علی جزایری با تاکید بر لزوم بازنگری اساسی و بنیادی در صنعت خودرو ،افزود : خودروسازی ایران برای اینکه بتواند سرپا بماند و نظام درستی بر آن حاکم شود قطعا نیازمند بازنگری وسیعی است.
وی ضمن اشاره به شیوه کنونی قیمت گذاری خودرو اظهار داشت : تا زمانی که شرایط بازار خودرو و وضعیت کلی این صنعت در ساخت و تولید و فروش شفاف نشود مشکل قیمت خودرو نیز حل نخواهد شد.
وی با توجه به درصد افزایش قیمت خودرو تصریح کرد : در شرایط فعلی بخشی از افزایش قیمت مورد درخواست شرکتهای خودروساز به دلیل افت نقدینگی و بخشی نیز به مشکلات و مسائل گذشته شرکتها باز می گردد.
وی با اشاره به کاهش توان مالی ناشی از افت تولید در شرکتهای خودروساز گفت : البته شرکتهای خودروساز تلاش می کنند تا افت تولید بوجود آمده را جبران نمایند اما قطعا یکی از راهکارهای موثر در این جریان، افزایش تیراژ تولید در شرکتهاست .
وی افزود : متاسفانه افت توان مالی شرکتها موجب تاخیر در پرداخت مطالبات قطعه سازان و در نهایت کاهش تولید شده است این در حالی است که با بهبود اوضاع مالی شرکتها در سال جاری بسیاری از آنها برنامه افزایش تولید را دنبال می نمایند.
مدیر گروه خودرو دانشگاه خواجه نصیر الدین طوسی در ادامه با اشاره به عدم جذابیت بازار خودروهای داخلی به جهت کاهش قدرت خرید مردم گفت : هم اکنون خودروسازان به جهت کاهش توان مالی و قدرت خرید مشتریان نگرانند تا با افزایش تیراژ و عرضه تولیداتی با قیمتی منطقی نیز باز هم دچار مشکل و افت فروش گردند.
جزایری با تاکید بر اینکه خودروسازان برای عرضه محصول رقابتی به بازار باید نسبت به افزایش تیراژ تولید اقدام نمایند ، تاکید کرد : این در حالی است که در سال های اخیر تولید شرکتها افت کرده و این مشکل ضربه سنگینی را به خودروسازان وارد نموده است .
وی در ادامه به لزوم آزادسازی قیمت خودرو پرداخت و اظهار داشت : در صورت عدم آزادسازی قیمت خودرو و عدم رقابت پذیری واقعی در صنعت خودرو این صنعت ورشکسته شده و از دور رقابت خارج خواهد شد.
منبع: خبرخودرو