«فارغالتحصیل شدن» جمله صحیحی نیست، چون انسان میباید از بدو تولد تا پایان عمر، برای کسب دانش، بینش و آگاهی بکوشد. پیامبر اکرم «ص» میفرمایند: «زگهواره تا گور دانش بجوی» همچنین حضرت علی «ع» گفتند: «فرزندان خود را برای زمان خودشان تربیت کنید». بنابراین میباید همیشه با «نیاز زمان» پیش رفت. زندگی انسان همواره در حال تحول و دگرگونی است؛ زمانی بود که انسان اولیه در غار زندگی میکرد و غذای خود را «خام خام» میخورد، اما به مرور زمان در خوراک، پوشش و منزل خود دگرگونی ایجاد کرد.
در روزگار گذشته، انسانها با کوچکترین بیماری فوت میکردند، حتی تا 60-50 سال قبل با حاد شدن عفونت آپاندیس، مردم جان خود را از دست میدادند. اما امروزه روز آنقدر علوم پزشکی پیشرفت کرده که اعضای حیاتی بدن یک شخص که دچار مرگ مغزی شده، زندگی چندین بیمار را نجات میدهد. در امور خانه و مسکن ملاحظه میکنیم که همه روزه طرحهای ساختمانی در حال دگرگونی است و عالیترین بناها با بهترین معماری ساخته میشود.
* با ذکر مثالهای فوق، اهمیت فرهنگسازی و ایجاد تحول در کلیه شئون زندگی، روشن میگردد.
فرهنگ رانندگی
یکصد سال قبل مردم تهران و شهرهای مختلف، اغلب با «درشکه»، رفت و آمد میکردند؛ به مرور «تاکسی» و «تاکسیرانی» ایجاد شد. درشکهداری و درشکهرانی فرهنگ خاص خود را داشت، اما «ماشین»، این سوغات فرنگ، بهنظر مردم، اعجوبهای بود که خیلیها (از جمله مظفرالدین شاه قاجار) از سوار شدن به آن خودداری میکردند! تا بالاخره به مرور زمان «ماشین» جای خود را در بین مردم باز کرد و رانندگان درشکه بدون آگاهی از فرهنگ ترافیک و ماشین، صاحب تاکسیهای آن روز شدند. متاسفانه در نخستین حادثه رانندگی، یک ماشین با یک درشکه که سرنشین آن درویشخان هنرمند برجسته آن عصر بود کشته شد!
باز هم باید عرض شود که با گذشت ایام و دگرگونیهای شگرف در زندگی مردم، «فرهنگ ترافیک» ما با «زمان» پیش نرفته است. بهنظر ما میباید در آموزش رانندگی و کسب گواهینامه تغییرات اساسی بهعمل آید. تنها با افزایش نرخ جریمه (که اخیراً پیشنهاد شده) و تذکر میدانی و نظارت بیابانی و خیابانی، مشکلات ترافیک رانندگی حل نمیشود، باید مطابق با نیاز زمان پیش رفت.
سوانح رانندگی
متاسفانه تصادفات و کشتار رانندگی همچنان به جامعه ما زیان مادی و معنوی فراوان تحمیل میکند. تنها در 3 روز پایانی شهریور ماه امسال، یکصد نفر در جادههای کشور، جان خود را از دست دادند و چندین برابر آن مصدوم و مجروح شدند. این نابهسامانی در شهرها نیز وجود دارد و سوانح رانندگی موجب مرگ و میر افراد میشود. جا دارد فرهنگ رانندگی بیش از پیش مدنظر قرار گیرد.
خرید و فروش ماشین راکد است
از سه ماه قبل، بازار خرید و فروش خودرو راکد است. «کمپین خرید خودرو ممنوع» و تبلیغات اینچنینی کار خودش را کرد؛ متاسفانه تولید کارخانجات داخلی به 50 درصد معمول کاهش یافت و همان تعداد کم نیز به طور کامل به فروش نرسید و بالغ بر یکصد هزار دستگاه از آنها در انبار مانده است. با اینکه از طرف بانکها، بین 15 تا 20 میلیون تومان به مردم وام خرید خودرو داده میشود، باز هم فروش کم است. میگویند در 5 ماهه اول امسال، نسبت به مدت مشابه سال قبل 15 درصد شمارهگذاری ماشینها کاهش یافته است.
* برای ایجاد رونق فروش خودرو، مقامات بالای دولت، مژده ارزان شدن ماشین را دادند که همین امر نیز باعث رکود بیشتر شد تا اینکه ایشان ضمن بازدید از کارخانجات داخل، با مشاهده کمبودها گفتند: 200 میلیارد تومان به صنایع داخل یارانه داده میشود که بعداً معلوم شد فقط 140 میلیارد تومان آن به صنایع خودرویی تعلق میگیرد. هدف از این اهداء یارانه، افزایش کیفیت ساخت خودروهای داخلی است.
رفع ممنوعیت واردات خودرو
رئیس سازمان حمایت از مصرفکنندگان و تولیدکنندگان گفت: دستورالعمل ضوابط واردات خودروهای سواری توسط اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اصلاح شد. به گزارش شبکه اطلاعرسانی وزارت صنعت، معدن و تجارت، این ضوابط در جهت اعمال مفاد قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان مصوب 1388 مجلس شورای اسلامی و آییننامه اجرایی ماده (21) قانون مزبور مصوب هیات وزیران، بازبینی و اصلاح شد.
وی افزود: درخواست افراد حقیقی و حقوقی واردکننده فاقد نمایندگی رسمی برای تجهیز شبکه خدمات پس از فروش، رسیدگی شده و درصورت احراز شرایط نسبت به ارائه گواهی فعالیت نمایندگی رسمی و عاملیت فروش اقدام میشود. اگر امکانات و تاسیسات خدمات پس از فروش وجود نداشته باشد، پذیرش ثبت سفارش از اشخاص حقیقی و حقوقی فاقد نمایندگی رسمی، فقط پس از عقد توافق نامه ارائه خدمات گارانتی و وارانتی بین نماینده رسمی و واردکننده و ارائه توافق نامه مزبور به سازمان توسعه تجارت ایران، میسر خواهد بود.
* امیدواریم واردات خودروهای خارجی، موجب ایجاد رقابت و تحرک در تولیدات داخل و افزایش کیفیت محصولات وطنی گردد. فراموش نکنیم که حمایت از تولیدات ملی، میباید سرلوحه برنامههای مسئولان و همه مردم گردد.
قصه پُرغصه مظلومان تاریخ
* واقعه شهادت امام حسین «ع» و یاران وفادارش در سال 61 هجری قمری، همه ساله با آمدن ماه محرم مرور میشود و رشادت، آزادگی و مظلومیت ایشان بیش از پیش آشکار میگردد.
* جان باختن بالغ بر 450 نفر از حجاج بیدفاع ما در مکه مکرمه و سرزمین منا و مفقود شدن بیش از 50 نفر هموطن مظلوم کشورمان که امسال رخ داد (و سالهای قبل نیز چنین وقایعی سابقه دارد) موجب تاسف و تاثر فراوان است.
* شهادت هزاران نفر از مردم مظلوم یمن، سوریه، عراق، فلسطین، لبنان، افغانستان و پاکستان که با دستور و تحریک ظالمان زمان رخ میدهد، موجب نگرانی است.
* شهادت جانگداز سردار شهید اسلام « شهید حسین همدانی» شهید جبهه پُرافتخار دفاع از حریم اهل بیت «ع» که در سوریه رخ داد باعث تاسف و تاثر است. این واقعه را به سپاهیان عزیز و خانواده آن شهید تبریک و تسلیت عرض میکنیم.
* امیدواریم هر چه زودتر این جنگ و خونریزیها در جامعه اسلامی ما و در منطقه پایان یابد.
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine