عضو انجمن قطعه سازان گفت : هر گونه سرکوب قیمت و عدم افزایش قیمت قطعات متناسب با هزینه های تحمیل شده می تواند بر کیفیت تولید قطعه سازان نیز اثر گذار باشد.
نصیری با اشاره به افزایش قیمت مواد اولیه و کلیه نهادهای موثر بر تولید قطعه سازان افزود : در شرایطی که تمامی گزینه های موثر در قیمت تمام شده قطعات افزایش یافته است چرا نباید به قطعه ساز اجازه افزایش قیمت داده شود.
وی تصریح کرد : متاسفانه امروز با افزایش قیمت خودرو و قطعات مخالفت می شود حتی خواهان کاهش قیمت از سوی شرکتها هستند.
وی با توجه به شرایط و اوضاع مالی قطعه سازان یاد آورشد : مدت زیادی است که وضعیت نقدینگی قطعه سازان از شرایط عادی خارج و به وضعیت بسیار بد و نگران کننده ای یافته است.
وی همچنین با توجه به افزایش مطالبات قطعه سازان از خودروسازان اشاره کرد و گفت : مشکل نقدینگی قطعه سازان در یکی دو سال اخیر به دلیل تحریم ها و عدم پرداخت به موقع مطالبات از سوی خودروسازان متاسفانه جدی شده است این در حالی است که از ابتدای امسال ریالی بابت مطالبات معوقه به قطعه سازان پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت : متاسفانه افزایش مشکلات نقدینگی موجب خروج جمعی از قطعه سازان از دور فعالیت در این بخش از صنعت شده است.
وی با اشاره به مشکل کیفی برخی از خودروها این مساله را ناشی از بکارگیری قطعات بی کیفیت در خودروها دانست و گفت : بخش عمده ای از مشکل کیفی خودروها به دلیل استفاده از قطعات چینی در خودروهاست .
وی گفت : اصولا قطعه سازان داخلی نقشی در قطعات چینی ندارند متاسفانه قطعه سازان دلال صفتی که در دوره های قبلی به شرکتهای خودروسازی نفوذ کردند موجب افت کیفی خودروها شدند.
نصیری تصریح کرد : مسلما حمایت مالی از قطعه ساز می تواند در ارتقاء کیفیت تولید قطعات و تولیدات خودروسازان موثر واقع شود.
وی با تاکید بر لزوم تدوین استراتژی دقیقی برای صنعت خودرو خاطر نشان کرد : متاسفانه امروز صنعت خودرو از استراتژی درست برخوردار نیست و ضرورت دارد در این خصوص اقدام مناسبی از سوی مسئولان و فعالان در این عرصه صورت گیرد.
وی تصریح کرد : در صورت وجود برنامه ای دقیق در این بخش از صنعت شاهد رشد کیفی تولید قطعات و خودرو در کشور خواهیم بود.
منبع: خبرخودرو