باقری گفت : بحث پارکینگ در تبریز به مانند بقیه کلان شهرها مورد ظلم قرار گرفته است و دلیل این ظلم نگاه انتفاعی مالکین به این موضوع است، مالکین سعی می کنند بحث ایجاد پارکینگ را با پرداخت کسری پارکینگ به شهرداری حل کنند، در واقع تخلفات ساختمانی موجب گردید که به ازای احداث هر واحد مسکونی، پارکینگی به وجود نیاید و در نتیجه معضل کسری پارکینگ در سطح شهر تبریز ایجاد شود. این دیدگاه انتفاعی در مورد واحدهای تجاری نیز مطرح است، مالکین بدون ایجاد پارکینگ اقدام به احداث واحدهای تجاری می کنند.
وی در ادامه اظهار کرد : به دنبال نبود پارکینگ ، پارک های حاشیه ای افزایش می یابد که این امر باعث می شود خیابان هایی که با هزینه های بسیار بالا توسط شهرداری با هدف داشتن ترافیکی روان احداث شده ،تبدیل به پارکینگ شود که نتیجه آن بروز اختلال در ترافیک روان شهری است ؛ وجود این مشکل امری مربوط به امروز نیست بلکه نتیجه انجام این قبیل کارها در گذشته می باشد.
باقری علت وجود معضل کسری پارکینگ را، کبود پارکینگ به همراه تمایل مردم به استفاده از وسایل تقلیه شخصی ذکر کرد.
دبیر شورای هماهنگی ترافیک استان آذربایجان شرقی در ادامه به برنامه مطرح شده از سوی معاونت عمرانی استانداری در خصوص احداث پارکینگ های هوشمند اشاره کرد و آن را راه حل مطرح شده از سوی استانداری برای حل این موضوع دانست.
وی اظهار کرد: عملی شدن این کار در گرو همکاری بخش خصوصی، به صورت خرید سخت افزار، با شهرداری از طریق واگذاری زمین است و باید این کار به صورتی انجام شود که توجیه اقتصادی برای استفاده کننده به همراه داشته باشد.
باقری همچنین به موضوع حقوق شهروندی اشاره کرد ودر ادامه گفت: در مطالعات شهری به ازای هر کاربری سهم سرانه ای برای هر شهروند لحاظ می شود، زمانی که در مراحل بعد این حق از شهروندان دریغ شود، حقوق شهروندی افراد تضییع می شود .
وی این امر را ناشی از وجود نگاه انتفاعی در زمینه احداث بناهای مسکونی و تجاری دانست و با اشاره به توجه ، به رعایت حقوق شهروندی در کشورهای پیشرفته از نبود توجه به این امر در کشور ابراز تاسف کرد.
وی در خصوص هزینه پارکینگ های هوشمند بیان داشت: هزینه سخت افزار یک پارکینگ دوازده طبقه هوشمند حدود سیصد و سی و شش میلیون تومان است ، به عبارتی به ازای هر پارکینگ حدود قیمت بیست و پنج تا سی میلیون تومان را می توان در نظر گرفت.
باقری با اشاره به بالا بودن هزینه احداث این پارکینگ ها به لزوم داشتن مدیریت یکپارچه در این زمینه و محدود کردن بحث پرداخت کسری پارکینگ در احداث ساختمان ها تاکید کرد.
باقری در خصوص مکان احداث این پارکینگ ها اظهار داشت : در راستای اجرای طرح ترافیکی و همچنین در راستای مشارکت مردمی حدود ده نقطه در سطح شهر در حال حاضر جهت احداث مشخص شده است که در صورت همکاری بخش خصوصی در این نقاط پارکینگ احداث خواهد شد.
وی در پایان این گفتگو به توضیح مزایای این پارکینگ ها پرداخت و گفت: به ازای هر دوازده خودرو این پارکینگ ها فضایی بسیار کم در حدود سی مترمربع را اشغال می کنند ؛ به علاوه بحث سیار بودن این پارکینگ ها مطرح است که در صورت لزوم می توان از این مزیت استفاده کرد و پارکینگ را از محلی به محل دیگر، به جهت کاربری بیشتر و بهتر انتقال داد؛در نهایت عدم نیاز به اپراتور جهت استفاده از این پارکینگ ها و همچنین صرف زمان کوتاه جهت جای گذاری خودرو یعنی چیزی حدود دو دقیقه را می توان از مزایای استفاده از این پارکینگ ها دانست.
منبع: خبرخودرو