یک کارشناس ارشد بازار سرمایه با اشاره به روند معاملات در بازار بورس اوراق بهادار طی هفته گذشته تا کنون گفت : در این مدت بیشترین حجم و ارزش معاملات را مربوط به بانک ها و موسسات مالی و شرکتهای پالایشی و خودرویی بود به طوری که طی هفته گذشته گروه خودرویی در جایگاه دوم و سوم به لحاظ حجم و ارزش معاملات در بازار بورس قرار گرفت.
کیوان شیخی افزود : امید است با اتفاقاتی که پیش بینی می شود رخ دهد شاهد افزایش رو به رشد در حجم و ارزش معاملات گروه خودرویی باشیم البته این مساله مشروط به انجام اقداماتی است تا از این صنعت به شکل اساسی حمایت شود.
وی همچنین به خوشبینی های بیش از حد تا قبل از توافقات هسته ای در بازار سرمایه اشاره کرد و گفت : وجود خوشبینی خصوصا در شرکتهایی که به صورت یک جانبه و ظالمانه مورد تحریم کشورهای اروپایی قرار گرفته و همچنان در جای خود قرار دارد و از سویی برخی از سیاست های اقتصادی باعث شد که نقدینگی بازار سرمایه به جای بخش های تولیدی، به سمت بانک ها و موسسات بانکی هدایت شود به طوری که افت نقدینگی موجب کاهش حجم و ارزش معاملات شرکتهای تولید و خودرویی گردید.
وی تصریح کرد : پس از روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و خوشبینی هایی که توسط همین دولتمردان ایجاد شد بازار سرمایه هم به استقبال همان خوش بینی ها رفت و توانست به لحاظ حجم و ارزش معاملات روز به روز رکود زدنی نماید و شرایط بسیار خوبی را برای بازار سرمایه و اقتصاد ملی شکل دهد اما تعدیل انتظارات توسط همین تیم اقتصادی موجب شد تا جویی بر بورس و سایر بازارهای مالی حاکم شود که سرمایه گذاران را از بازار بگریزاند و به دنبال آن باشند تا با بازده کمتری سرمایه شان در را جای امن تری سرمایه گذاری نمایند.
وی گفت : اعمال سیاست کنترل تورم به عنوان بهترین راهکار از سوی دولت به جای بها دادن به اشتغال و تولید ملی موجب شد تا دست بانک ها باز گذارده شده و سپرده های 20 تا 25 درصدی را جذب کنند و این سپرده های بالای جان اقتصاد ملی و وبورس اوراق بهادار و شرکتهای تولیدی گردید.
وی تاکید کرد : در شرایطی که بازده تولید در ایران رقمی بین 16 تا 17 درصد و نرخ سود سپرده ها 22 تا 23 درصد است پس منطقی نیست که کسی در تولید و اشتغال سرمایه گذاری نماید.
وی گفت : امروز بانک ها و موسسات مالی در ایران بهشت سرمایه گذاران شده است در حالی که در هیچ کجای دنیا چنین نرخ بهره ای برای سپرده گذاران وجود ندارد.
وی افزود : در این میان شرکتهای خودرویی و قطعه سازی که عمده سرمایه در گردش را از موسسات مالی و اعتباری دریافت می کنند با بازده 16 درصدی وام 27 تا 28 درصدی دریافت می کنند که نهایتا منجر به ایجاد زیان هنگفت در این گروه خواهد شد.
وی گفت : علاوه بر این مشکلی که در این گروه وجود دارد شکل گیری کمپینی است با عنوان کمپین نه گفتن به خودروهای صفر داخلی، که این مساله نه وجود داخلی دارد و نه خارجی بلکه ناشی از نبود نقدینگی و پول در جامعه است که موجب شده چنین کمپینی بوجود اید بنابراین در صورتی که گردش پول در جامعه وجود داشته باشد نه این کمپین بلکه هیچ کمپین دیگری نمی تواند بر روی بازار خودرو های داخلی تاثیر بگذارد.
این کارشناس بازار بورس و سرمایه خاطر نشان کرد : نبود نقدینگی موجب وضعیت کنونی رکود اقتصادی در کشور شده که این امر نیز ناشی از سیاست های انقباضی است که دولت در پیش گرفته است و گاها این روند موجب شده تا حاشیه هایی در کنار صنایع استراتژیک شکل بگیرد.
شیخی تصریح کرد : کمبود نقدینگی موجب شده که مردم نتوانند خودرو بخرند البته نه خودرو بلکه در بسیاری حوزه ها و مشکلات با مشکل مواجه شدند .
وی گفت : این کمپین در شرایطی شکل گرفت که عمده جامعه با رکود اقتصادی مواجه است و پیش بینی می شود در صورتی که در یکی دو ماه آینده دولتمردان سود سپرده های بانکی را کاهش ندهند و به بازار سرمایه که مولد تولید و اشتغال است بها ندهند قطعا مشکلات جدی در اقتصاد کشور گریبان گیر کشور خواهد شد و لو اینکه سرمای گذاران خارجی به دنبال شراکت با ایران بوده و به دنبال انتقال دانش و تکنولوژی نیز باشند زیرا با توجه به رکودی که در کشور حاکم است نمی توان از شرایط موجود نیز بهر برداری کرد.
وی گفت : زمانی تکنولوژی و دانش سرمایه گذار خارجی به درد ما می خورد که گردش پول را در کشور داشته باشیم بنابراین باید ابتدا سیاست های مال و پولی اصلاح شود و سود سپرده بانکی کاهش یابد و به تولید و اشتغال و بورس اوراق بها دار بها داده شود و تامین مالی را از طریق بازار سرمایه انجام دهیم آن زمان شاهد رونق بازار و رفع رکود در شرایط پس از تحریم ها در کشور خواهیم بود.
وی گفت : خودروسازان باید در شرایط کنونی تعدیل قیمت را اعمال کنند چرا که نرخ لاستیک ، شیشه ، مواد پلیمری و پتروشیمی و فلزات اساسی کاهش یافته است و از آنجا که خودرو هم متشکل شده از این مواد باید تعدیل قیمت را در خودروها اعمال نمایند .
وی گفت : زمانی که مشتقات خودروسازان 30 تا 40 درصد کاهش یافته است باید خودروسازان قیمت ها را 10 تا 15 درصد کاهش دهند قطعا بالطبع آن مردم هم با گردش نقدینگی از تولید ملی حمایت خواهند کرد .
وی با اشاره به انجام الزامات ورود سرمایه گذار خارجی در صنعت خودرو افزود : باید ورود سرمایه گذار خارجی نیز جدی گرفته شود و همچنین گزارشات حسابداری نیز بر اساس استاندارد بین المللی تنظیم شود ضمن اینکه سیستم گزارش گری نوین مالی نیز در گزارشات شرکتها لحاظ شود.
منبع: خبرخودرو