معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران با اشاره به اتمام بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران و ارسال آن به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد و گفت: در حال حاضر کمیسیون های مربوطه در شورای شهر در حال بررسی این طرح هستند تا به محض تکمیل، نسبت به طرح آن در صحن شورا اقدام شود.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که عمده تغییرات در بازنگری طرح جامع، حوزه های اتوبوسرانی و مترو و توسعه این دو حوزه مهم صورت گرفته، تصریح کرد: علاوه بر این، در این بازنگری موضوع حمل و نقل غیر موتوری (حمل و نقل پاک)، پر رنگ تر دیده شده و همچنین توسعه سیستم های هوشمند و مدیریت عرضه و تقاضای سفر مورد توجه بیشتر قرار گرفته است.
وی با تأکید بر این که جمعیت تهران و وسایل نقلیه ای که در این کلان شهر تردد میکنند، هر روز بیشتر می شود، اضافه کرد: شهر پویا، شهری است که به سیستم های حمل و نقلی کارآمد، مطمئن و راحت و در عین حال جذاب برای همگان مجهز باشد.
تهیه طرح جامع دوچرخه سواری تهران در دو افق کوتاه مدت و بلند مدت
معاون شهردار تهران با اشاره به این که دیدگاه مدیریت شهری تهران بر حمل و نقل انسان محور استوار است، اظهار کرد: یکی از اهداف اصلی طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، امکان انجام سفرهای پیاده و با دوچرخه در تمام مناطق شهر است و به این منظور، تغییر نگرش در مباحث پیاده روی و دوچرخه سواری در شهر در دستور کار قرار گرفته است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که همین نگاه در مدیریت عرضه و تقاضای سفر و چگونگی توسعه شبکه معابر شهری از جمله رویکردهای جدید طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران است، تصریح کرد: این طرح با توجه به مؤلفههای متعدد و متنوع و در راستای طراحی شهری انسان محور، مورد بازنگری قرار گرفته است.
وی با تأکید بر این که در قالب طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، طرح جامع دوچرخه سواری تهران در دو افق کوتاه مدت و بلند مدت نیز تعریف شده، اضافه کرد: به این منظور، فرآیندی را برنامه ریزی نموده ایم که در آن، دوچرخه به عنوان یک وسیله نقلیه و دوجرخه سواری به عنوان یک شیوه حمل و نقلی مورد استفاده قرار گیرد.
طراحی وضع موجود و آینده ترافیک تهران در طرح جامع
معاون شهردار تهران با اشاره به این که در بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران، برآورد میزان عرضه و تقاضای بالفعل و بالقوه سفر و تخصیص سفرهای انجام شده به تفکیک نوع وسیله سفر مورد توجه قرار گرفته، اظهار کرد: به این ترتیب، وضع موجود و آینده ترافیک تهران بر روی شبکه های پیشنهادی طراحی شده است.
مهندس تشکری هاشمی با بیان این که یکی از نیازهای مهم شبکه حمل و نقل شهری تهران، تأمین پارکینگ متناسب است، تصریح کرد: با توجه به این که تمام سفرهایی که با وسایل نقلیه و با اهداف مختلف صورت می پذیرد، در نهایت به توقف منتهی می شود، بر این اساس، میزان تقاضای پارکینگ همزمان با ازدیاد وسایل نقلیه، روز به روز افزایش می یآبد.
وی در پایان با تأکید بر این که تدبیر شهردار محترم تهران، توسعه حمل و نقل شهری با محوریت مترو است و خوشبختانه اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران به موضوع حمل و نقل شهری به طور اعم و گسترش حمل و نقل عمومی با محوریت مترو به طور اخص عنایت ویژه دارند، خاطرنشان کرد: در این راستا، شاهد تعامل بسیار خوب شورای شهر و شهرداری تهران در زمینه بازنگری طرح جامع حمل و نقل و ترافیک تهران هستیم.
منبع: خبرخودرو