یک کارشناس صنعت خودرو هر گونه حمایت از خودروسازان را نیازمند برنامه ای هدفمند و مشخص دانست و اظهار داشت : در شرایط کنونی ضمن اینکه باید خودروساز حمایت شوند اما این حمایت ها باید هدفمند و منطقی و زماندار صورت گیرد تا شاهد رشد کمی و کیفی در صنعت خودرو باشیم.
امرالله امینی با اشاره به اختصاص 200 میلیارد تومان یارانه تولید به صنعت گفت : قطعا اختصاص این بخش از یارانه تولید به صنعت و خودروسازان باید با برنامه صورت گیرد ضمن اینکه شرکتها باید با دریافت بخشی از ارقام اختصاص یافته و مدیریت هزینه ،نقدینگی دریافتی را صرف رونق تولید و افزایش کیفیت نمایند.
وی اظهار داشت : خودروهای خارجی برای سطح درآمد بالاست بنابراین هر گونه تغییر و یا افزایش تعرفه واردات تاثیری در قیمت و میزان تقاضای این خودروها نخواهد گذاشت و صرفا امروز خودروهای چینی است که به لحاظ قیمت رقیب خودروهای داخلی است.
وی در ادامه به موضوع افزایش تعرفه واردات خودرو اشاره کرد و اظهار داشت : امروز اگر تعرفه واردات خودرو 1000 درصد نیز افزایش یابد مصرف کننده ای که خودروی دو میلیاردی سوار می شود قطعا باز هم همین خودروی وارداتی گران قیمت را سوار خواهد شد.
وی تصریح کرد : امروز بحث روز بازار و مشتریان در مورد خودروهای کلاس متوسط و پایین و حداقل 20 تا 30 میلیون است که مشکلاتی را برای مصرف کنندگان بوجود آورده است.
عضو هیات علمی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار داشت : در وضعیت کنونی مشکل اصلی بازار خودرو ، تقاضا و عدم توان مالی مصرف کننده است و این مساله به دلیل رکود و مشکلات اقتصادی در جامعه ایجاد شده است.
امینی افزود : برای رونق بازار خودرو ، باید تقاضا به حرکت در آید نه اینکه تعرفه واردات افزایش یابد ، چرا که امروز هر گونه تغییر تعرفه واردات گره ای از مشکلات صنعت خودرو باز نخواهد کرد.
وی تصریح کرد : قطعا ارائه خودرو با شرایط اقساطی و لیزینگی و همچنین رفع رکود از اقتصاد می تواند بازار خودرو را از وضعیت کنونی خارج کند.
منبع: خبرخودرو