رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران در خصوص برخی اظهارات مبنی بر مخالفت با اجرای طرح کنترل آلودگی هوای شهر تهران گفت: طرح کاهش یا اِل اِی زد از طرح های خوب مدیریت شهری است و ما چاره ای نداریم جز آن که به سمت کاهش آلایندگی از طریق استفاده از خودروهای استاندارد که آلایندگی کمتری تولید میکنند، حرکت کنیم و این طرح قطعاً باید اجرا شود.
مهندس احمد دنیامالی افزود: باید برای وضعیت آلایندگی خودروهای در حال تردد درون شهری چارچوبی تعریف شود، چرا که وضعیت آلودگی هوای تهران سبب شده امروز با انواع و اقسام امراض روحی و روانی و آسیب های تنفسی و قلبی در شهروندان تهرانی مواجه باشیم.
وی با اعلام این که فارغ از آن که خودروهای آلاینده متعلق به چه فردی از چه قشری است، باید تردد یک خودرو به سلامت دیگران آسیب نرساند، تأکید کرد: به این منظور باید الزامات زیست محیطی و ضرورت رعایت این الزامات، مورد توجه قرار گیرد.
«طرح اِل ای زِد» در کاهش مصرف سوخت تاثیر مستقیم دارد
رییس کمیسیون حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که با اجرای این طرح سهم خودروهایی که آلودگی کمتری تولید می کنند در ترددهای شهری بیشتر می شود، اظهار کرد: اگر قرار است یک خودرو انبوهی از آلایندگی ها راتولید کند، باید مجموعه محدودیت هایی برای تردد چنین خودروهایی در نظر گرفته شود.
مهندس دنیامالی با بیان این که اجرای طرح کاهش، به کاهش مصرف سوخت در شهر تهران می انجامد، تصریح کرد: میانگین مصرف بنزین در تهران، 12 تا 14 میلیون لیتر در روز است، تصریح کرد: اجرای این طرح به صورت غیر مستقیم به منافع ملی هم مرتبط است، چرا که طرح کاهش بر کاهش میزان مصرف سوخت تأثیر مستقیم بر جای خواهد گذاشت.
وی با تأکید بر این که استقبال جامعه و پشتیبانی مردم از این طرح، قابل پیش بینی است، اضافه کرد: شهروندان مطمئن باشند اگر طرحی به ضرر عامه مردم باشد، حتماً نمی گذاریم چنین طرحی عملیاتی شود و به شهروندان این اطمینان را می دهیم که طرح مذکور به نفع عامه مردم است.
«طرح اِل ای زِد» می تواند آغازگر تولید خودروهای پاک در کشور باشد
رییس کمیسیون عمران شورای اسلامی شهر تهران با اشاره به این که توسعه حمل و نقل عمومی همزمان با اجرای طرح کاهش می بایست مورد توجه قرار گیرد، اظهار کرد: البته این به معنای تعویق این طرح نیست، چرا که مدیریت شهری در تلاش است تا آن دسته از خودروهای حمل و نقل عمومی که آلایندگی بیشتری دارند اعم از اتوبوس ها و تاکسی ها را از مدار خارج کند.
مهندس دنیامالی با بیان این که این کار نیاز به پول دارد و تا زمانی که مدیریت شهری منابع لازم را در اختیار نداشته باشد، اوضاع این گونه است، تصریح کرد: 50 درصد هزینه های توسعه حمل و نقل عمومی باید از سوی دولت تأمین شود و تنها در این صورت، طرح هایمان قابلیت اجرا خواهند داشت.
وی در پایان با تأکید بر این که نمی توان موضوع مهم سلامت مردم را در انتظار تغییرات یا تصمیمات احتمالی که ممکن است در آینده اتفاق افتاده یا اتخاذ شود، معطل بگذاریم، خاطرنشان کرد: اجرای طرح کاهش می تواند آغازگر راهی باشد که به تولید خودروهای پاک اعم از هیبریدی و برقی در کشور منتهی شود.
منبع: خبرخودرو