چین برای رسیدن به هدف بلند پروازانه پنج میلیون خودروی سبز در جادههای این کشور تا سال 2020، درصدد سرعت بخشیدن به ساخت شبکه ملی برای شارژ خودروهای برقی است.
کمبود تسهیلات شارژ یکی از موانع اصلی برای فروش خودروسازان برقی خواه شرکتهای داخلی مانند شرکت BYD یا شرکتهای خارجی مانند خودروساز آمریکایی تسلا موتورز و همچنین مانعی برای طرحهای دولت به منظور کنترل سطح بالای آلودگی بوده است.
ژنگ ژاجی، نایب رییس اداره ملی انرژی چین در این باره اظهار کرد: چین پیشرفتهایی در ساخت زیرساخت شارژ خودرو داشته اما رویکردش فاقد هماهنگی لازم بوده است.
وی به خبرگزاری دولتی شینهوا گفت: شارژهای خودروهای برقی مانند شارژهای گوشی همراه هستند. هر شرکتی شارژر متفاوت و انبوهی باتری دارد. اکنون ما تلاش میکنیم اوضاع را بهبود بخشیده و به سوی یکپارچه سازی و استانداردسازی شارژرها پیش رویم.
چین قصد دارد از هر 10 تسهیلات عمومی پارک خودرو، یکی را به شارژر خودروهای برقی مجهز کند و هیات دولت بزودی دستورالعملی برای ایجاد زیرساخت لازم صادر خواهد کرد.
بر اساس گزارش رویترز، چین هفته گذشته برای احیای بازار خودروی این کشور که از سال 2009 بزرگترین بازار جهان بوده است، مالیات خرید خودروهای کوچک را کاهش داد.
اگرچه کندی رشد اقتصادی چین بر فروش بازار خودرو تاثیر گذاشته اما یک نقطه امیدبخش در سال جاری فروش خودروهای سبز بوده است که در مقایسه با آمار سال 2014، تقریبا چهار برابر شده است. دولت خودروهای برقی را بهترین شانس چین برای پر کردن شکاف رقابت با رقیبان جهانی میبیند که در عرصه موتورهای احتراق سنتی 100 سال جلو هستند.
چین برای بهینگی سوخت خودرو اهداف بلندپروازانه ای را مطرح کرده که تا سال 2020 به تدریج سختتر خواهند شد و با پیشی گرفتن از استانداردهای آمریکایی، تقریبا با استانداردهای ژاپن برابری میکنند.
دولت چین مالیات خودروهای سبز را هم کاهش داده و برای کمک به خودروسازان چینی، گسترش یارانه خودروهای سبز تولید داخل را پیشنهاد کرده است.
منبع: ایسنا