یک کارشناس صنعت خودرو گفت : حرکتی که تحت عنوان کمپین نخریدن خودروهای داخلی مدتی است شروع شده به نظر نمی رسد آن میزان که در رسانه ها به آن پرداخته می شود پر رنگ باشد بلکه موضوع اصلی ناشی از رکود کلی است که بر اقتصاد کشور حاکم شده است.
دکتر رمضانی افزود : رکود فراگیری که در اقتصاد کشور حاکم شده موجب گردیده که این مساله بر کلیه بازارهای داخلی تاثیر بگذارد.
وی تصریح کرد : البته بخشی از رکود ایجاد شده به انتظارات مصرف کنندگان به بعد از توافقات هسته ای باز می گردد متاسفانه این ذهنیت نادرست در مصرف کننده داخلی ایجاد شده که با توافقات باید بلافاصله فضای کشور تغییر کند و ق انتخاب های بیشتری به این واسطه داشته باشد.
وی گفت : انتظاری که مصرف کننده داخلی از بازار دارد موجب گردیده تا تقاضای خود را به آینده موکول کند در واقع این حرکت مصرف کنندگان و موکول کردن تقاضا به آینده باعث شده که تولیدکننده داخلی بواسطه شرایط بوجود امده و افت تقاضا با مشکل مواجه شود.
وی ضمن تاکید بر لزوم شفاف سازی شرایط موجود از سوی رسانه ها ، اظهار داشت : مصرف کننده باید نسبت به شرایط پسا تحریم و تاثیر آن بر اقتصاد کشور آگاه شود و بداند که یک شبه قطعا اتفاق موثری در اقتصاد ملی رخ نخواهد داد.
وی همچنین تقویت بازار را راهکاری در شرایط کنونی رکود حاکم بر بازار دانست و گفت : مشکل عمده تولیدکنندگان کمبود نقدینگی برای سرمایه در گردش است که با افت فروش در چند ماه اخیر این وضعیت تشدید شده است که این روند موجب تعطیلی بخش از واحدهای کوچک و بیکاری کارگران شده است قطعا در صورت ادامه این جریان این مشکل به واحدهای بزرگ سرایت خواهد کرد.
عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران گفت : پیشنهادی که شاید بتواند بخشی از مشکلات خودروسازان را حل نماید تزریق نقدینگی و اختصاص تهسیلات ارزان قیمت برای بهبود سرمایه در گردش واحدهای تولیدی است.
رمضانی افزود : البته در این شرایط باید تقاضای بازار نیز با تقویت مالی مصرف کنندگان با ارائه تسهیلات بانکی و راه اندازی لیزینگ ها نیز بهبود یابد.
وی در ادامه بر توجه بیشتر به خواست مشتری از سوی تولیدکنندگان تاکید کرد و اظهار داشت : خواست مشتری در وضعیت کنونی از خودروسازان این است که کیفیت خودروها افزایش یابد و خدمات پس از فروش بهتر شود و باید شرکتها این موارد را جدی بگیرند.
وی گفت : پیشنهاد می شود در راستای پاسخ گویی به خواست مشتریان ، مدت زمان گارانتی و ارائه خدمات پس از فروش خودروها افزایش یابد چراکه امروز مشتری روند خدمات پس از فروش خودروهای داخلی و مدت زمان ارائه این خدمات را با خودروهای خارجی مقایسه می کند و همین موارد موجب عدم رضایت مصرف کنندگان شده است.
منبع: خبرخودرو