بر اساس گزارشات شرکت ملی پخش فرآوردههای نفتی از مجموع 533 میلیون لیتر بنزین مصرفی در کشور در هفته منتهی به 16 مرداد، تنها 20 و نیم میلیون لیتر بنزین سوپر مصرف شده که کمتر از 4 درصد کل بنزین مصرفی را شامل میشود.
یک کارشناس برنامهریزی شهری با اعلام این که تنها کمتر از 4 درصد رانندگان ایرانی از بنزین سوپر استفاده میکنند، گفت: این در حالی است که بنزین سوپر در مقایسه با بنزین معمولی، تأثیر به مراتب کمتری بر تولید انواع آلایندههای هوا و آلودگی محیط زیست بر جای میگذارد.
شهرام جباریزادگان یکی از اصلیترین دلایل عدم استفاده رانندگان از بنزین سوپر را تفاوت 200 تومانی قیمت آن با بنزین معمولی دانست و افزود: بنزین سوپر با افزودن موادی به مخلوط سوخت، اکتان بالاتری نسبت به بنزین معمولی دارد و در مقابل اشتعال این مخلوط قبل از جرقه زدن شمع مقاومت کرده و موجب آرامتر سوختن بنزین میشود.
وی با اشاره به این که عدد اکتان در کشور ما برای بنزین معمولی بین 75 تا 80 و برای بنزین سوپر بین 90 تا 95 است، اظهار کرد: برای خودروهایی چون پژوی 405 کاربراتوری و پراید که اکتان بنزین معمولی برای آنها کم و اکتان بنزین سوپر برای آنها زیاد است، ترکیب کردن بنزین سوپر و معمولی می¬تواند روش مناسبی باشد.
جباری زادگان با بیان این که به این منظور با پر کردن 50 درصد باک با بنزین سوپر با اکتان 95 و 50 درصد باک با بنزین معمولی با اکتان 75، بنزینی با اکتان 85 خواهیم داشت، تصریح کرد: اکتان بالاتر از حد لازم برای خودروهای مذکور باعث هدر دادن پول و اکتان پایین¬تر نیز موجب خودسوزی سوخت و آسیب به موتور خودرو میشود.
وی با اشاره به این که در خودروهای با تکنولوژی جدید، هیچ گاه باک خودرو نباید تا انتها پر شود و به محض قطع نازل پمپ بنزین باید زدن بنزین که باعث آسیب به موتور خودرو می¬شود متوقف گردد، اظهار کرد: همچنین از خالی شدن باک تا انتها که باعث ورود آشغال کف باک به درون سیستم سوخترسانی میشود و در برخی خودروها باعث گرمای پمپ بنزین میشود نیز باید اجتناب کنیم.
جباریزادگان با بیان این که در حال حاضر بنزین سوپر با استفاده از پالایش ویژه تولید میشود و ترکیبات اکسیژنه به جای سرب در آن مورد استفاده قرار می¬گیرد، تصریح کرد: ترکیبات این بنزین عمدتاً از هیدرو کربنهای سبک مایع تشکیل شده و ویژگی بارز آن، عدم استفاده از ترکیب سوخت به عنوان بالا برنده عدد اکتان یا همان شاخص آرامسوزی است.
این کارشناس برنامهریزی شهری در پایان با تأکید بر این که مواد آلاینده از جمله گوگرد، ترکیبات حلقوی آروماتیک و بنزن به عنوان فرآوردههای شیمیایی و MTBE که یک ماده آلی مصنوعی اکسیژندار است که جایگزین سرب شده، باید تا جای ممکن از ترکیبات بنزین حذف شوند، خاطرنشان کرد: افزودن به عدد اکتان و افزایش درجه آرامسوزی بنزین، علاوه بر بهبود عملکرد موتور خودرو باعث کاهش مصرف سوخت شده و در نتیجه تأثیر به مراتب کمتری بر آلودگی محیط زیست بر جای میگذارد.
منبع: خبرخودرو