«مجله ماشین» - ساندرو، هاچ بک اقتصادی رنو بر پایه پلتفرم مشترک با تندر 90، صبح امروز در محل شرکت پارس خودرو رونمایی شد. در همین راستا، مدیرعامل شرکت رنوپارس در یک نشست خبری که امروز ظهر در مرکز همایش های صدا و سیما برگزار شد، توضیحاتی در مورد این خودرو اعلام کرد.
مراسم رونمایی از خودروی ساندرو محصول جدید گروه خودروسازی سایپا با حضور معاون وزیر صنایع و معادن و تجارت، مدیران گروه خودروسازی سایپا، نمایندگان شرکت رنوی فرانسه و رنو پارس، از خط تولید انبوه در محل کارخانه پارس خودرو برگزار شد.
پیمان کارگر - مدیرعامل شرکت رنوپارس - درباره قیمت فروش خودروی ساندرو اظهار کرد: صحبتی که با شریک ایرانی صورت گرفته قیمت بین 40 تا 43 میلیون تومان برای ساندروی مدل گیربکس دستی است. قیمت 40 میلیون تومان با مقداری ضرر همراه است و 43 میلیون تومان مناسب است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری «مجله ماشین»، وی خاطرنشان کرد: برای خودروی ساندروی اتوماتیک نیز قیمت 47 تا 49 میلیون تومان مورد بحث قرار گرفته که قیمت مناسبی است و برنامه این است که در شرایط تورمی این قیمت حفظ شده و افزایش نیابد.
کارگر گفت: برای رنو ساندرو یک موتور 1.6 لیتری 16 سوپاپه با حجم دقیق 1598 سی سی در نظر گرفته شده است. این موتور با کد K4M برای بازار ایران موتور آشنایی است، چرا که قبلا بر روی دیگر محصولات پلتفرم X90 از جمله تندر نیز به کار گرفته شده است. ساندرو با هر دو گیربکس می تواند به حداکثر سرعت 175 کیلومتر در ساعت دست پیدا کند، ضمن این که شتاب صفر تا 100 این خودرو در مدل دستی 10.5 و در مدل اتوماتیک 11.7 ثانیه است.
مدیر عامل شرکت رنو پارس با تاکید بر همکاری دو شرکت رنو و پارس خودرو گفت: برنامه ما این است که ایران به پایگاه خاورمیانه رنو در دنیا تبدیل شود و برای این مساله باید بتوانیم به خودروها تنوع دهیم و الآن هم ساندرو در همین راستا در حال ورود است.
او افزود: محصول بعدی رنو به ایران نیز خودرو «داستر» است، به محض تولید خودرو داستر در ایران نیز 20 هزار دستگاه به خاورمیانه عرضه خواهد شد و ایران به عنوان پایگاه صنعتی در خاورمیانه مطرح می شود.
پیمان کارگر گفت: خودرو ساندرو تمام استانداردهای رنو را گذرانده است و با همت دوستان در پارس خودرو فرایند بهره برداری از این خودرو حدود 5 هفته زودتر از برنامه صورت گرفته است. ساندرو دومین ستون برند رنو در ایران است، در حالی که اولین ستون رنو خودرو ال 90 است که با کیفیت مطلوب به مشتریان ارائه شد. تنها ایرادی که امروز به ال 90 گرفته میشود این است که به اندازه کافی تولید نمیشود.
کارگر در ادامه با بیان این که محصولاتی که اکنون ارائه میشود با خود دانش تولید را هم به کشور وارد میکنند گفت: با برنامهای که برای داخلی سازی 80 درصدی ساندرو داریم، این خودرو فقط یک محصول بازاریابی نیست، بلکه همانطور که ال90 دانش فنی را انتقال داد این خودرو نیز دانش و استانداردهای بین المللی را به پارس خودرو انتقال می دهد.
همچنین مدیرعامل پارس خودرو در مراسم رونمایی این خودرو گفت: بر اساس توافق صورت گرفته بین پارس خودرو و رنو قرار است که از طریق شبکه رنو یا بازار مشترک، محصولاتی که از این شرکت در کشور تولید میشود وارد بازار منطقه شود.
ناصر آقامحمدی در تشریح همکاری رنو و پارس خودرو گفت: ظرفیت شرکت پارس خودرو 300 هزار دستگاه در سال است که عمده و زیر بنا و زیر ساختهای شرکت پارس خودرو به شرکت رنو با قابلیت تولید 200 هزار دستگاه خودرو اختصاص داده شده و به این منظور 250 میلیون یورو سرمایه گذاری انجام دادیم.
وی در ادامه افزود: ما توانستیم با ثبت رکورد تولید 316 هزار دستگاه خودرو در سال 90 نشان دهیم که پارس خودرو می تواند این ظرفیت بالقوه را بالفعل کند. متاسفانه در تحریم، سال 91 تولید ما با یک افت جدی همراه بود که تولید فقط به 40 هزار دستگاه در سال رسید که برای پارس خودرو سالهای سختی را رقم زد و از آن جا که رویکرد شرکتمان همکاری با شرکای تجاری بود از این تحریمها لطمات خیلی جدی دیدیم و حتی مجبور شدیم بخشی از شرکت را به صورت نیمه تعطیل در بیاوریم و بخشی از تولید را به طور کامل متوقف کنیم که در مجموع حدود 13 میلیون یورو به شرکت پارس خودرو لطمه وارد شد.
آقا محمدی ادامه داد: برنامه ما این است که تا آخر سال با همکاری شرکت رنو پارس 10 هزار خودرو تولید کنیم. ویژگی های این محصول فضای داخلی بزرگ، راحتی سرنشین، موتور قوی 1600 و پرفورمنس خوب از مشخصات اصلی این خودرو هستند. که به طور کلی به لحاظ مختلف کیفیت و امکانات به نظر می آید که این خود رو مطابق سلیقه مصرف کننده ایرانی خواهد بود.
تهیه خبر و عکس: محمدعلی شبیری