رئیس انجمن موتورسیکلت ایران با اشاره به کاربراتوری بودن بخش وسیعی از موتورسیکلت ها در کشور گفت: بیش از 80 درصد موتورسیکلت هایی که در ایران تولید می شوند تیپ هوندا 125 طرح قدیم است که توسط کشور چین و هند کپی برداری شده و به اسم شرکت های مختلف و با برند مشخص عرضه می شوند و باعث ایجاد آلودگی بسیار زیادی می شوند .
ابوالفضل حجازی اظهار داشت: سندیکای موتورسیکلت نیز پذیرفته است که تا جایی که امکانات کشور اجازه می دهد به سمت استاندارد های روز دنیا پیش رود که البته این اقدام بر اساس توانایی های تولید داخلی بوده و باید دستگاه های دولتی نیز از این حرکت حمایت نمایند.
وی با اشاره به کاهش تولید موتورسیکلت در 6 ماهه اول سال جاری گفت: در این مدت نسبت به مدت مشابه سال قبل حدود 25 تا 30 درصد کاهش تولید داشته ایم که عمده دلیل آن رکود و کسری نقدینگی در بازار بوده است.
رئیس انجمن موتورسیکلت ایران خاطرنشان کرد: هم اکنون باید سازمان های دولتی خریدهای خود را به سمت موتورهای برقی سوق دهند و در این زمینه فرهنگ سازی شود . دولت باید از تولید کنندگان موتورسیکلت های برقی حمایت کند تا این صنعت به تولید انبوه برسد و در سطح شهرها شاهد تردد آن ها باشیم در غیر این صورت مردم همچنان به سمت موتورسیکلت های بنزینی گرایش خواهند داشت.
حجازی در ادامه گفت: بر اساس مصوبات هیات دولت ، موتور سیکلت های برقی طی یک برنامه پنج ساله جایگزین موتور سیکلت های بنزینی خواهد شد.
وی تصریح کرد: سازمان ها و موسسات دولتی باید برای خرید محصولات جدید خود از موتورهای برقی استفاده کنند و در کنار آن واحدهای تولید کننده نیز به صورت مرحله ای تولید موتورسیکلت های برقی را در کنار مدل های بنزینی مد نظر قرار دهند تا به صورت پلکانی تولید موتورسیکلت های بنزینی کاهش و در قبال آن مدل های برقی افزایش یابد.
وی اظهار داشت: دولت در جهت حمایت از تولید ، تعرفه گمرکی موتورسیکلت برقی را صفر قرار داده است.
وی اذعان داشت: این موتورها از چین وارد می شوند اما واحدهای تولیدی در ایران نیز تولید این نوع موتورها را آغاز کرده اند و تا دو سال آینده از نظر تولید به صورت کامل خود کفا خواهیم بود و نیاز به واردات موتور سیکلت برقی نخواهیم داشت ، مگر در بحث تولید باطری که امید است شرکت های داخلی بتوانند آن را پوشش دهند.
وی با اشاره به استفاده از این نوع موتورها در کشور گفت: به دلیل آن که شهر تهران دارای شیب است استفاده از موتورسیکلت های برقی مناسب نیست اما می توان از این نوع موتورها در شهرهایی مانند یزد ، قم و سایر شهرهای کویری به عنوان آزمایشی استفاده کرد و استفاده از آن را فرهنگ سازی نمود.
رئیس انجمن موتورسیکلت ایران در خصوص حمایت دولت از صنعت موتورسیکلت اظهار داشت: دولت حمایت های خود را در خصوص حذف تعرفه های گمرکی انجام داده است و در این راستا نیاز به فرهنگ سازی و تبلیغ مراکزی مانند پلیس راهور ، شهرداری ها و صداو سیما است.
وی در خصوص تاثیر تحریم ها در کاهش تولید در این بخش تصریح کرد: وجود تحریم ها در این صنعت تاثیر بسزایی دارد و در حال حاضر تنها از کشور های چین و هند موتورسیکلت وارد کشور می شود و از کشورهای دیگر واردات ممنوع است اما در صورت رفع تحریم ها بازسازی در ناوگان صنعت موتور سیکلت انجام گرفته و با حرکت به سمت کشورهای اروپایی از تجربه و مشارکت آن ها در تولید استفاده خواهیم کرد که باعث کسب تکنولوژی روز در کشور خواهد شد.
وی با اشاره به ضرورت سرمایه گذاری های خارجی در این صنعت خاطرنشان کرد: باید از سرمایه گذاران خارجی به منظور همکاری مشترک با شرکت های داخلی بهره برد تا در این جریان با ارائه تسهیلات لازم توسط بانک ها شاهد رشد کیفی تولیدات داخلی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت و توسعه صادرات در این بخش باشیم.
منبع: خبرخودرو