معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اعلام این که در هر یک ساعت از طول روز، بالغ بر 100 هزار دستگاه موتورسیکلت در محدوده بازار در هسته مرکزی شهر تردد می کنند، گفت: آمد و شد انبوه موتورسیکلت ها در این محدوده، بازار بزرگ تهران را به جزیره کوچک موتورسیکلت ها تبدیل کرده است.
مهندس سید جعفر تشکری هاشمی افزود: عدم رعایت قوانین و مقررات از سوی بسیاری از راکبان موتورسیکلت، نا به سامانی های بسیاری را در محدوده بازار که به دلیل تمرکز مراکز اداری و تجاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است، رقم زده و از هر سه نفر که در این محدوده مشغول به کار هستند، یک نفر موتورسیکلت دارد و بازار تهران از نظر تعداد موتورسیکلت از پر تراکم ترین نقاط جهان است.
وی با تأکید بر این که تردد صدها هزار دستگاه موتورسیکلت، وجود انبوه باربران و چرخ های دستی، فعالیت هزاران دستگاه وانت بار و بی توجهی رانندگان به قوانین و مقررات، محدوده بازار را به کلکسیونی کامل از انواع بی انضباطی ها در موضوعات ترافیکی تبدیل نموده، اعلام کرد: روزانه بالغ بر دو میلیون کیلوگرم بار عمدتاً از طریق موتورسیکلت ها یا گاری های چهارچرخ در بازار جا به جا می شود و البته در این ارتباط و در رابطه با سایر مسائل و مشکلات این محدوده، از مدت ها قبل تلاش گسترده ای را با تمرکز بر مطالعات ریز و ملاحظات نقطه ای در مقیاس یک یکم آغاز کرده ایم.
خودروهای فرسوده ارتقای کیفی سوخت را کم تأثیر کرده اند
معاون شهردار تهران با اعلام آمادگی کامل مدیریت شهری برای اجرای طرح کاهش یا همان طرح ال ای زد، اظهار کرد: طرح زوج و فرد ممکن است مقدار اندکی به روانی ترافیک شهر کمک کند اما در خصوص کاهش آلودگی هوای شهر، هیچ تأثیری ندارد و تشدید آلودگی هوای تهرن در چند سالی که این طرح اجرا شده، گواه و گویای این مطلب است.
مهندس تشکری هاشمی با اشاره به این که افزایش میزان آلایندگی هوای تهران، چند روز متوالی به مرز شرایط ناسالم برای تمام شهروندان رسید، تصریح کرد: واقعیت این است که تهران از نظر آلودگی هوا در شرایط اضطرار قرار دارد و برای گذر از این شرایط، باید با جدیت و به سرعت چاره اندیشی کنیم و در غیر این صورت، شرایط بدتر از این خواهد شد.
وی با تأکید بر این که هر چند در یکی دو سال اخیر شاهد ارتقای کیفیت سوختی که در جایگاه ها توزیع می شود، هستیم اما با توجه به تردد انبوه خودروهای فرسوده، بهبود کیفی سوخت مصرفی نیز نتوانسته تأثیر مورد انتظار را بر کاهش آلودگی هوا بر جای بگذارد، اضافه کرد: تردد خودروهای فرسوده، هزینه های مادی و معنوی فراوانی را به کشور تحمیل می کند و سلامت جسمی و روحی شهروندان را به مخاطره می اندازد.
کانال های جدید عابر پیاده ایمنی عابران پیاده را افزایش داده است
معاون شهردار تهران با اشاره به این که خط کشی سفید معابر، مهم ترین ابزار کنترلی رفتار صحیح ترافیکی است که به منظور جلوگیری از حوادث و سوانح و ارتقای ایمنی در ترافیک بسیار ضرورت دارد، اظهار کرد: خط کشی طولی و عرضی معابر و علائم افقی که در کف معابر شهری ترسیم می شوند، در ایمنی و روانی ترافیکی از اهمیت ویژه ای برخورداراند.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که خط کشی های عابر پیاده موسوم به خط کشی نردبانی در تقاطع ها، جای خود را به کانال های عابر پیاده داده، تصریح کرد: به این منظور، دو خط موازی در عرض خیابان، مسیر تردد عابران را مشخص کرده و نواری مسی رنگ قبل از خط ایست خودروها و دوربین های هوشمند ثبت تخلف این کانال ها را کامل کرده است.
وی در پایان با تأکید بر این که کانال های جدید عابر پیاده از دو منظر باعث افزایش ایمنی عابران پیاده شده، اضافه کرد: اول؛ از این نظر که تدابیر و تمهیدات لازم اندیشیده شده تا خودروها قبل از این که به کانال عابر پیاده برسند، به صورت کامل توقف کنند و دوربین های هوشمند کنترل تقاطع نیز به این موضوع کمک کرده و دوم؛ از این نظر که همچون گذشته عابران پیاده هنگام عبور از روی بلوک های خط کشی عابر پیاده با مشکل لغزندگی مواجه نشده و زمین نخورند.
منبع: خبرخودرو
مخاطبان پایگاه خبری «مجله ماشین» از این پس میتوانند مهمترین اخبار روز خودروسازی ایران و جهان را در اسرع وقت روی تلفن همراه و رایانه خود دریافت کنند.
جهت عضویت از طریق لـیـنـک زیر وارد کانال پایگاه خبری «مجله ماشین» شوید و گزینه join (پیوستن) را بزنید.
telegram.me/machine_magazine