رئیس دانشکده خودرو دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی گفت : امروز با توجه به وضعیت آلودگی هوای در کلان شهرها ، موضوع تعرفه واردات خودرو با توجه به ابعاد و حجم موتور خودروها نیاز به بازنگری اساسی دارد.
دکتر جزایری افزود : در حال حاضر سهم آلودگی در کلان شهرها به ابعاد ، حجم موتور و میزان مصرف سوخت خودروها باز می گردد ، این در حالی است که در کشورهای صنعتی عملا تیراژ خودروهایی که قرار است شماره گذاری و تردد کنند را برابر میزان آلایندگی و انطباق با استانداردها در نظر گرفته می شود.
وی خاطر نشان کرد : در شرایط کنونی ضرورت دارد بسیار دقیق تر از گذشته ، موضوع تعرفه واردات خودرو دیده شود متاسفانه هیچ زمان در کشور تیمی قدرتمند تلاش نکرده تا بر اساس معیار دقیقی ، ضوابطی را تدوین کنند چنانچه بعضا نیز دولت به دلیل کسب درآمد از این بخش نسبت به تعرفه ها توجه بیشتر نموده است .
وی گفت : هر چه خودرو بزرگتر طبعا سهم آلودگی بیشتری را خواهد داشت از این رو نباید کنترل و نظارت بر واردات و تعیین تعرفه صرفا به عنوان منابع درآمد بیشتری برای دولت دیده شود.
این کارشناس صنعت خودرو تاکید کرد : هم اکنون در کشورهای صنعتی خودروها بر اساس دو گزینه استاندارد ملی و محلی تقسیم بندی و شماره گذاری می شوند چنانچه سهم خودروهایی که برای شهرها شماره گذاری و وارد می شوند مشخص است به طوری اگر تعداد خودروها افزایش پیدا کند حجم موتور خودروها را کوچک تر می کنند.
جزایری همچنین به بحث تعرفه واردات خودرو در ایران و معیارهای در نظر گرفته در این راستا پرداخت و اظهار داشت : در ایران موضوع واردات خودرو و تعرفه آن با توجه به گزینه هایی که در کشورهای صنعتی وجود دارد عملا به آن سمت سوق پیدا نکرده است.
وی تصریح کرد : متاسفانه شرایطی که برای حمایت از تولید داخل و کنترل واردات خودرو باید صورت می گرفته هیچ زمان محقق نشده است این در حالی است که برای حرکت قدرتمند صنعت خودرو داخل و در راستای حمایت از تولیدات داخلی باید تعرفه واردات خودرو در نظر گرفته شود.
وی خاطر نشان کرد : البته در بحث واردات خودرو باید هر دو موضوع حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده داخلی با هم دیده شود.
منبع: خبر خودرو
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine