رئیس انجمن صنفی صنعت تایر با اشاره به افزایش بدهی خودروسازان به صنعت تایر گفت : هم اکنون مطالبات صنعت تایر از خودروسازان به بیش از 300 میلیارد تومان رسیده است.
دکتر گنجی افزود : البته این میزان بدهی خودروسازان به صنعت تایر تاکنون خدشه ای به روابط خودروساز و کارخانجات تولیدی وارد نکرده است و همچنان شرکتهای تولیدی تایر با خودروسازان همکاری مستمری داشته و تایر مورد نیاز شرکتها را تامین می کنند .
وی با اشاره به تاثیر افت خرید خودرو و افزایش مشکل نقدینگی خودروسازان در عدم باز پرداخت مطالبات تولید کنندگان تایر اظهار داشت : هر چند همچنان این تعامل و همکاری با خودروسازان وجود دارد اما به دلیل افزایش مشکل نقدینگی ، فشار عجیبی بر روی صنعت تایر وجود دارد.
وی خاطر نشان کرد : با ادامه فشار نقدینگی بر تولیدکنندگان قطعا صنعت تایر به تعطیلی کشیده خواهد شد اما کماکان این امید وجود دارد که شرایط بهبود یافته و مشکلات این صنعت و خودروسازان هر چه سریعتر رفع شود.
وی آینده صنعت و تولید در کشور را بسیار روشن دانست و گفت : پیش بینی می شود طی ماههای آتی کیفیت تولید و بازار خودروسازان بهبود یافته و با رشد فروش شرکتها و رفع مشکل نقدینگی ، شرکتهای تولید کننده تایر نیز مطالباتشان را دریافت نمایند.
وی در ادامه با اشاره به تامین 50 درصد از نیاز تایر کشور از محصولات وارداتی ، گفت : البته این رقم برای گذشته بوده است در حالی که در سال جاری با حمایت های صورت گرفته توسط وزارت صنعت و معدن واردات تایر کاهش داشته است اما مشکلی که وجود دارد انباشت تایر در کارخانه های تولیدی و شرکتهای وارداتی است .
رئیس انجمن صنفی صنعت تایر همچنین به واردات بی شناسنامه تایر به کشور پرداخت و خاطر نشان کرد : شکی نیست که بر جریان واردات نظارت صورت می گیرد اما واردات معمولا به دو صورت است یک گروه کالاهای خوب و برندهای معتبر هستند و گروه دیگر نیز کالاهای چینی هستند که این نوع تایرها نیز از کیفیت های مختلفی برخوردارند و امروز مشکلی که وجود واردات تایرهای چینی بی کیفیت است که قطعا از استانداردهای لازم برخوردار نبوده و کارکرد کمتری دارند و به همان نسبت نیز قیمت کمتری دارند.
گنجی تاکید کرد : متاسفانه واردات تایرهای چینی بی شناسنامه و فاقد کیفیت مشکل جدی را برای صنعت تایر بوجود اورده است که با پی گیری های صورت گرفته و دستور موکد وزیر صنعت و معدن ، قرار است کالاهای وارداتی شناسنامه دار شوند تا مشخص شود کالاها توسط چه شرکتهایی وارد شده و چه خدمات پس از فروشی باید ارائه شود که امید است این پی گیری به نتیجه رسیده و به زودی شاهد زودی اجرایی شدن آن باشیم تا افراد نیز در مقابل تایرهایی که واردمی کنند مسئولیت بپذیرند.
وی در ادامه به جریان تولید در صنعت تایر اشاره کرد و گفت : تا این لحظه تولید تایر کاهش چندانی نسبت به سال گذشته ، نداشته است و تنها چیزی کمتر از 10 درصد کاهش تولید صورت گرفته اما چنانچه روند افت خرید خودرو و کاهش تحویل تایر به خودروسازان ادامه یابد به نظر می رسد کارخانجات ناگزیر شوند در آینده نزدیک تولید تایر را کاهش دهند.
منبع: خبرخودرو