شهرام جباری زادگان افزود: توجیه برخی رانندگان برای عدم استفاده از کولر خودرو، افزایش مصرف سوخت است که البته در این مورد مبالغه میشود و به جای این که در این روزهای گرم کولر خودرو را خاموش کنیم و سریع برانیم، بهتر است آن را روشن کرده اما آرام برانیم تا فشار کمتری به موتورخودرو وارد شود.
وی با اشاره به این که باید از سالم بودن کولر خودرو و کافی بودن فشار گاز آن مطمئن باشیم، اظهار کرد: تمیز کردن یا تعویض نمودن فیلترهای تصفیه هوای سیستم تهویه، برای بهرهگیری بیشتر از سرمای کولر خودرو ضروری است، ضمن این که استفاده از کولر آلودگی هوای داخل خودرو را تا 80 درصد کاهش میدهد.
جباریزادگان با بیان این که تا جای ممکن نباید خودرو را زیر نور شدید آفتاب پارک نمود، تصریح کرد: در صورت اجبار، هنگام بازگشت ابتدا باید چند دقیقهای شیشهها را پایین کشید، دستگاه تهویه را بدون استفاده از کولر روشن گذاشت و به آهستگی حرکت کرد تا گرمای شدید داخل خودرو کاهش یابد و سپس کولر را روشن نمود تا فشار کمتری به آن وارد شود.
وی با اشاره به این که هنگامی که کولر روشن است، توان خودرو کاهش مییابد، اضافه کرد: در این شرایط باید از حرکت با سرعت بالا به ویژه در مسیرهای طولانی پرهیز نمود و پدال گاز را بی جهت فشار نداد، چرا که هم به موتور خودرو فشار بیشتری وارد میشود و هم مصرف سوخت افزایش مییابد.
جباریزادگان با بیان این که هنگام رانندگی در ترافیک شدید یا سر بالاییها، بهتر است کولر خودرو چند دقیقهای خاموش شود، اظهار کرد: در این شرایط موتور خودرو بیشتر تحت فشار قرار میگیرد و استفاده از کولر هم به موتور و هم به خود کولر آسیب زده و مصرف سوخت را نیز بالا میبرد.
معاون آموزش سازمان و حمل و نقل ترافیک در پایان با تأکید بر این که هنگامی که کولر خودرو روشن است نباید پنجرهها را باز گذاشت، خاطرنشان کرد: گاز کولر خودرو هر دو سال یک بار باید شارژ شود تا هوای خنک و مطبوع از آن خارج گردد، ضمن این که خروج هوای گرم و مرطوب از کولر خودرو ممکن است به دلیل ایراد ترموستات کولر و نیاز آن به رگلاژ باشد.
منبع: خبرخودرو