تسلا موتور، جوان ترین خودروساز ایالات متحده، که برای انجام انقلابی در دنیای خودروهای سبز دورخیز کرده بر روی هر خودروی الکتریکی Model S که به فروش می رساند دست کم 4 هزار دلار می دهد.
این آمار با استناد به ضرردهی 359 میلیون دلاری سه ماهه گذشته اعلام شده است. البته این گمانه زنی ها باعث شد که هفته گذشته الون موسک، مدیر و موسس آن از عدم تلاش این شرکت برای تامین منابع مالی به ویژه از طریق فروش سهام خبر داد. این کار آخرین میلیاردر رویکری متغیر در مواجهه با سرمایه گذاران تسلا داشته و این بار ضرب العجلی داخلی را برای بازگشت شرکت به سوددهی از طریق فروش تنها محصول حال حاضریش، مدل اس، مشخص کرده است. تسلا پس از به پایان رساندن سال گذشته با مبلغی 2.67 میلیارد دلاری در گاو صندوق هایش هم اکنون ذخیره نقدینگی در حدود 1.15 میلیارد دلار دارد.
گفتنی است خودروسازان بزرگ به صورت سنتی نقدینگی خود را صرف سرمایه گذاری در تجهیزات خطوط مونتاژ نظیر قالب های فلزی و پلاستیکی و ایمنی و آلایندگی می کنند. عموما تولید یک خودرو از صفر تا صد هزینه ای حداقل یک میلیارد دلاری در پی دارد. لذا نقدینگی اندک تسلا قابل مقایسه با رقم 28 میلیاردی نقدینگی شرکتی مثل جنرال موتورز نیست.