معاون شهردار تهران با اشاره به توافقات صورت گرفته با ایران خودرو از ادامه روند نوسازی 6 هزار تاکسی پیکان شهر تهران خبر داد .
یکی از علل اصلی آلودگی هوا در کلانشهر تهران، تردد خودروهای فرسودهای است که چندین برابر خودروهای استاندارد، آلایندگی دارند. هر چند آمار قابل اتکایی از تعداد خودروهایی که در تهران تردد میکنند وجود ندارد ولی شاید برآورد 5/4 میلیون خودرو، به واقعیت نزدیک باشد.
از این تعداد، قریب به یک میلیون خودرو عمری بالای 20 سال دارند و در حالی که همسالان آنها در تمام دنیا، منسوخ شدهاند، اینان همچنان در شهر جولان می دهند و با آلوده کردن هوا مردم را بیمار می کنند .
خودروهای فرسوده، ازجمله تاکسی های فرسوده که مختص تهران نیستند و شهرهای دیگر نیز از شرّ آنان امان ندارند، سالهاست که در گیر و دار مشکلات ستاد مدیریت سوخت و خودروساز معلق مانده اند . از یک سو ممنوعیت تردد خودروهای فرسوده در شهر و از سوی دیگر عدم جایگزینی خودروهای نو مشکلی است که گریبان مالکان این خودروها را گرفته است. این فرایند اما در ناوگان عمومی شهر (تاکسی های تهران) بیشتر مشهود است چرا که بر اساس مصوبه شورای شهر از ابتدای دی ماه تاکسی های فرسوده پیکان اجازه تردد در شهر را ندارند .
مطابق قانون تاکسیهای ده ساله فرسوده محسوب میشوند، این در حالی است که عمر بسیاری از تاکسی های موجود در شهر تهران که روزانه صدها کیلومتر پیمایش دارند، بیش از اینهاست. از این رو فعلا خروج تاکسی پیکان فرسوده طی سال جاری با جدیت در شهرداری تهران پیگیری شده است. معاون شهردار تهران با بیان اینکه بخشی از مهمترین سیاست های شهرداری تهران برای کاهش آلاینده های هوا، ممنوعیت تردد تاکسی های پیکان در شهر تهران است، می گوید: اکنون در شهر تهران نزدیک به 6 هزار تاکسی پیکان فرسوده تردد می کنند.
سید جعفر تشکری هاشمی با تاکید بر اینکه روند نوسازی تاکسی های فرسوده شهر به دلیل عدم همکاری بین بخشی از آذر ماه سال گذشته متوقف شده بود، ادامه می دهد: روند نوسازی تاکسی های فرسوده شهر تهران با توافقات صورت گرفته با ایران خودرو از سر گرفته شده است .
به گفته تشکری هاشمی تاکنون بالغ بر 200 دستگاه از تاکسی های پیکان فرسوده وارد چرخه نوسازی شده و بطور حتم تا پایان سال جاری 6 هزار تاکسی پیکان شهر تهران نوسازی می شوند .
تشکری هاشمی تصریح کرد: در موضوع تاکسیرانی به دنبال ارتقا کیفیت ناوگان تهران هستیم. به همین منظور بخشی از تاکسی های فرسوده با خودروهای با کیفیت داخلی تامین خواهند شد. در عین حال به ان دسته از کسانی که بخواهند خودروهای وارداتی به چرخه عمومی شهر وارد کنند نیز مجوز خواهیم داد .
در همین رابطه میثم مظفر مدیر عامل سازمان تاکسیرانی شهر تهران هم با تاکید بر اینکه نوسازی نقدی خودروهای تاکسی فرسوده آغاز شده است، تصریح می کند: هنوز مشکلات موجود در مسیر نوسازی وجود دارد. به طوری که ستاد حمل و نقل باید مسیر وام 20 میلیونی بانک صادرات را تسهیل کند.
وی تصریح کرد: انتظار داریم ستاد مدیریت سوخت با هماهنگی روند پرداخت وام را تسهیل کند در عین حال خودرو ساز هم شرایط اقساطی مناسبی را برای تاکسی های فرسوده ارایه کند .
واقعیت این است که هر اندازه در خروج تاکسی های فرسوده تسریع شود به همان اندازه در مصرف سوخت و هزینههای ارزی و ریالی ناشی از آن صرفهجویی میشود و مهمتر از آن، مردم، کمتر دچار بیماریهای مهلک ناشی از آلودگی هوا میشوند.