فربد زاوه اظهار کرد: مجموعه هزینههایی دولتی چون تعرفه، عوارض، مالیات و دیگر هزینههای متفرقه حدود نصف قیمت خرید خودروهای خارجی در ایران را تشکیل میدهد.
وی با بیان اینکه هماکنون تعرفه واردات خودرو تا حجم موتور 2000 سیسی 40 درصد و 2000 تا 2500 سیسی 55 درصد ارزش رسمی آن است، خاطرنشان کرد: علاوه بر تعرفه، حدود پنج درصد ارزش نیز به عنوان عوارض توسعه خدمات زیر بنایی بهداشتی و 10 درصد ارزش خودرو نیز به عنوان عوارض شمارهگذاری دریافت میشود.
این واردکننده خودرو ادامه داد: مرجع تعیین حقوق و عوارض دولتی در گمرک و شمارهگذاری، نرخ ارز رسمی است که باعث کاهش تعرفه موثر میشود زیرا برای خرید خودروهای وارداتی از ارز آزاد استفاده میشود اما مبنای محاسبه تعرفه، نرخ ارز رسمی است.
وی افزود: همچنین به هزینههای یاد شده باید مالیاتهای مستقیم، هشت درصد مالیات بر ارزش افزوده و هزینههای اسقاط خودرو فرسوده را نیز اضافه کرد. بنابراین با توجه به این هزینهها قیمت فروش خودروهای خارجی در ایران به طور میانگین بین 50 تا 70 درصد بیشتر از قیمت خرید کلی آن است.
زاوه خاطرنشان کرد: البته برای خودروهای هیبریدی دولت از ابتدای سال تعرفه واردات را مستقل از حجم موتور به چهار درصد کاهش داده است ولی سایر عوارض مانند شمارهگذاری و اسقاط مانند سایر خودروها دریافت میشود.
وی با بیان اینکه سود واردکنندگان خودرو رقم ناچیزی نسبت به هزینههای یاد شده است، تصریح کرد: واردکنندگان هزینههایی مانند توسعه شبکه خدمات پس از فروش، گارانتی، هزینههای مالی و هزینههای فروش دارند که حدودا معادل 10 درصد هزینههای تمام شده خودرو است و سود واردکنندگان در حال حاضر جز در خودروهای کم تیراژ خاص، کمتر از 10 درصد قیمت فروش است.
منبع: ایسنا