به نظر میرسد ایران با انتخاب اشکودا به عنوان یکی از زیر مجموعههای فولکس واگن قصد دارد تا دو شریک آلمانی را در کنار دو شریک فرانسوی برای خود حفظ کند.
نمایندگان میانی شرکت فیات ایتالیا در حالی امروز روانه ایران خودرو شدهاند تا زمینههای همکاری با این خودروساز را مورد بررسی قرار دهند، که خبرها از انتخاب شرکت اشکودا به عنوان شریک چهارم ایران خودرو حکایت دارد.
ایرانخودرو پس از آنکه با دو شرکت پژو و رنو ماکرات خود را برای ادامه همکاریها به مرحله نهایی نزدیک کرده و این دو خودروساز در کنار بنز سه شریک اصلی ایرانخودرو به شمار میروند، اشکودا که یکی از زیرمجموعههای شرکت فولکس واگن آلمان محسوب میشود را به عنوان شریک چهارم ایران خودرو انتخاب کرده و مذاکره با این شرکت چک تبار را به سمت نهایی کردن میبرد.
اشکودا که یکی از قدیمیترین خودروسازان دنیاست در کشور چک مستقر شده و سهام آن متعلق به شرکت فولکس واگن است.
ایران خودرو اشکودا را انتخاب کرده تا بتواند در رنج خودروهای زیر 50 میلیون تومانی محصولات متنوعتری را روانه بازار کند.
هنوز هم ساختمان آبی رنگ «ایران اشکودا» در تقاطع خیابان ولیعصر و طالقانی خودنمایی میکند و به نظر میرسد این شرکت پس از دهها وارد ایران میشود تا فعالیت خود را در بازار خودرو کشورمان از سر گیرد و در قالب همکاری مشترک با ایرانخودرو محصولات خود را در ایران عرضه کند.
به نظر میرسد ایران با انتخاب اشکودا به عنوان یکی از زیر مجموعههای فولکس واگن قصد دارد تا دو شریک آلمانی را در کنار دو شریک فرانسوی برای خود حفظ کند و از این راه بتواند محصولات جدیدی را وارد صنعت خودرو ایران کند.
هاشم یکهزارع مدیرعامل ایران خودرو نیز شنبه گذشته در گفتوگویی مفصل با مجله «تجارت فردا» با تشریح جزئیاتی از دور جدید همکاریهای این شرکت با پژو اعلام کرد که این شرکت فرانسوی با 250 میلیون یورو سرمایهگذاری، همکاریهای خود را با ایران از سر میگیرد و پنج محصول را تا 18 ماه آینده به تولید خواهد رساند.
او در خصوص نتیجه مذاکرات این شرکت با پژو گفت: بر اساس مذاکراتی که با رئیس گروه پژو- سیتروئن داشتیم، قرار است شرکتی ایجاد میکنیم که 50 درصد سهامدار آن ما و 50 درصد دیگرش پژو سیتروئن است. مدیرت ان هم به گونهای خواهد بود که دو سال مدیرعامل از طرف آنها و رئیس هیاتمدیره از طرف ما انتخاب می شود و دو سال بعد هم بالعکس آن صورت میگیرد.
یکهزارع با اشاره به اینکه پژو بحث غرامت را حل کردهایم، گفت: مذاکرات ما با پژو به نفع کشور است و اگر اغراق نباشد این قرارداد در صورت امضا بدجوری به نفع ایران است.
او در پاسخ به این پرسش که اولین محصول جدید پژو از دل این قرارداد چه زمانی وارد بازار خواهد شد؟ افزود: از موقعی که قرار داد امضا شده و شرایط برجام هم مهیا شود، تقریباً بین 15 تا 18 ماه دیگر محصولات حاصل از این قراردا روانه بازار خودرو خواهد شد.
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو افزود: قرار شده 500 میلیون یورو برای ایجاد این شرکت سرمایهگذاری شود تا در این دور از همکاریها پنج خودرو پژو 301، 208، 2008، 508 و 5008 در ایران به تولید برسد.
یکه زارع گفت: ما بر اساس این دور از همکاریها 30 درصد محصولاتی را که با شراکت پژو به تولید میرسانیم از طریق شبکه پژو به کل دنیا صادر خواهیم کرد. تفاهم دیگری هم که با پژو داشتهایم این بوده است که در سه مقوله کیفیت، خدمات پس از فروش و مراکز تحقیق و توسعه تیمی از پژو در ایران مستقر شوند و در این مورد به کارکنان ما آموزش لازم را بدهند. در حقیقت در دور جدید همکاری ما با پژو انتقال تکنولوژی به معنی واقعی صورت میگیرد.
مدیر عامل گروه صنعتی ایران خودرو با بیان اینکه رنو به عنوان شریک سوم تجاری با این شرکت به همکاریهای خود ادامه خواهد داد، گفت: استراتژی رنو این است که هم با سایپا کار کند و هم با ایرانخودرو. اما شرط ما برای ادامه همکاری تولید محصول مستقل است نه محصول مشترک در قالب شرکت مشترک.
او افزود: البته در این باره ممکن است سیاستهای وزارتخانه با ما فرق داشته باشد اما چارچوب ما همان سیاستهای وزارتخانه است. ولی ما، در رنو، سه چهار نوع محصول انتخاب کردهایم، که آنها هم مانند پژو، باید بیایند اینجا با ما جوینتونچر شوند و به سمتی برویم که محصول با تیراژ بالا تولید شود. ولی شکل همکاری با رنو کمی با نوع همکاری ما با پژو فرق خواهد داشت.
یکهزارع گفت: رنو باید تکلیف فروش مستقیم خودرو به صورت سیبییو از طریق نمایندگی فروشش را روشن کند. نمیشود که استخوانهایش را به ما و سایپا بدهند و گوشتش را یکی دیگر ببرد. این را هم اضافه کنم که شاید من تنها کسی در صنعت خودروسازی ایران باشم که توانستهام به طور مستقیم با آقای کارلوس گون رئیس گروه رنو نیسان صحبت کنم. بنابراین طرف مذاکره ما با رنو شخص اول این گروه خودروسازی است و در خصوص ادامه همکاریها و نوع آن با ایشان هماهنگیهای لازم را به عمل میآوریم.
منبع: خبرآنلاین
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine