مدیر اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی درخصوص آلودگی هوا و فرسودگی تاکسی ها گفت: طرح کاهش آلودگی هوا یک طرح ملی است که باید همه نهادها و ارگان ها با کمک یکدیگر سهم و نقش خود را ایفا کنند و هر بخشی به نحوی در آلودگی هوا نقش دارد و در این میان شرکت های خودروساز نقش بسزایی در آلودگی دارد.
محمد پور اظهار داشت: هم اکنون در شهر تهران بیش از 6 هزار دستگاه تاکسی فرسوده پیکان تردد دارد بنابراین نقش خودروسازان بیش از سایر نهادها حائز اهمیت است.
وی تصریح کرد: بنابر اعلام نظر کارشناس فنی آلودگی هوا، هر دستگاه تاکسی پیکان برابر با 30 دستگاه خودرو با استاندارد یورو4 آلایندگی تولید می کند اگر این تعداد تاکسی پیکان از سطح شهر جمع آوری شود کمک بسیار شایانی به کاهش آلودگی هوا می شود.
محمدپور در ادامه افزود: با توجه به مشکلات مالی و وضع نامناسب اقتصادی، تاکسی داران به شدت نیازمند حمایت و کمک دولت و دریافت تسهیلات از بانک ها هستند.
وی خاطرنشان کرد: در گذشته بانک صادرات نسبت به پرداخت تسهیلات اقدام می نمود ولی در حال حاضر بانک مسئول نقش خود را ایفا نمی کند و با وجود اینکه تعداد کثیری از رانندگان تاکسی سال گذشته در شعب بانک صادرات تشکیل پرونده نمودند و تضامین مورد نیاز بانک و برخی نیز سهم خود بابت قیمت خودرو را به حساب بانک ارئه نمودند متأسفانه بانک از پرداخت تسهیلات به آنها خودداری می نماید.
مدیر اداره نوسازی سازمان تاکسیرانی در ادامه افزود: برابر با پیگیری های به عمل آمده و جلسات برگزار شده با اداره اعتبارات بانک صادرات ، مکاتبات صورت گرفته نتیجه مطلوبی در برنداشته و لازم به ذکر است بانک صادرات طی ابلاغ کتبی به سازمان تاکسیرانی اعلام داشته که بابت هر فقره تسهیلات 20 میلیون تومانی در بانک افتتاح حساب و در ازای این تسهیلات به شخص خریدار 21% و تاکسیرانی 5% سود پرداخت نمایند.
وی بیان کرد: تعداد 17هزار تاکسی فرسوده که سنشان بالای ده سال وتاکسی های پیکان با عمر 15 الی 20 سال در سطح شهر تردد دارند که متأسفانه اقدام مؤثری جهت جمع آوری و اسقاط آنها صورت نگرفته است.
محمدپور در پایان گفت: از خودروسازان انتظار می رود که در این شرایط کنونی با توجه به تفاهم نامه 10 هزاردستگاه تاکسی فی مابین سازمان تاکسیرانی و شرکت خودروساز که در تاریخ 29/6/94 بسته شده و با کاهش قیمت خودرو همکاری لازم را بعمل آورده و شرایط فروش خودرو را برای تاکسیداران به وجود آورند.