«مجله ماشین» - رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو با بیان آنکه 70 درصد خودروهای وارداتی توسط شرکت های فاقد نمایندگی انجام می شود ، گفت: به منظور جلوگیری از کلاهبرداری شرکتهای تقلبی، ساماندهی فروش خودروهای وارداتی 15 پیشنهاد به مقامات ذیصلاح وقضایی ارسال شده است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین»، میثم رضایی روز سه شبه در گفت و گو با خبرنگاران، افزود: پیشنهادات ذیل بر اساس چالش های موجود در بازار خودرو های وارداتی ارایه شده است، افزود: طی سال های اخیر به دلیل نابسامانی این بخش بیش از پنج هزار نفر مالباخته و متضرر شده اند که در مجموع رقمی بالغ بر 800 میلیارد تومان را شامل می شود.
وی گفت: به همین منظور این انجمن پیشنهاداتی را به دهها نهاد و سازمان ذی ربط ارایه کرده ولی تا کنون پاسخ مثبتی دریافت نشده است.
پیشنهادات انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو به این سازمان ها از جمله وزارت صنعت، معدن و تجارت به شرح ذیل است:
1- احراز کامل هویت مدیرعامل و اعضای هیات مدیره شرکت واردکننده خودرو
2- دریافت گواهی سوء پیشینه از (مدیرعامل و اعضای هیات مدیره) شرکت واردکننده
3- دریافت و مطالعه کلیه مدارک ثبتی شرکت وارد کننده (لزوما در خصوص واردات خودرو باشد)
4- ارایه کارت بازرگانی معتبر از شرکت و یا شخص مدیرعامل شرکت - در خصوص واردات- اخذ استعلام از وزارت بازرگانی جهت صحت و سلامت کارت به همراه سابقه واردات کارت
5- مدارک واردات قبلی شرکت که نشان دهنده واردات خودرو باشد (کاردکس های صادره قبلی خودروها- پروانه گمرکی)
6- بررسی اموال و دارایی های شرکت واردکننده (اعتبار سنجی)
7- دریافت مفاص حساب دارایی شرکت واردکننده
8- دریافت اسناد حسابرسی شده با تاییدیه از جامعه حسابداران رسمی
9- نبود بدهی بانکی معوقه در سیستم بانک مرکزی شرکت واردکننده
10- نداشتن هر گونه چک برگشتی از شرکت و اعضای هیات مدیره
11- دریافت وثائق و تعهدات لازم از شرکت واردکننده- وثائق ملکی لازم جهت بروز هر گونه حادثه ای از قبیل ورشکستگی و سایر مواردی که ممکن است مشتریان را تحت الشعاع قرار دهد.
12- بررسی سوابق تحصیلی مدیران شرکت در امور بازرگانی و تخصص واردات و فروش خودرو
13- بازدید دوره ای انجمن از شرکت ها- حداقل ماهی 3 بار جهت بررسی وضعیت رضایتمندی مشتریان- و یا عدم رضایمندی مشتریان و نظارت بر نحوه فعالیت
14- بازدید از خودروهای موجود شرکت واردکننده – که رسما به واردات آنها اقدام کرده است.
15- بررسی آپشن های خودرو از حیث نسبی بودن آپشن های حساس از قبیل اضافه کردن ایربگ سنسور و دیگر موارد فنی و گران فروشی و سایر مواردی که حقوق مشتری را تضعیف می کند.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگار «مجله ماشین» در مورد شناسایی آپشن های تقلبی خودروهای وارداتی گفت: بسیاری از واردکنندگان غیر رسمی و تعداد محدودی از واردکنندگان رسمی، خودروها در کشورهای حاشیه خلیج فارس به صورت پایه و بدون هیچ آپشنی خریداری و در همان جا اقدام به نصب آپشن های تقلبی و فاقد کیفیت می کنند. در بعضی موارد دیده شده خودرو وارداتی فقط نشان ایربگ را در بدنه دارد و در اصل فاقد ایربگ است. این موضوع می تواند برای خریداری که به امید ایمنی بالا خودرو خریداری کرده است، خطرناک باشد.
رییس انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو خاطرنشان کرد: پیشنهاد ما برای جلوگیری از این دسته از تقلب ها این است که واردکننده در موقع فروش، آپشن های اصلی خودرو را به صورت مکتوب و رسمی به خریدار اعلام کند.
رضایی اظهار داشت: طی دو یا سه ماه گذشته که شرکت های تقلبی اقدام به پیش فروش خودرو کرده اند هیچکدام از این شرکت ها رسمی نبودند و طی یک سال گذشته 10 تا 12 شرکت تقلبی بیش از 200میلیارد تومان از 5 هزار نفر کلاهبرداری کرده اند. بررسی سوابق مدیران شرکت ها نشان می دهد 80 درصد مدیران عامل شرکت های تقلبی دارای سابقه کیفری بوده اند.
وی با بیان آنکه هم اکنون بیش از 50 شرکت عضو انجمن صنفی کارفرمایی واردکننده خودرو با پرداخت 3.5 درصد به نمایندگی های شرکت ها، واردات خودرو خود را انجام می دهند، افزود: تغییر مدام این دستورالعمل پرداخت 3.5 درصد طی یک سال گذشته شرکت های واردکننده را با مشکلات متعددی مواجه کرده است.
رضایی با اشاره به بازار خرید و فروش خودروهای داخلی و خارجی، افزود: کمپین نخریدن خودروهای داخلی باعث شده خودروهای خارجی نیز در بازار کمتر به فروش برسد زیرا بازار خودورهای داخلی و خارجی به یکدیگر وابستگی های زیادی دارند.
وی اظهار داشت: شرکت های تقلبی در مجموع 700 تا 800 میلیارد تومان برای پیش فروش خودرو کلاهبرداری کرده اند بطوری که شرکت پدیده پارس طی سه ماه 25 میلیارد تومان از مردم کلاهبرداری کرده و مدیران این شرکت هنوز متواری هستند.
وی با بیان آنکه دستورالعمل فعلی واردات خودرو را انحصاری کرده است، گفت: این دستورالعمل باعث شده شرکت های واردکننده عضو انجمن صنفی کارفرمایی واردکننده خودرو با پرداخت 3.5 درصد به شرکت ها و نمایندگی های مجاز خودروها، واردات خود را انجام دهند.
وی اضافه کرد: تمام خودروهای وارداتی به کشور دارای استانداردهای لازم هستند اما به بهانه غیراستاندارد بودن شاهد جلوگیری از ترخیص این خودروها از گمرک هستیم.
وی افزود: پیشنهاد مشخص انجمن صنفی، تشکیل کمیته ای است تا تمام مشخصات لازم برای واردات خودرو مشخص شود تا واردکنندگان بتوانند به سهولت خودروهای وارداتی خود را به مشتریان عرضه کنند.
وی گفت: قیمت خودروهایی که توسط شرکت های عضو انجمن صنفی کارفرمایی واردکنندگان خودرو وارد کشور می شود کمتر از قیمت خودروهای نمایندگی های مجاز هستند و در 200 میلیون تومان قیمت خودروهای وارداتی توسط این انجمن 15 میلیون تومان کمتر است.