معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشور با اشاره به زمان سهمیه بندی سوخت ناوگان حمل و نقل عمومی دیزلی در کشور گفت: اجرای طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی از ابتدای تیرماه آغاز شده به طوری که این طرح موجب صرفه جویی 25 تا 30 درصد در مصرف گازوئیل شده است.
شهرام آدم نژاد در خصوص اهداف طرح تخصیص سوخت براساس پیمایش ناوگان حمل و نقل عمومی اظهار اشت: هدف از اجرای این پروژه توزیع عادلانه سوخت و افزایش بهره وری در بخش انرژی مصرفی در حوزه حمل و نقل عمومی است.
وی در خصوص تاثیر این طرح بر روی قاچاق سوخت در کشور افزود: در حال حاضر راننده ها نقشی در قاچاق سوخت ندارد و این که افراد تانکر پر را از مرز خارج می کند معضلی است که با اجرای این طرح از آن جلوگیری خواهد شد زیرا سهمیه های پمپ بنزین ها هم براساس تخصیص براساس پیمایش صورت می گیرد که این امر مهمترین عامل جهت جلوگیری از قاچاق است.
وی تصریح کرد: در حال حاضر سهمیه بندی سوخت تنها برای آن دسته از ناوگانی که بارنامه آن ها در سیستم صدور بارنامه سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای ثبت و کد رهگیری از طریق سیستم به آن ها داده می شود تخصیص می یابد که به این بارنامه ها هزینه هایی مانند: بیمه ، مالیات و سهم سازمان تعلق می گیرد.
معاون برنامه ریزی سازمان راهداری و حمل و نقل جاده ای کشوردر ادامه اظهار داشت: با توجه به هزینه های مترتب به هر بارنامه ، و مقایسه با مابه التفاوت قیمت سوخت تخصیصی با قیمت سوخت آزاد ، هیچ گونه صرفه اقتصادی برای صدور بارنامه های صوری برای رانندگان و شرکت های حمل و نقل در این خصوص وجود نخواهد داشت.
آدم نژاد خاطرنشان کرد: همچنین با اعمال فیلترهای لازم در خصوص محدودیت صدور تعداد بارنامه در یک یا دو روز متوالی از یک مبداء و محدودیت های مشابه و ارسال پیام کوتاه به راننده و مالک به محض صدور بارنامه و صورت وضعیت شامل اطلاعات بارنامه ، صورت وضعیت صادره ، اعم از شرکت حمل و نقل صادر کننده ، مبداء و مقصد حمل و.... به منظور جلوگیری از سوء استفاده احتمالی شرکت های حمل و نقل و رانندگان از جمله اقداماتی است که احتمال صدور بارنامه یا صورت وضعیت صوری را کم رنگ می کند.
وی با اشاره به اجرای طرح آمارگیری در حوزه ی حمل و نقل جاده ای افزود: با توجه به اینکه این طرح در اردیبهشت ماه سال جاری اجرا گردیده از نتایج حاصل از آن می توان تا پنج سال آینده بهره برد و ضرورتی برای اجرای آن نیست و با گسترش تجهیزات حمل و نقل هوشمند و اطلاعات ثبتی حاصل از آن ها نیاز خود را به اجرای طرح های فیزیکی با ابعاد بزرگ کمتر نمود و تنها در خلاء اطلاعاتی نسبت به برداشت دستی اطلاعات اقدام شود.
وی گفت: مسلما نتایج آمارگیری منجر به شناسایی قطب های تولید و جذب سفرباری و مسافری شده و برای برنامه ریزی و تصمیم گیری در مورد توسعه شبکه راه ها و امکانات حمل و نقل کشور مورد استفاده قرار می گیرد.
وی در خصوص اهداف طرح آمارگیری خاطرنشان کرد:در این طرح برنامه ریزی برای پوشش بهتر بارنامه و صورت وضعیت و افزایش درآمد سازمان ، تعیین نحوه کنترل عملکرد ناوگان ، افزایش بهره وری ناوگان عمومی ، آماده سازی امکانات لازم بین راهی براساس تقاضاهای سفر ، اتخاذ سیاست های لازم در خصوص ایمنی مسافر ، اصلاح دستورالعمل ها و روش های موجود و اطمینان از قابلیت آن ها و... از جمله اهداف این طرح است.
منبع: خبرخودرو