عضو انجمن تایر از واردات تایر توسط خودروسازان خبر داد و گفت: واردات بیرویه تایر باعث انباشت تولیدات کارخانههای داخلی و کاهش ۲۰ درصدی تولید نسبت به سال گذشته شده است.
اسکندر ستوده با اشاره به واردات بیرویه تایرهای چینی با سطح کیفیت پایین به کشور، اظهار داشت: در حال حاضر 70 درصد تایرهای وارداتی تولید چین، 12 درصد تولید کره و 7 درصد نیز تولید هند هستند و بقیه تایرهای وارداتی نیز به کشورهای دیگر اختصاص دارند.
وی تصریح کرد: واردات بیرویه تایر به کشور باعث کاهش تولید شرکتهای داخلی شده است به طوری که امسال نسبت به سال گذشته 20 درصد کاهش تولید داشتهایم و نسبت به برنامه پیشبینی شده نیز افت 30 درصدی را شاهد هستیم.
ستوده اظهار داشت: اگر فکری به حال واردات بیرویه تایر نشود، صنعت داخل با مشکل جدی روبهرو خواهد شد.
به گفته وی، کارخانههای داخلی امکان تأمین 70 درصد نیاز کشور به تایر را دارا هستند، اما در حال حاضر بیش از 30 درصد نیاز کشور از طریق واردات تأمین میشود که عمدتاً به تایرهای با سطح کیفی پایین و با رعایت حداقل استانداردها اختصاص دارد.
وی با بیان اینکه تایرهای تولید داخل کیفیتی بالاتر از استانداردهای تعیینشده دارند، گفت: متأسفانه خودروسازان نیز در تولیدات خود به طور کامل از تایرهای ایرانی استفاده نمیکنند و نسبت به واردات تایر از چین و نصب آن بر روی محصولاتشان اقدام میکنند.
عضو انجمن تایر ادامه داد: وزارت صنعت از خودروسازان خواسته تا در تولیدات خود از تایرهای ایرانی استفاده کنند اما این مسئله رعایت نمیشود و همین امر باعث زیان کارخانههای تایرسازی داخل و انباشت کالا در این صنعت شده است.
وی اظهار داشت: برخی افراد این موضوع را مطرح میکنند که لازمه پیوستن به سازمان تجارت جهانی، واردات آزاد و بدون تعرفه کالا است، اما این مسئله درست نیست و در حال حاضر بسیاری از کشورهای عضو WTO دارای تعرفههای وارداتی برخی کالاها برای حمایت از تولیدات خود هستند.
ستوده با تأکید بر اهمیت نقش صنعت تایر در حمل و نقل جادهای، گفت: دولت باید برنامهریزی مناسبی برای توسعه صنعت تایر داشته باشد، زیرا ممکن است نیاز کشور به این محصول طی 10 سال آینده دو برابر میزان فعلی باشد که برای تأمین این نیاز باید کارخانههای فعلی به تکنولوژی روز مجهز شوند و کارخانههای جدید نیز با همکاری شرکتهای خارجی ایجاد شوند.
به گفته وی، خصوصیسازی در صنعت تایر نیز یکی از الزامات رشد این صنعت است و کارخانههای دولتی یا نیمهدولتی باید به بخش خصوصی واقعی واگذار شوند تا از تکنولوژی روز برخوردار شوند.
منبع: ایسنا