یک کارشناس صنعت خودرو گفت : هر گونه سرمایه گذاری در صنعت خودرو ایران قطعا حرکت موثریدر این صنعت بوده اما باید با شروطی که وزارت صنعت ، معدنو تجارت در خصوص همکاری با شرکتهای خارجی اعلام نموده ،صورت گیرد.
امیر حسن کاکایی افزود : هر چند استراتژی که وزارت صنعت و معدن درخصوص نحوه سرمایه گذاری در صنعت خودرو تعریف نموده در صورتی مورد قبولخواهد بود که به صورت جوینت ونچر باشد.
وی تصریح کرد : چنانچه که در کنار سرمایه گذاری مشترک در صنعت خودرو ، انتقال تکنولوژی نیز صورت گیرد مسلما رقابت هم در میان خودروسازان شکل خواهد گرفت ضمن اینکه در راستایهر گونه همکاری مشترک با خودروسازان خارجی باید محصولی تولید شود که از لول جهانی برخوردار باشد.
به گفته وی سرمایه گذاری مشترک ، انتقال تکنولوژی ، داخلی سازی حداقل 40 درصدی و همچنین اختصاص بخشی از تولید به صادرات از شروطی است که وزارتخانه برای آغاز همکاری با شرکتهای خارجی تعیین کرده است.
وی با اشاره به طرح ایجاد قطب سوم خودروسازی توسط شرکت رنو- نیسان افزود : هر چند در شرایط کنونی پاسخ به این سوال بسیار اهمیت دارد که آیا اصولا ایجاد قطب سوم منطقی است یا خیر؟ آیا این قطب جدید می تواند در صنعت خودرو تحرک ایجاد کند؟
وی گفت : چنانچه هدف از اظهارات اخیر مدیر عامل رنو پارس ایجاد شرکتهای مستقل توسط رنو و یا نیسان تحت عنوان قطب سوم خودروسازی در ایران باشد به نظر اقدام درستی نخواهد بود چرا که مطابق با استراتژی مورد نظر دولت نیست.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت : البته حضور شرکت هایی مثل رنو – نیسان به عنوان قطب سوم در صنعت خودرو حرکت خوبی است اما باید بررسی شود که شرکت رنو تا پیش از این در قبال تعهدات خود با ایران ، چگونه عمل کرده است؟ ایا در تولید ال 90 به تمام تعهدات عمل شد ؟ و یا اینکه درجریان تولید ال 90 و در سطحی از همکاری ها ، انتقال تکنولوژی متوقف شد و فقط در بازار ایران فروش رفت، آیاتوانست به بازارهای صادراتی نیز راه پیدا کند.
کاکایی افزود : در صورتی که قطب جدیدی که قرار است وارد عرصه صنعت خودرو شود همانند دو قطب قبلی عمل نماید قطعاایجاد آن ضرورتی نخواهد داشت . هر چند در شرایط منطقی و با توجه به خواسته هایی که ذکر شد ، مسلما ایجاد این قطب جدید امکان پذیر بوده اما قطعا باید هزینه لازم نیز پرداخته شود.
وی تصریح کرد : البته این مساله که باید دو قطب صنعتی داشته باشیم یا سه قطب ، قطعا از موارد قابل بحث بوده ضمن اینکهباید نسبت به این مساله که چه شرکتهایی و با چه سطحی از دانش و تکنولوژی وارد این عرصه می شوند نیز دقت نظر صورت گیرد قطعا شرکتهای آمریکایی ، آلمانی و سپس فرانسوی و ژاپنی و کره ای به ترتیب باید در همکاری های جدید در اولویت قرار گیرند ضمن اینکه قطعا چینی ها برای ایجاد قطبی جدید در صنعت خودرو ایران مناسب نخواهند بود.
وی افزود : قطعا هرکس که فن آوری را دارد لزوما بهترین گزینهبرای شراکت نیست بلکه کسی که حاضر است فن آوری را انتقال دهد قطعا بهترین گزینه برای مشارکت و همکاری خواهد بود.
وی تصریح کرد : در حال حاضر شرکتهای زیادی در دنیا وجود دارند که از فن آوری هایی بالایی برخوردارند اما حاضر به انتقالتکنولوژی نیستند چنانچه در تجربه همکاری با دو شرکت فرانسوی پژو و رنو نیز مشاهده شد که با وجود اینکه هر دو فرانسوی بودند اما در انتقال تکنولوژی به ایران به دو گونه کاملا مجزا برخورد کردند.
وی با اشاره به تاثیر ایجاد قطب جدید در جریان فعلی صنعت خودرو خاطر نشان کرد : در صورتی ایجاد قطب جدید موجب ارتقاء کمی و کیفی در صنعت خودرو ایران خواهد شد که با شروط مورد تاکید وزارتخانه و در نظر گرفتن بخشی از تولید بهصادرات صورت گیرد چرا که محصولی که با هدف صادرات در داخل تولید می شود قطعا از کیفیت بالایی برخوردار بوده و موجب رقابت پذیری در این حوزه نیز خواهد شد.
کاکایی افزود : البته دولت امروز با هدف بهبود کیفیت ، تنوع در تولید ، انتقال فن آوری و صادرات تلاش دارد تا دو قطب اصلی خودروسازی در ایران را به سمت همکاری با شرکتهای خارجی سوق دهد که مسلما از اهداف بسیار خوب و موثر در صنعت خودرو ایران خواهد بود.
به گفته وی هرگونه همکاری جدید با شرکتهای خارجی و در غالب جوینت ونچر زمانی موفق حواهد بود که با مدیریت شرکتهای خارجی صورت گیرد چرا که مدیریت نیز به نوعی فن آوری است که در جریان همکاری ها باید منتقل شود.
منبع: خبرخودرو