شهردار تهران گفت : 82 درصد آلودگی هوای تهران از تردد 300 هزار خودروی فرسوده است.
محمد باقر قالیباف افزود : سهم گرمایش های خانگی به کمتر از 4 درصد می رسد.
وی با بیان اینکه باید کیفیت زندگی را در محیط های شهری ارتقا دهیم گفت: برای درمان آلودگی هوای شهر تهران ابتدا باید علل آلودگی را شناسایی و متناسب با آن اقدام کنیم و شهرداری این رویکرد را که باید آلودگی را پس از ایجاد شدن از بین ببریم قبول ندارد بلکه باید با منبع آلودگی برخورد شود .
وی افزود : منبع آلودگی هوا هم در تهران مشخص است و سالانه 800 هزار تن آلاینده وارد هوای تهران می شود و کلانشهرهای دو میلیون نفری در اطراف شهر تهران به تدریج شکل می گیرد که در آینده مشکلات را تشدید خواهد کرد .
وی افزود: باید همه کارها را متمرکز کنیم در ساماندهی شبکه های حمل ونقل و همچنین خروج خودروهای فرسوده بویژه 300 هزار خودرو و همچنین موتورسیکلت ها که تا 8 برابر یک خودرو هم آلایندگی ایجاد می کنند .
شهردار تهران گفت : روزانه 12 تا 14 میلیون لیتر بنزین، گازوئیل و مازوت در شهر تهران سوخت می شود که البته اقدام وزارت نفت در بهبود کیفیت سوخت بسیار خوب بوده است اما باید این 300 هزار خودرو فرسوده و همچنین تاکسی ها و وانت بارها و کامیونهای دارای میانگین عمر بالاتر از استاندارد ساماندهی شود .
وی افزود : باید وانت بارهای بالای 15 سال ، تاکسی های بالای 10 سال ، مینی بوسهای بالای 12 سال و کامیونهای بالای 20 سال در شهر تردد نکنند در حالیکه خودروهای40 ساله و همچنین کامیونهای بیش از 35 سال در شهر تردد می کند .
قالیباف گفت : البته ساماندهی مسائل و حل مشکلات آلودگی هوای شهر تهران از عهده یک بخش خارج است اما به مدیریت یکپارچه نیاز داریم و شهرداری آمادگی همکاری کامل با دولت را دارد و حتی حاضریم اگر دولت بپذیرد شهرداری مسئولیت هماهنگی و اجرای برنامه های موثر برای کاهش آلودگی هوا را طبق زمانبندی مشخص بپذیرد .
وی افزود : شهرداری بخش زیادی از بودجه توسعه مترو و شبکه حمل ونقل عمومی را تامین می کند و دولت ها سهم قانونی خود را نیز پرداخت نکرده اند .
آقای قالیباف گفت : 22 درصد جمعیت کشور در تهران ساکن هستند و دشت های تهران نیز با روند رو به رشد جمعیت مواجه است .
وی با رد ادعای نقش بلند مرتبه سازی در وارونگی هوا را رد کرد و گفت : مشکل آلایندگی در دیگر شهرهای بزرگ نیز دیده می شود و البته اگر دولت همکاری و ابلاغ کند شهرداری حاضر است فروش تراکم را حذف کند و آمادگی همه نوع همکاری را داریم.
شهردار تهران گفت: به دولت پیشنهاد کردیم که ایستگاه راه آهن از تهران خارج و شبکه مترو به آن وصل شود و همچنین فرودگاه مهرآباد را به خارج از شهر منتقل کنیم که هنوز جوابی نگرفته ایم .
وی افزود : شهر تهران در طول دهه های اخیر رشد زیادی داشته است و با بحران آب و دیگر بحرانهای زیست محیطی نیز مواجه است و باید مدیریت یکپارچه ای برای حل مشکل این شهر ایجاد شود .
قالیباف با بیان اینکه روزانه 1200 خودرو به شهر تهران اضافه می شود گفت : اگر دولت مصوبات سالهای 90 و 93 را اجرایی کند ما می توانیم سرعت توسعه خطوط مترو و ناوگان اتوبوسرانی را افزایش دهیم اما باید مشخص شود چه کسی وظایف خود را عمل نمی کند .
وی افزود : برای ساماندهی مسائل هوای شهر تهران به همکاری همه دستگاههای ذیربط از جمله وزارت نفت ، مردم ، سازمان حفاظت محیط زیست ، نیروی انتظامی و وزارت صنعت و دیگر بخش ها نیاز داریم و شهرداری تهران آماده است هر سیاستی را که دولت ابلاغ می کند اجرایی کند .شهردار تهران در ادامه گفت : شهرداری تهران با وجود فراز ونشیب های اجتماعی و اقتصادی توانسته است در شرایط فعلی بهترین روزهای خود را سپری کند .
قالیباف با بیان اینکه شهرداری تهران بدون داشتن حتی یک پرونده فساد اقتصادی توانسته اقدامات موثری در آبادانی و کوچک سازی شهر تهران بردارد افزود : در راستای کاهش آلایندگی های زیست محیطی خروج کارخانجات سیمان و ماسه و همینطور کاهش تردد خودروهای شخصی را در داخل تهران در دست کار داریم .
وی همچنین در خصوص فروش تراکم در شهر تهران گفت : این اتهام به شهرداری بی اساس است زیرا در شهر تهران فروش تراکم تا 20 درصد مجاز است بصورتی که در یک زمین 100 متری اجازه ساخت 120 متر بنا داده می شود و برای بخشی از جنوب تهران هم این مقدار به 80 درصد رسید یعنی به ازای هر 100 متر 180 متر بنا مجوز ساخت دارد که دلیل آن هم کمک به قشر ضعیف تر جامعه است .
شهردار تهران همچنین در جهت کوچک سازی شهر تهران گامهای موثری را خاطر نشان کرد و گفت : اینکه جاجرود از شرق و وردآورد از غرب به تهران متصل شده است دلیل به گسترش شهر تهران نیست زیرا محدوده شهر تهران از غرب تا پایان منطقه 22 و از شرق خروجی به سمت جاجرود است .
منبع: خبرخودرو