بعد از کلی هیاهو و انعکاس خبری در مورد سرمایه گذاری سایپا در الجزایر، چهارشنبه عصر بود که ایران خودرو هم در مورد سرمایه گذاری در آن کشور خبری را منتشر کرد.
چهارشنبه عصر هنگامی که کارکنان ایران خودرو در حال سوار شدن سرویس های منزل بودند تا تعطیلات آخر هفته را در کنار خانواده باشند، خبری از سرمایه گذاری ایران خودرو در الجزایر منتشر شد که البته به گفته روابط عمومی، اسم آن سرمایه گذاری نیست بلکه مشارکت بی سرمایه محسوب می شود.
بر اساس این گزارش، در روز چهارشنبه ساعت 15:35 دقیقه خبری از معاون صادرات ایران خودرو بر روی سایت این شرکت منتشر شد که گفته بود: در فاز اول این قرارداد، محصولات ایران خودرو شامل دنا، سورن، رانا و آریسان به صورت خودروی نیمه آماده (اس.کی.ی2) به الجزایر ارسال و در خط الجزیره مونتاژ خواهد شد.
سعید تفضلی در حاشیه امضای قرارداد با طرف الجزایری، ظرفیت تولیدی خط الجزیره را سالانه 10 هزار دستگاه در یک شیفت عنوان کرد و گفت: این خط در بهمن ماه امسال آغاز به کار می کند و از 15 هزار دستگاه سفارش مشتری الجزایری برای سال جدید میلادی، 1500 دستگاه دنا در زمستان امسال صادر خواهد شد.
وی مشارکت شرکت تام ایران خودرو در طراحی، ساخت و راه اندازی ماشین آلات تولیدی را از جمله ویژگی های قرارداد با طرف الجزایری عنوان کرد و افزود: ایران خودرو بر اساس راهبرد جدید صادراتی خود در هیچ سایت خارجی سرمایه گذاری نمی کند و همکاری صادراتی با الجزایر نیز با همین راهبرد صورت می گیرد.
اما نکته قابل تامل این سرمایه گذاری این است که چرا ایران خودرو در کنار سایت تعطیل سنگال در کشوری دیگری مثل الجزایر قصد مشارکت با این کشور را دارد و آیا نمی شد صادرات را از همان سنگال به الجزایر داشته باشد؟
سوال بعدی اینجاست که آیا شرکت های دیگر سرمایه گذاری غلطی در کشور الجزایر داشته اند که ایران خودرو به آن تن نداده است؟
و در آخر این نکته حایز اهمیت است که چرا خبر خوبی مثل صادرات و صدور خدمات فنی و مهندسی به کشور الجزایر با این پیش فرض که بدون سرمایه گذاری باشد، باید توسط روابط عمومی حرفه ای ایران خودرو در عصر چهارشنبه که یک زمان سوخته خبری محسوب می شود انتشار یابد؟
منبع: میزان