سید جعفر تشکری هاشمی ، با اشاره به اینکه از ابزارهای اندازه گیری استاندارد برخورداریم افزود: شهرداری تهران 21 ایستگاه اندازه گیری آلودگی هوا و سازمان حفاظت محیط زیست 18 ایستگاه در تهران دارند.
وی ادامه داد: در برخی نقاط میزان آلودگی ، بیشتر و در برخی کمتر است و در سنجش میزان آلودگی، میانگین آن در نظر گرفته میشود.
تشکری هاشمی گفت: هر گاه میزان آلایندگی از 150 بالاتر برود در شرایط ناسالم قرار می گیریم.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران هم با بیان اینکه کیفیت بنزین و گازوئیل نسبت به گذشته بسیار بهبود یافته است، گفت: شاخص ها نشان می دهد که این سوخت ها استاندارد نزدیک به یورو 4 دارند و به ویژه گازوئیل که بسیار بهبود یافت و از میزان آلودگی 7000 PPM گوگرد به 40 PPM رسیده است.
تشکری هاشمی ادامه داد: شاخص اصلی آلودگی هوا؛ ذرات معلق زیر 2 و نیم میکرون است که منشأ انتشار و راه های مبارزه با آن باید شناسایی شود.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بررسی ها نشان می دهد خودروهایی که استاندارد پایینی دارند و خودروهای فرسوده و تنظیم نبودن عملیات احتراق در خودروها مرکز اصلی آلودگی است و معاینه فنی نیز بسیار مهم است.
وی افزود: این آلاینده ها به طور طبیعی در طبیعت کم وجود دارند و محصول سوخت بنزین و آلودگی هستند.
تشکری هاشمی ادامه داد: قانون مقرر می دارد که باید از تردد خودروهای فرسوده جلوگیری شود اما این قانون به درستی اجرا نمی شود.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: در تهران سیستم هوشمند و تجهیزات خوبی برای معاینه فنی داریم اما در برخورد با کسانی که معاینه فنی ندارند، اهمال می شود.
تشکری هاشمی ادامه داد: هر خودرویی که معاینه فنی ندارد، طبق قانون باید از حرکت آن جلوگیری شود.
وی با بیان اینکه در دولت گذشته حدود 400 هزار خودروی فرسوده از رده خارج شد گفت: اما در دو سال اخیر ستاد سوخت که متولی این امر بود به انزوا کشیده شد و خودروهای فرسوده به سادگی در شهر تردد می کنند.
رئیس سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: یک خودروی کاربراتوری به ازای هر کیلومتر پیمایش حدود 40 گرم تولید آلودگی می کند در حالی که این میزان در خودروی غیر آن 2 و 4 دهم گرم است.
تشکری هاشمی با تأکید بر اینکه خودروهای کاربراتوری باید از چرخه حذف شوند گفت: موتورسیکلت بنزینی کاربراتوری نیز در هر کیلومتر پیمایش 15 گرم تولید آلودگی می کند اما همچنان این موتورها تولید می شوند.
در ادامه تشکری هاشمی گفت: خروج خودروهای فرسوده، جلوگیری از تردد خودروهای کاربراتوری، الزامی کردن معاینه فنی و کنترل آن و استفاده از حمل و نقل عمومی پاک از مهمترین راه های غلبه بر بحران آلودگی هوا در تهران است.
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine