مسیح فرزانه/ «مجله ماشین» - سه خودروساز بزرگ آلمانی که به German Big Three معروف هستند چندی است بخش بزرگی از تلاش و هزینه خود را برای تولید موتورهایی با سیلندرهای 500 سیسی توربو و قابلیت نصب در طیف متنوعی از خودروهای سواری در آیندهای نه چندان دور معطوف کردهاند.
مرسدسبنز، فولکس واگن و بامو چند سالی است درحال تحقیقات جدی برای کاهش مصرف سوخت، افزایش قدرت موتور و کاهش آلایندگی با ساخت چنین موتورهایی هستند.
کاری که این 3 غول آلمانی شروع کردهاند، موجب به راه افتادن کلوپ سیلندرهای 500 سیسی شده است. باشگاهی که کمپانیهایی مثل فیات- کرایسلر، جاگوار-لندروور و ولوو برای عضویت در آن درخواست داده و در حال حاضر مشغول فعالیت هستند!
دلیل اصلی این مسئله درکنار کاهش مصرف سوخت و هزینه تولید، این بوده که طبق قوانین اتحادیه اروپا، وسایل نقلیهای که دیاکسیدکربنی کمتر از یک میزان مشخص تولید کنند از معافیتهای مالیاتی در طول سال بهره خواهند برد و خودروساز و مصرف کننده، پول کمتری بابت آلوده کردن هوا پرداخت میکند!
موتوری که روی بامو کار میکند، یک مجموعه 3 تا 4 سیلندر در دو نوع دیزلی و بنزینی (یعنی 1500 تا 2 هزار سیسی) است که با موتورهای دیگر بامو قطعات مشترک زیادی داشته که عملاً هزینه طراحی و تولید را به شدت کاهش میدهد. چندی پیش بامو مینیکوپر هاردتاپ 2015 را معرفی کرد که موتور 2 لیتری 4 سیلندر دو توربویی جدید روی آن سوار بود (موتوری که روی مدلهای سری 3 و 5 هم سوار میشود). 60 درصد قطعات این پیشرانه، در 3 نوع موتور بنزینی و 30 تا 40 درصد آن در 2 نوع موتور دیزلی مورد استفاده قرار گرفته بود.
در یک پیستون کوچکتر که یک محفظه احتراق جمع و جور هم دارد، سیستم خنک کننده انرژی کمتری صرف می کند و همه این موارد به دو مورد مشترک و هم راستای هم میرسد: کاهش مصرف سوخت و به تبع آن، آلایندگی کمتر.
یک موتور 2/6 لیتری V8 و تنفس طبیعی بنز، دهنه و ارتفاع بیشتری نسبت به موتورهای جدید AMG از نوع V8 و 4 لیتری دو توربوشارژری به همراه اینترکولر دارد. موتور هیولای اولی 507 اسببخار و 450 نیوتنمتر گشتاور و موتور جدید دومی 503 اسببخار و 516 نیوتنمتر گشتاور تولید می کند. مورد دوم در این دو نسل موتورهای AMG این بوده که پیک گشتاور موتور اولی در 1600 دور بوده و در هر لیتر علیرغم گنجایش بیشتر میتواند فقط 82 اسببخار قدرت تولید کند، در حالی که موتور 4 لیتری جدید با رسیدن به گشتاور مورد نظر در 4500 rpm، توانایی تولید 126 اسببخار در هر لیتر دارد.
در ادامه با چند مدل موتور از خودروسازان بزرگ دنیا که با وجود کوچک بودن و داشتن دهانه پیستون کوچکتر و ارتفاع کمتر تقریباً هر سیلندر آنها 500 سیسی گنجایش داشته و مهندسین موتور این روزها از آنها بهعنوان پیشرفتهترین موتورهای کلاس خود یاد میکنند آشنا می شویم.
به گزارش پایگاه خبری «مجله ماشین»، برای مرسدس بنز این تکنولوژی روی پیشرانههای 4 سیلندرخطی 2 لیتری دیده میشود. مثل موتور A45 AMG که در نوع خود قویترین موتور 4 سیلندر دنیاست. موتور بعدی برای محصولات دایملر 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی دیزلی و نمونه آخری 8 سیلندر خورجینی 4 لیتری است که بیشتر محصولات AMG را در بر میگیرند.
در جاگوار لندروور موتورهای 2 لیتری 4 سیلندر دیزلی روی نسل جدید اییوک و دیفندر و موتورهای 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی در این کلاس قرار گرفتهاند.
گروه فولکسواگن، وسیعترین طیف این موتورها را در آلمان تولید میکند که میتوان به مدلهای 2 لیتری خطی 4 سیلندر دیزلی و بنزینی، 3 لیتری 6 سیلندر خورجینی دیزلی و بنزینی، 4 لیتری V8 بنزینی که روی محصولات آئودی زیاد دیده میشود و نهایتاً موتورهای 6 لیتری W12 که مخصوص بنتلی است اشاره کرد.
دراین میان فیات-کرایسلر از این نوآوری در پیشرانههای 6 سیلندر خورجینی 3 لیتری و ولوو در موتورهای 2 و 5/2 لیتری 4، 5 و 6 سیلندر خطی سود برده، و البته پیشرانه 5/1 لیتری 3 سیلندر که در بامو i8 استفاده میشود و یا 2 لیتریهای 4 سیلندر خطی در سری های مختلف این سازنده و 3 لیتری 6 سیلندر خطی سری های 3 ، 5 همه متعلق به این نسل جدید هستند.
در هر حال آینده با آنهایی است که موتورهای کوچک، کم مصرف، کم انرژی و با بهرهوری بالا میسازند!
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine