جنرال موتورز در 9 ماه اول امسال هفت میلیون و 200 هزار خودرو در سراسر جهان فروخت که نسبت به سال گذشته یک درصد کمتر بود.
این کاهش تا اندازهای به دلیل تصمیم این شرکت برای حضور کمتر در روسیه و شرایط اقتصادی دشوار در آمریکای جنوبی بوده است.
تویوتا و فولکس واگن که دو رقیب اصلی جنرال موتورز هستند، هنوز آمار فروش 9 ماه اول امسال خود را منتشر نکردهاند.
فولکس واگن در نیمه اول امسال با فروش 5.04 میلیون خودرو پرفروشترین خودروساز جهان شد در حالیکه تویوتا با فروش 5.02 میلیون خودرو در رتبه دوم و جنرال موتورز با 4.86 میلیون خودرو در رتبه سوم قرار گرفت.
منبع اصلی رشد فروش جنرال موتورز، آمریکا و آمریکای شمالی بود. فروش کامیونهای این شرکت در آمریکای شمالی 16 درصد در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته افزایش یافت. همچنین فروش خودروهای شاسی بلند شورولت در این منطقه 17 درصد رشد کرد.
برند کادیلاک با وجود اینکه در چهار ماه گذشته در چین با کاهش فروش مواجه بود، در 9 ماه اول امسال 57 هزار دستگاه خودروی سواری و شاسیبلند فروخت که 12 درصد نسبت به مدت مشابه سال 2014 افزایش داشت.
افشای رسوایی تقلب فولگس واگن در تستهای آلایندگی خودروهای دیزلی در آمریکا و اروپا، افتخار غولهای خودروسازی به برتری در فروش را تحتالشعاع قرار داده است. خبر این فریبکاری 18 سپتامبر در واشنگتن منتشر شد و تاثیر آن بر فروش جهانی فولکس واگن تا پایان سهماهه منتهی به 31 سپتامبر چندان چشمگیر نخواهد بود.
سازمان حفظ محیط زیست آمریکا اعلام کرده است که تقلب در تستهای آلایندگی به این معناست که حدود 500 هزار دستگاه خودرو با اطلاعات غلط درباره میزان آلایندگی واقعی آنها در این کشور به فروش رفتهاند.
بر اساس گزارش یو اس ای تودی، فولکس واگن هر روز با پیامد جدیدی از این رسوایی روبهرو میشود و به تازگی رگولاتورهای آلمان به این شرکت دستور دادهاند برای دو میلیون و 400 خودرویی که مجهز به نرمافزار طراحیشده برای دستکاری نتایج تست آلایندگی بودهاند، فراخوان دهد.
به این ترتیب آلمان نخستین کشوری شد که از زمان افشای این رسوایی، فراخوان خودروهای مجهز به این نرمافزار را اجباری کرد. گفته میشود 11 میلیون خودروی دیزلی فولکس واگن در سراسر جهان به این نرمافزار مجهز هستند.
منبع: ایسنا