و با خود می گوید: چرا ما برای خودمان یک MPV (خودرو چند منظوره) نسازیم؟!
همان می شود که او کار طراحی را به پایان برده و و نخستین نسل از لندروور را بروی شاسی جیپ سوار می کند و بدنه آن را از آلومینیوم می سازد که آن زمان با نام Brimabright شناخته شد. دلیل استفاده از این آلیاژ نیز به آن خاطر بود که در طی جنگ جهانی، بدنه هواپیما از این آلیاژ که اسید زدایی شده بود، ساخته می شد و مقاومت بالایی در مقابل فشار هوا و رطوبت داشت و از طرفی مستحکم و سرسخت بود. پس از آن در آوریل سال 1948 پای لندروور به نمایشگاه خودرو آمستردام باز می شود و سپس سفارشات از ارتش بریتانیا و ایتالیا آغاز می گردد و حتی خود ارتش بریتانیا از پیشرانه 2.5 لیتری 4 و 5 سیلندر دیزل بر روی آن استفاده می کند و سپس پای موتورهای فورد (بین سال های 2000 تا کنون) به میان می آید.
حال پس از 67 سال شرکت خودروسازی لندرور اتومبیلهای شاسی بلند بیابانگرد خود به نام «دیفندر» را از خط تولید خارج کرد. خودرویی که سمبل قدیمی ترین و شجاع دل ترین تپه نورد بریتانیا بوده و امروز به دست هندی ها افتاده و در ایران با طراحی انگلیسی، پیشرانه ژاپنی و کره ای و توانایی ایرانی چرخش می چرخد! در ایران از سال 1340 با ورود تعداد محدودی از این برند توسط شرکت مرتب خودرو آغاز و تولید شرکت رسماً از سال 1341 آغاز گردیده است.
لندروور دیفندر متلق به شهربانی کل کشور
همکاری دو شرکت در ارتباط با تولید سه نوع خودرو سواری هفت نفره، وانت نیم تن، وانت یک تن از نوع لندرور شروع شد. همکاری شرکت با کمپانی رور انگلستان تا سال 1360 بصورت انحصاری بوده و قطعات از شرکت رور انگلیس تامین میگردید ولی به علت مشکلات ناشی از تحریم از سال 1360 به بعد تا سال 1366 به جز شرکت مذکور، قطعات سی.کی.دی از شرکت سانتانای اسپانیا نیز تامین شده است، و از سال 1366 قطعات سی.کی.دی منحصراً از طریق شرکت اسپانیائی فوق الذکر تامین گردید و تا سال 1370 ادامه داشته است. به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، اگرچه از سال 1370 تولید این خودرو در شرکت اسپانیائی سانتانا متوقف گردیده است، اما شرکت مرتب توانست بدون وقفه به ساخت خودروهای جدیدی تحت نام پاژن اقدام نماید.
انطباق این مدل با معیارهای ایمنی و زیست محیطی برای لندرور دشوار بوده؛ امری که باعث توقف تولید این مدل پس از 67 سال شده است. لندرور از این مدل دو میلیون دستگاه تولید و تعدادی را نیز به سراسر دنیا صادر کرده است. آخرین دستگاه تولیدی این مدل در یک مزایده در لندن به قیمت ۴۰۰ هزار پوند به فروش رفته است.
آخرین لندروور دیفندر تولید شده