شرکت فولکس واگن آلمان و برند زیرمجموعه اش اشکودا که با کاهش شدید فروش در چین و برزیل مواجه شده اند به دنبال ورود به بازار ایران پس از انعقاد توافق هسته ای هستند.
شرکت فولکس واگن و برند زیرمجموعه اش اشکودا، در اقدامی که می تواند وابستگی آنها به بازارهای شکننده چین و برزیل را کاهش دهد و رقبای فرانسوی اش را به چالش بکشد، به دنبال ورود به بازار ایران پس از انعقاد توافق هسته ای هستند.
ایران بزرگترین بازار خودروی خاورمیانه است و تحلیلگران معتقدند این بازار با دارا بودن جمعیتی حدودا 80 میلیون نفری و فروش 1.1 میلیون دستگاه در سال گذشته، می تواند به سرعت رشد کند.
سرمایه گذاری شرکت های اروپایی و سایر شرکت های خارجی احتمالا از بهار سال آینده یعنی بعد از اجرای توافق و لغو تحریم ها به سمت این کشور سرازیر خواهد شد.
شرکت فولکس واگن آلمان که از کاهش تقاضا در چین و برزیل که تقریبا 40 درصد فروش جهانی اش را تشکیل می دادند آسیب دیده، مشتاق ورود به بازارهای جدید است.
هانس جاکوب نوسر، مسئول تحقیق و توسعه فولکس واگن در حاشیه نمایشگاه خودروی فرانکفورت گفت: «هنوز خیلی زود است که بگوییم ما با چه محصولاتی می توانیم وارد بازار (ایران) شویم، اما البته که ما پتانسیل این بازار را بررسی می کنیم.»
نوسر افزود: «ایران یک بازار بسیار جالب توجه با فرصت های عظیم است.» وی در ادامه گفت، فولکس واگن در مورد ارزیابی بازار خودروی این کشور تا پایان سال تصمیم گیری خواهد کرد.
فرانک ولش، رئیس بخش تحقیق و توسعه، اسکودا، بخش جمهوری چک فولکس واگن نیز گفت، این شرکت هم به نحو مشابهی در پی ورود به بازار ایران است، اما هنوز تصمیمی در این باره اتخاذ نکرده است.
فولکس واگن و اسکودا ممکن است از جانب شرکت های پژو سیتروئن و رنوی فرانسه که قبلا حضور پر رنگی در بازار ایران داشتند و اکنون نیز خود را برای به دست آوردن سهم قبلی خود از بازار این کشور آماده می کنند، با رقابت سرسختانه ای مواجه شود.
یک منبع مطلع در فولکس واگن در ماه جولای گفته بود، فولکس واگن در حال بررسی انجام فعالیتی در ایران با همکاری برندهای اشکودا و سیت است.
منبع: تسنیم