عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: علاوه بر بی کیفیت بودن خودرو، عوامل دیگری مانند پایین بودن قدرت خرید، کمبود سرمایه، قدرت نقدشوندگی پایین، بالا بودن هزینه های خودرو، ارائه ضعیف خدمات پس از فروش و بی توجهی خودروسازان به خواسته مشتریان، بر تصمیم نخریدن خودروی صفر از سوی مردم تأثیرگذار است.
وی افزود: عواملی دیگری مانند پایین بودن قدرت خرید، کمبود سرمایه، قدرت نقدشوندگی پایین و بالا بودن هزینه های خودرو بر تصمیم گیری مردم برای نخریدن خودروی صفر بی تأثیر نیست.
ندیمی ادامه داد: البته باید در این میان ضعف عملکرد خودروسازان در حوزه مدیریت، ارائه ضعیف خدمات پس از فروش و بی توجهی خودروسازان به خواسته مشتریان نیز بر تصمیم گیری جدید مردم برای نخرید خودرو بی تأثیر نیست.
ضعف خودروسازان
این عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به کاهش تولید خودرو در ماه گذشته و تعدیل نیرو در شرکت های خودروسازی اضافه کرد: این یکی از انتقادات مهم به خودروسازان است که به جای افزایش بهره وری یا کاهش هزینه ها، نیروی کار را اخراج می کنند.
ندیمی درباره صنعت خودروسازی در کشور گفت: خودروسازی را از چند منظر می توان بررسی کرد. نخست اینکه هزینه تولید و مدیریت در این صنعت خودرو بالا است.
پایین بودن بهره وری
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بی توجهی به امر بهره وری از دیگر نکات قابل توجه فعالیت در این صنعت است.
ندیمی تصریح کرد: در شرکت های خودروسازی مطرح و معتبر جهان تولید با بهره وری حدود 40درصدی همراه است در حالی که این رقم در ایران تقریبا صفر است.
خودروسازی های خصولتی
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی گفت: نکته سوم اینکه خودروسازان کشور ماهیت یک شرکت خصولتی را دارند. این باعث می شود که انگیزه ها پایین بیاید.
وی ادامه داد: اما اگر این شرکت ها خصوصی بودند با حس مسئولیت پذیری بیشتری کار می کردند. در صورت مدیران الان به فکر درآمدها و پاداش های خودشان هستند.
این نماینده مجلس شورای اسلامی درباره تعرفه خودرو بیان کرد: در حال حاضر تعرفه خودرو تا 100درصد هم است و در برخی موارد هزینه تمام شده یک خودرو فراتر از آن هم می رود.
منبع: میزان