مشاور ارشد رئیس جمهور و دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: ژیگول بازی با ماشینهای ۵۰۰ میلیون تومانی هدف ما در منطقه آزاد اروند نیست.
اکبر ترکان دیشب با حضور در برنامه زنده تلویزیونی پایش اظهارداشت: هر منطقه ای یک نوع کارکرد دارد، محور کسب و کار منطقه آزاد کیش؛ گردشگری، محور کسب و کار منطقه آزاد قشم؛ صنایع انرژی، محور کسب و کار چابهار؛ ترانزیت، محور کسب و کار اروند؛ صنعت نفت است که در قلب صنعت نفت ایران و عراق قرار دارد. حوزه خزر نیز محور کسب و کار انزلی است، ارس محور کسب و کار قفقاز و محور کسب و کار ماکو کار با ترکیه است. هر یک از این مناطق یک محور کسب و کار دارند ولی در نهایت در سایر حوزهها وارد میشوند.
وی در پاسخ به این سئوال که مهمترین کارکرد کنونی مناطق آزاد چیست؟ گفت: آن چیزی که مردم میشناسند، کارکرد گردشگری و کالای همراه مسافر در مناطق آزاد است ولی آن چیزی که ما ارزیابی داریم، محور صنعتی است. بیشترین سرمایه گذاریها در مناطق آزاد در صنعت شده است.
مشاور ارشد رئیس جمهور در پاسخ به اینکه وقتی مناطق آزاد به واردات کمک کرده، چه اصراری به افزایش مناطق آزاد هست؟ اظهارداشت: ما چهار دسته واردات در منطقه آزاد داریم؛ یک دسته از این واردات کالا برای سرزمین اصلی است. دسته دوم کالایی است که مواد اولیه کارخانههاست. دسته سوم کالایی است که برای صادرات مجدد وارد میشود، ما اکنون برنج، شکر و روغن را وارد میکنیم و بعد از بسته بندی مجدداً صادر میکنیم. دسته چهارم کالای همراه مسافر است و گردشگرانی که به این مناطق میروند براساس قانون ۸۰ دلار میتوانند کالا خریداری کنند.
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد گفت: مجموع کالاهایی که به سرزمین اصلی میآید، سه میلیارد دلار است. این کالاها کالاهایی نیستند که همراه مسافر باشد. این کالاها برای سرزمین اصلی هستند که از طریق مناطق آزاد وارد میشوند. در سال گذشته ارزش قیمتی کالای همراه مسافر ۲۷۰ میلیون دلار بوده است، بنابراین رقم ۲۷۰ میلیون دلاری در مقابل یک گردش تجاری نزدیک ۴ میلیارد دلاری چیزی نیست، مثلاً در منطقه آزاد انزلی در ۶ ماه اول امسال ۳۴۵ میلیارد تومان ارزش تولیدات آنجا بود و ۵۱ میلیون دلار صادرات داشتهاند.
وی در پاسخ به این سؤال که چرا مناطق آزاد را افزایش میدهید، تصریح کرد: ما به دنبال کسب و کار با همسایگان هستیم. کالاها و مصنوعات ایرانی به جز کالاهایی مثل پتروشیمی، فولاد و سیمان کالاهایی مصنوعی ما در کشورهای صنعتی مشتری ندارد؛ بازارهای این کالاها همسایگان هستند. ما به دنبال بازار افغانستان، عراق، ترکمنستان و کشورهای جنوبی هستیم.
ژیگول بازی با ماشین ۵۰۰ میلیونی
ترکان در واکنش به پخش مستندی از محرومیتهای منطقه آزاد اروند و خودروهای لوکس در خوزستان گفت: اروند به دنبال بازار عراق است. اروند بزرگترین پایگاه فرا ساحلی ماست. سال گذشته ۱.۲ میلیارد دلار از مرز شلمچه صادرات داشتیم و هدف گذاری امسال ما صادرات ۱.۵ میلیارد دلاری از مرز شلمچه است؛ این صادرات شامل همه تولیداتی است که میتواند در عراق جنوبی مورد مصرف واقع شود.
وی گفت: کامیونهای عراقی نمیگذارند کامیونهای ایرانی کالا را تا مقصد در عراق ببرند؛ کامیونهای عراقی در مرز شلمچه بار را از کامیونهای ایرانی تحویل میگیرند. ما با این شرایط در اروند در حال صادرات هستیم.
مشاور رئیس جمهور در مورد تردد ماشینهای پلاک اروند در خوزستان اظهارداشت: ماشینهایی که اکنون در خوزستان تردد میکند، متعلق به منطقه آزاد اروند است و باید در محدوده منطقه آزاد تردد کنند. اینکه این خودروها در سراسر استان خوزستان تردد میکنند، جزء قوانین ما نیست. قوانین ما فقط متعلق به محدوده منطقه آزاد است. من مسئول تصمیمی که استاندار خوزستان گرفته، نیستم. ژیگول بازی با ماشینهای ۵۰۰ میلیون تومانی هدف ما در منطقه آزاد اروند نیست.
با هرگونه تخلفی در استخدام برخورد میکنم
ترکان تصریح کرد: اگر نیروی متخصصی در منطقه هست و از غیربومی استفاده کردند، من خواهش میکنم برای من بنویسند. اگر یک نفر در گذشته استخدام شده، من نمی خواهم آن را اخراج کنم ولی اگر در زمان من و آقای زمانی و حتی در سایر مناطق آزاد نیروی بومی بوده و از غیر بومی استفاده کردهاند، به دبیرخانه مناطق آزاد کشور و من نامه بنویسند.
مشاور رئیس جمهور گفت: اینکه اعلام شده یک سیکل استخدام کردند با وجودی که لیسانس بوده، نمیدانم کجاست ولی به من نامه بنویسند قول میدهم که پیگیری کنم.
ترگان در ادامه اظهارداشت: اقتصاد ایران مشکلات بزرگی دارد و بخشی از آن ناشی از مدیریت است. یادمان نرود ۱۰ سال درگیر جنگ بودیم و ۱۱ سال نیز گرفتار تحریم هستیم و به هر حال این مسئله در اقتصاد ایران تأثیر خودش را گذاشته است. درست است که ما مقاومت کردیم و تسلیم نشدیم و نگذاشتیم دشمنان ما فکر کنند که ما به زانو درآمدهایم، به زانو درنیامدیم و سرپا ایستادیم ولی خب آسیب دیدیم. به عنوان مثال، ما در تحریمها نتوانستیم نفت خود را به فروش برسانیم و صادرات نفت کشور نصف شده و اکنون حتی قیمت نفت هم نصف شده است. ۲.۴ میلیون بشکه صادر میکردیم و الآن به یک میلیون بشکه رسیده است. این مشکلات روی اقتصاد ایران تأثیر گذاشته است.
دبیر شورای هماهنگی منطقه آزاد گفت: جهت گیری ما در اقتصاد براساس بند ۱۱ اقتصاد مقاومتی تسهیل تولید، توسعه صادرات، انتقال تکنولوژی و تأمین نیازهای کشور است که مقام معظم رهبری تعیین کرده و ما براساس آن در حال حرکت هستیم. اینکه چقدر موفق میشویم، به هر حال برخی از مناطق ما واقعاً با سرعت بالا دارند جلو میروند. ارس از نظر صنعتی، قشم از نظر صنایع انرژی، کیش از نظر صنعت حفاری تقریباً بهترین مرکز ماست و تمام شرکتهای حفاری در کیش هستند و پایگاه پشتیبانی حفاری ما در کیش است.
از حرکت توسعه در چابهار رضایت ندارم
ترکان در پاسخ به سؤال مجری مبنی بر اینکه کدام یک از مناطق آزاد خوب پیش نرفتهاند؟ گفت: الان در چابهار گیر داریم، چون مجتمع پتروشیمی در حال ساخت داریم ولی خط گاز باید به آنجا برسد که اکنون وزارت نفت این کار را شروع کرده است. تا این خط گاز به آنجا نرسد، پتروشیمی هم راه نمیافتد.
تردد خودروهای پلاک اروند در خوزستان غیرقانونی است
ترکان درباره تردد خودروهای اروند در کل خوزستان و فرهنگ این مصرف گرایی گفت: ما با اینکه یک سرمایه داری در منطقه بتواند یک ماشین مناسب خودش را بخرد، موافق هستیم ولی اینکه تردد خودروها به کل استان و سرزمین مادری گسترش پیدا کند، ما مخالفیم و قانون هم مخالف این کار است.
وی تصریح کرد: تردد خودروهای اروند در کل استان خوزستان در حوزه من نیست. این ماشینها میتوانستند در محدوده منطقه آزاد تردد کنند نه در سرزمین اصلی و کل استان. نفع ما در تردد این خودروها در کل استان نیست. منطقه آزاد اروند که خود خودرو وارد نمیکند.
مشاور رئیس جمهور گفت: من نمیخواهم به وزیر کشور تعرض کنم ولی استاندار نباید این تردد را به کل استان تسری میداد، من اصلاً بدم نمیآید واردات ماشین را در مناطق آزاد لغو کنیم؛ این خودروها چیزی را در مناطق آزاد حل نمیکند.
ترکان در واکنش به صحبت مجری مبنی بر اینکه واردات خودرو به نفع شما است، گفت: اصلاً به نفع ما نیست که این ماشینها به فروش برسد، چون منطقه آزاد اروند خودش ماشین وارد نمیکند و ما در هیچ کسب و کاری اجازه ورود مدیران خود را نمیدهیم بلکه فقط در مناطق آزاد بستر لازم را برای فعالیت بنگاه های خصوصی فراهم میکنیم، یعنی آنهایی که در مناطق آزاد نمایندگی خودرو دارند، مدیران ما نبوده و بخش خصوصی هستند. من موافق رفتن این ماشینها به سرزمین اصلی در هیچ کدام از مناطق آزاد نیستم.
احتمال لغو واردات خودرو به مناطق آزاد
دبیر شورای هماهنگی مناطق آزاد در واکنش به این سؤال مجری که آیا واقعاً واردات ماشین را خواهید بست؟ گفت: یک بار به سمت قطع واردات کالای همراه مسافر رفتیم و اکنون نیز واردات برخی کالاها مانند سیگار به مناطق آزاد و یا اینکه واردات کالاهای حجیم مثل یخچال و فریزر به سرزمین اصلی را قطع کردهایم.
وی اطهارداشت: به دنبال این هستیم که کالاهایی به عنوان سوغاتی خریداری شود و اینکه به یک تجارت چمدانی یا کالای همراه مسافر تبدیل شود، مورد نظر ما نیست، چون خیلی از این کالاها تولید داخلی مشابه دارد و اکنون لوازم خانگی در مناطق آزاد وارد میشود. برخی صنعتگران به ما اعلام کردند که تولیدشان را امسال ۷۰ درصد پایین آوردهاند.
ترکان در مورد وعده رئیس جمهور در مورد منطقه آزاد اینچه برون گفت : در حال حاضر دستور تاسیس ۷ منطقه آزاد در مجلس است و مجلس نیز در کمسیون کار کارشناسی را انجام دادهاند. دولت لایحه را تقدیم مجلس کرده و مجلس میتواند ان لایحه را تصویب یا رد بکند.
در کمپین خودرو خیلی سر به سر پراید گذاشتند
ترکان در واکنش به ورود یک ماشین پلاک منطقه آزاد انزلی به پاساژ با خنده گفت: ما مخالف این هستیم که ماشینها وارد پاساژ شوند و توصیه میکنیم اینها با ماشین وارد پاساژ نشوند. ماشینها تصادف میکنند حالا یک دفعه هم ماشین پلاک منطقه آزاد تصادف کرده نمیتوانیم بگوییم این مشکل از منطقه آزاد است. اکنون فقط جنبه ماشینهای لوکس منطقه آزاد نمایان شده است ولی با این تصاویر باید خوشحال باشیم که فقط پراید نیست که مشکل دارد و بهترین ماشینهای دنیا هم چپ میکنند. در کمپین نخریدن خودرو خیلی تو سر پراید زده شد و سر به سر آن گذاشتند.
وی در پاسخ به سؤال که قطب سوم گردشگری چه شد؟ گفت: ما قرار بود در چابهار قطب سوم خودروسازی را بسازیم، منتهی وقتی دیدیم شرایط کشور در حال بهتر شدن است، در دوران تحریم مجبور بودیم با چند کشور خاص کار کنیم اما الان فضا گشوده شده و ما منتظر هستیم تا با همه خودروسازیها مذاکره کنیم.
منبع: مهر
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine